فقدان تعامل دوسویه در آموزش مجازی، افت نسبی کیفیت آموزشی را بهدنبال داشته است
غلامرضا گودرزی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه امام صادق(ع) در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، درباره تاثیر ویروس همهگیر کرونا بر آموزش مجازی، خاطر نشان کرد: این ویروس برای دانشگاه و مراکز آموزشی هم تهدید و هم فرصت ایجاد کرده، فرصتی برای دانشگاهها ایجاد شد که بهسوی آموزش الکتریکی رفته و از فضای مجازی و شبکههای اجتماعی بهره بهتری ببرد.
وی در ادامه افزود: مهمترین تهدید کرونا، افت کیفیت آموزشی بوده و هرچه این رویکرد و زیرساختهای آن پیشرفت کند ولی جای آموزش حضوری را نمیگیرد، زیرا تعامل بین استاد و دانشجو در آموزش مجازی وجود ندارد.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه امام صادق(ع) درباره کیفیت آموزشی در زمان شیوع کرونا، اظهار کرد: کیفیت آموزشی به ۳ عامل بستگی دارد ازجمله ماهیت درس، استاد ارائه دهنده آن و دانشجویی که تحت آموزش قرار میگیرد، در آموزش مجازی سامانهای که مورد استفاده قرار گرفته نیز مهم است. اگر این موارد را مورد توجه قرار دهیم، میتوان نتیجه گرفت در دروس عملی، محاسباتی و کمی، کیفیت آموزشی تا حدودی افت کرده اما در دروس نظری تغییری ایجاد نشده است.
وی بیان کرد: در آموزش مجازی زمان هدر رفت کلاس کمتر شده است به همین سبب در برخی دروس سرفصلها تقویت شده است، در آموزش مجازی یک ناظر بیرونی نظارتگر روند آموزشی است و این امر باعث شده، دقت اساتید و دانشجویان بیشتر شود. در نتیجه در نگاه کلی کیفیت آموزش مجازی در کرونا با توجه به این عوامل، افت نسبی داشته است.
گودرزی درباره آسیبهای کرونا در بحث کیفیت آموزشی، گفت: آسیبهای کرونا در بحث کیفیت آموزشی ۳ مورد بوده است کیفیت آموزش که با افت مواجه شد، نشاط دانشگاه کم شد زیرا دانشجو در دانشگاه حضور ندارد و مورد دیگر اینکه اختلاف و رقابت بین دانشگاهها در عرصه علمی به سمت ابزارهای سختافزاری رفته که در کوتاهمدت ممکن است مفید باشد زیرا به تقویت زیرساختها منجر میشود اما در بلندمدت کشور را از رقابت روی مغز افزار، نرمافزارها و محتواها بر روی قالبها میبرد.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه امام صادق(ع) درباره تجربه این دانشگاه در آموزش دانشجویان پیش و پس از کرونا، خاطر نشان کرد: دانشگاه امام صادق (ع) در زمان شیوع ویروس همهگیر کرونا دچار نقصهایی شد اما دستاوردهای خوبی از جهت تحول زیرساختها، فرآیندها، دستورالعملها، قالبهای جدید، تولید محتواهای آموزشی، توانمندسازی اساتید با حوزه آموزش مجازی داشته است.
وی ادامه داد: معاونت آموزشی دانشگاه امام صادق (ع) با همکاری سایر معاونتهای دانشگاه، حمایتهای هیئترئیسه و شورا تا حد قابل قبولی پیش رفته و با توجه به محدودیتهایی که در زمان شیوع ویروس کرونا با آن مواجه شد، از فرصتها بهره گرفته و تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد.
گودرزی در پایان افزود: باید با استفاده از دستاوردهایی که این فضا ایجاد کرد از ترکیب آموزش حضوری و فضای مجازی بهترین استفاده را کرد و کیفیت آموزش در دوره پساکرونا را به نسبت پیشاکرونا ارتقا داد.
انتهای پیام/۴۱۶۷
انتهای پیام/