دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 دی 1394 - 10:15
در پاسخ به آنا

سخنگوی وزارت امورخارجه: هنوز حافظ منافع ایران در عربستان مشخص نشده است/تعویق اجرای برجام خبری نادرست است

سخنگوی وزارت امورخارجه در نشست مطبوعاتی هفتگی خود گفت که هنوز برای تعیین کشوری به عنوان حافظ منابع ایران در عربستان اقدامی انجام نشده است.
کد خبر : 60822

جابری انصاری در پاسخ به این سوال که «آیا ایران در نظر دارد دولتی را به‌عنوان حافظ منافع به عربستان معرفی کند و آیا دولت عربستان اقدام به چنین کاری کرده است؟» گفت: «قطع رابطه عربستان سعودی به‌شکل یک‌جانبه با ایران اقدامی نادرست از سوی عربستان بود و از سوی مجامع بین‌المللی هم اعلام شده است که قطع رابطه اقدامی منطقی برای تبیین سیاست‌ها نیست.»


وی در پاسخ به خبرنگار آنا، گفت: «به‌طور طبیعی مکانیسم‌هایی برای روابط میان کشورها در زمان قطع روابط وجود دارد که یکی از آنها تعیین حافظ منافع است اما هنوز تصمیمی در این زمینه اتخاذ نشده است. بر طبق زمان می‌توان درباره این سازوکارها توافق کرد.»



عربستان در سیاست خصمانه‌اش علیه ایران تنهاست


حسین جابری انصاری گفت: «سیاست عربستان سعودی مبتنی بر تحمیل نظر خود و اقدام‌های یک جانبه خود بر دولت‌ها و ملت‌های دیگر است. در روزهای گذشته عربستان سعودی تلاش‌هایی را در چارچوب پیگیری این سیاست‌های یک جانبه خود هم در سطح شورای همکاری خلیج فارس و هم اتحادیه عرب پیگیری کرده است.»


وی افزود: «این تلاش‌ها هم برای یارگیری و به تصویر کشیدن این است که عربستان سعودی در سیاست‌های یک جانبه خود تنها نیست. در حالی که واقعیت این است که تقریبا هیچ دولتی به شکل قطعی از سیاست‌های عربستان سعودی در قبال ایران حمایت نکرده است. حتی رییس دوره‌ای اتحادیه عرب که ریاست اجلاس قاهره را هم بر عهده داشت در کنفرانس مطبوعاتی صراحتا مخالفت خود را با قطع روابط به عنوان یک سیاست مناسب جهت برخورد با مشکلی که به وجود آمده است، اعلام کرد.»


مصوبه اتحادیه عرب، نقض حقوق بشر است


سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره ابعاد حقوقی بشری اعدام شیخ نمر اظهار کرد: «جریان اعدام شهید نمر، مساله‌ای است که برخلاف قوانین بین‌المللی و قوانین مربوط به حقوق بشر است و بسیاری از دولت‌های جهان مخالفت اشکار خود یا حداقل تحفظ خود را نسبت به این اقدام خلاف قوانین بین‌المللی و حقوق بشر اعلام کرده‌اند.»


او تصریح کرد: «آنچه در اتحادیه عرب در این زمینه صادر شده در نتیجه فشارهای عربستان بوده است و نوعی مخالفت با روح حاکم بر موضع جهانی در مخالفت با اینگونه اقدام‌های غیر انسانی و مغایر با اصول حقوق بشر وجود دارد.»


جابری انصاری در ادامه افزود: «ایران سیاست خود را مبتنی بر تدبیر و مخالفت با بحران آفرینی و تنش آفرینی است ادامه می‌دهد و به نظر می‌رسد که علیرغم تمام فشارهای عربستان سعودی، آنچه مطلوب عربستان سعودی بوده است در جلب حمایت از اقدام‌های یک جانبه خود نه در شورای همکاری خلیج فارس و نه در اتحادیه عرب مورد توجه و اجابت قرار نگرفته است. در این بیانیه‌ها مقداری شعار صادر شده است. این بیانیه‌ها نوعی اعلام موضع صرف است اما همراهی در زمینه اقدامات با اقدام یک جانبه عربستان سعودی به شکل جمعی در شورای همکاری و اتحادیه عرب اتفاق نیفتاده است. برخی از دولت‌های عربی اقدام‌هایی را متمایز از اقدام عربستان سعودی انجام داده‌اند که در جریان فشار گسترده‌ای که عربستان سعودی انجام می‌دهد چندان غیرعادی نیست.»


سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان افزود: «اقدام‌های یک جانبه عربستان سعودی در زمینه نقض حقوق بشر و قوانین بین‌المللی در اعدام غیرقانونی شیخ نمر، تقریبا به شکل گسترده در بسیاری از کشورها و سازمان‌های بین‌المللی مورد انتقاد قرار گرفته است و اقدام‌های یک جانبه عربستان سعودی در زمینه قطع رابطه سیاسی و دیپلماتیک با ایران هم حتی در مجموعه‌های عربی به شکل جمعی حمایت نشد و عملا هم در موضع‌گیری‌ها و هم در اقدام‌های بسیاری از کشورهای عربی خلاف آنچه مدنظر سعود بود، انجام گرفت. اما در مورد صدور بیانیه این کشورها تحت فشار عربستان، مواضع کلی را اتخاذ کرده اند و طبیعی است که ایران این بیانیه‌ها و موضع‌گیری‌ها را قبول ندارد.


تعویق اجرای برجام خبری نادرست است


سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امورخارجه همچنین درباره اخباری درباره تعویق اجرای برجام گفت: «اینکه اجرای برجام به تعویق افتاده است، بر مبنای خبری نادرست است. ما هیچ‌گاه تاریخ دقیقی برای روز احرای برجام تعیین نکردیم، اما ما به صراحت اعلام کرده‌ایم که ملاک دولت جمهوری اسلامی ایران توافقات برجام است و هرگونه مصوبه‌ای که ناقض تعهدات آمریکا در زمینه اجرای برجام باشد با واکنش ایران مواجه می‌شود.»


از برقراری روابط با کانادا استقبال می‌کنیم


جابری انصاری درباره درخواست کانادا برای ازسرگیری روابط با ایران گفت: «مواضعی از سوی برخی از مقام‌های کانادا اعلام شده است. کانادا قطع‌کننده روابط با ما بود و امیدواریم با روی کار آمدن دولت جدید در این کشور و بعد از اثبات اینکه سیاست قطع روابط شکست خورده است، دولت کانادا تصمیمات سیاسی لازم را برای ازسرگیری روابط اتخاذ کند.»


وی تصریح کرد: «ایران قطع‌کننده روابط نبود و از اینگونه اقدامات کانادا استقبال خواهد کرد.»


امیدواریم راستی‌آزمایی آژانس در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شود


سخنگوی وزارت امورخارجه درباره اقدامات انجام شده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زمینه راستی‌آزمایی تعهدات ایران گفت: «گفت‌وگوهایی در ژنو در چند روز گذشته در زمینه آخرین جزییات توافق فنی برای رسیدن به نقطه نهایی اجرایی شدن برجام انجام شده است. باید توجه کرد که پیرو توافقات و پیوست‌ها، آژانس وظیفه راستی‌آزمایی دارد و امیدواریم در کوتاه‌ترین زمان، امکان اجرای اقدامات توافق شده و اجرای برجام فراهم شود.»


سفر دی‌میستورا به ایران در چارچوب حل بحران سوریه بود


جابری انصاری درباره سفر استفان دی‌مستورا فرستاده سازمان ملل متحد به سوریه، به تهران برای حل بحران سوریه، گفت: «سفر از قبل پیش‌بینی شده بود و در قالب توافق وین انجام شد. در این قالب، ماموریتی در زمینه هماهنگی فهرست‌های تروریستی و نیز آغاز روند صلح و آشتی در سوریه به وی داده شده است.»


وی افزود: «در این چارچوب و پیش از حوادث اخیر، دی‌میستورا درخواست سفر به کشورهای منطقه را کرده بود و از جمهوری اسلامی ایران و دیگر کشورها خواسته بود تا زمینه این سفر را فراهم کنند. این سفر در همین چارچوب انجام شد.»


رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امورخارجه درباره راهکارهای ایران به دی‌میستورا گفت: «جمهوری اسلامی ایران در چارچوب سیاست اصولی خود برای حل بحران سوریه و گفت‌و‌گوهای سوری - سوری به هیچ وجه اجازه نمی‌دهد تحولات اخیر خدشه‌ای در این موضوع ایجاد کند. این موضوع به دی‌میستورا نیز اعلام شد.»


واکنش به حمله به سفارت ایران در صنعا اعلام خواهد شد


وی درباره واکنش ایران به بمباران سفارت ایران در صنعا به‌وسیله جنگنده‌های عربستانی گفت: «اینکه برخورد با موضوع چگونه خواهد بود، باید تصمیم بگیریم که چه اقدامی باید درباره برخورد با دیپلمات‌ها و مکان‌های دیپلماتیک انجام شود.»


وی درباره صدمات و خسارات این حادثه گفت:‌ «در یک روز کامل، سفارت ایران هدف بمباران عربستان بود. دو نفر مجروح داشتیم و وسایل و امکانات ما صدمه دیده است.»


جابری انصاری تاکید کرد: «عربستان تاریخ طولانی در نقض حریم مکان‌های دیپلماتیک ایران داشته است و در جنگ یمن در ماه‌های گذشته کشورهای عربی و بین‌المللی نیز مورد هدف بودند. سفارت ایران در بیروت هدف گروه‌های تروریستی مورد حمایت عربستان قرار گرفته و امیدواریم عربستان به این اقدامات خاتمه دهد.»


جابری انصاری افزود: «نوع اقدام ایران در خصوص این اقدامات از سوی ما اعلام می‌شود.»


در زمینه نام‌گذاری‌ خیابان‌ها نظر مشورتی شورای عالی امنیت و وزارت خارجه اخذ شود


سخنگوی وزارت خارجه همچنین در این درباره اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه وزارت خارجه طی نامه‌ای از شهرداری تهران درخواست کرده که نام خیابان شیخ نمر به نام قبلی‌اش بازگردانده شود و آیا وزارت خارجه چنین چیزی را تایید می‌کند پاسخ گفت: «وزارت خارجه همچون اقشار دیگر ملت ایران با بزرگداشت شیخ شهید و مظلوم شیخ نمر قطعاً موافق است و از اقدامات برای بزرگداشت ایشان حمایت می‌کند.»


وی ادامه داد: «در نامه مورد اشاره از سوی وزارت خارجه به این موضوع پرداخته شده که روال‌های معمول موجود در زمینه این نوع نام‌گذاری‌ها از جمله کسب نظر مشورتی شورای عالی امنیت ملی و وزارت خارجه باید طی شود و این موضوع در این نامه مورد تاکید قرار گرفته است.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته