دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

رییس انستیتو تحقیقات صنایع غذایی کشور: غذای ناسالم خسارات زیادی به دولت، بخش خصوصی و مردم وارد می‌کند

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور با اشاره به اهمیت ارائه غذای سالم در جوامع بشری گفت: غذای ناسالم خسارت‌های بسیاری را به دولت، بخش خصوصی و مردم وارد می‌کند.
کد خبر : 60805

به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از روابط عمومی اتاق اصناف ایران، هدایت حسینی در مراسم جشنواره تغذیه برتر افزود: گاهی به غذا و تغذیه به عنوان یک ابزار سیاسی در جوامع بشری نگاه می‌شود به طوری که اخیراً در بحران و تنش میان دولت روسیه و ترکیه شنیده شده که صادرات مواد غذایی از ترکیه به روسیه متوقف شده است.


وی با بیان اینکه در مواقعی ارائه تغذیه و غذای ناسالم موجب توقف صادرات مواد غذایی آن کشور می‌شود، بر بهبود امنیت غذایی و برنامه‌ریزی برای رفع چالش‌های غذایی تاکید کرد.


حسینی ادامه داد: تا چهل سال پیش بیماری‌های واگیردار به جوامع بشری آسیب می‌رساند اما امروزه بیماری‌های غیرواگیردار موجب آسیب به انسان‌ها خواهد شد که هزینه‌های زیادی برای دولت‌ها دارد.


وی تصریح کرد: ۷۳ درصد مرگ‌و‌میرها در ۵ سال آینده محصول بیماری‌های غیرواگیردار خواهد بود و بنابراین باید توجه به عوامل این بیماری‌ها در دستور کار قرار گیرد.


رئیس انستیتو تحقیقات غذایی و صنایع غذایی کشور از نمک، قند و چربی به عنوان عوامل اساسی بیماری‌های غیرواگیردار نام برد و خاطر نشان کرد: براساس گزارشات، سرانه مصرف مطلوب نمک ۵ گرم در روز است درحالی که هر ایرانی بیش از دو برابر این میزان در روز نمک استفاده می‌کند. همچنین سرانه مصرف مطلوب شکر ۴۰ گرم در روز است و هر ایرانی روزانه ۵۱ گرم شکر مصرف می‌کند؛ میزان مصرف سرانه مطلوب چربی ۳۵ گرم در روز بوده که این مقدار در ایران روزانه ۵۰ گرم است.


وی تاکید کرد: اصولی‌ترین کار این است که از سنین کودکی کاهش نمک را در ذائقه کودکان کلید بزنیم یا اینکه نمک‌های کم سدیم را به مصرف برسانیم.


حسینی ضمن اعلام آنکه بیشترین میزان نمک از آرد و نان دریافت می‌شود، گفت: اگرچه میزان نمک نان از ۲ به ۱.۶ درصد کاهش پیدا کرده اما باز هم کافی نیست.


۳۰ درصد مرگ‌ومیرها از نبود تعادل در تغذیه غذایی


رئیس دفتر امور بین الملل و استادیار گروه تحقیقات غذا و تغذیه در این مراسم به ارائه توصیه‌هایی در مورد تغذیه سالم پرداخت.


آرش رشیدی بر کاهش مصرف قند، چربی‌های نامناسب ومنابع غذایی حاوی سدیم تاکید و در عین حال تنوع، تعادل، کفایت غذایی را از اصول دین در تغذیه سالم عنوان کرد.


به گفته رشیدی، طبق تحقیقات انجام شده در آمریکا 30 درصد مرگ‌ومیرها به دلیل نبود تعادل در تغذیه غذایی به وجود می‌آید.


وی همچنین ضمن تاکید بر اینکه ده سال پیش بیش از ۹۰ درصد مردم ایران از روغن‌های جامد استفاده می‌کردند، بر استفاده از روغن مایع و روغن‌های فاقد ترانس تاکید کرد.


استادیار گروه تحقیقات غذا و تغذیه تصریح کرد: این نگرانی در بین صنوف وجود دارد که مصرف‌کنندگان محصولات غذایی بدون قند، نمک و چربی را مورد پذیرش قرار ندهند درحالی‌که این نگرانی با آموزش مصرف‌کنندگان به مصرف فرآورده‌هایی غذایی با عوال خطر کاهش یافته است.


وی در عین حال بازنگری استانداردها و مقررات مواد غذایی را جهت کاهش عوامل خطر به منظور کاهش مصرف قند، نمک وچربی مورد تاکید قرار داد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته