دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دکتر طهرانچی در مراسم تکریم و معارفه سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی یزد:

دانشگاه آزاد اسلامی یک دانشگاه شهرپایه و تأثیرگذار در استان‌هاست/ راه‌اندازی دانشکده‌های موضوعی و کارآفرینی متناسب با زیست‌بوم استان‌ها

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: باید مجموعه‌ای از دانشکده‌های موضوعی، مهارت، کارآفرینی و دانشی داشته باشیم که در آن آموزش، مهارت و کارآفرینی در موضوعات مختلف و متناسب با هر استان ارائه شود.
کد خبر : 607969
image-20210915164126-1.jpeg



به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم تکریم و معارفه سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد که صبح امروز در واحد یزد برگزار شد، گفت: بسیار خرسندم که در مراسم تکریم از فعالیت‌ها و خدمات سرکار خانم دکتر طباطبایی و معارفه دکتر دهقانی اشکذری که از فارغ‌التحصیلان، اعضای هیئت‌علمی و مدیران دانشگاه آزاد اسلامی است، حضور یافته‌ام. دانشگاه آزاد اسلامی به حضور چنین نیروهای تلاشگر، عالم و متعهد افتخار می‌کند.


وی با اشاره به تحولات اخیر جهان تصریح کرد: امروز با مفهومی تحت عنوان پاندمی کرونا مواجه هستیم که منجر به ایجاد فاصله اجتماعی در فضای حقیقی و ارتباطات گسترده اجتماعی در فضای مجازی شده است. این پدیده هرچه در فضای حقیقی انسان‌ها را از هم دور کرده، اما در فضای مجازی توانسته ارتباطات، آموزش و زندگی را تسهیل کند.


دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: واقعیت این است که نمی‌توان این گذاره که در بیش از یک سال و نیم گذشته اتفاق افتاده را با پاندمی‌های گذشته مقایسه کرد و سؤالی که در این باره مطرح می‌شود، این است که منشأ این پاندمی چیست؟ غرب دوران تمدنی خود را طی می‌کند، به طوری که پس از انقلاب صنعتی، انسانی که خلیفه‌الله بود را به شهروند و کنشگر در محیط اجتماع تبدیل کرد و تلاش داشت تا ارتباط انسان با خدا را قطع کند. به همین دلیل موضوع شهروند فرهنگی به وجود آمد. در مرحله بعد و در قرن بیستم، شهروند فرهنگی تبدیل به شهروند اجتماعی شد و کسانی که در گذشته با نام خود، پدر و استاد شناخته می‌شدند، دیگر با کد ملی و سازمانی که در آن تحصیل کرده‌اند، شناخته می‌شدند.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، ایده‌ای در نظریات غرب مطرح شد که شهروند اجتماعی را به شهروند جهانی تبدیل کنند، گفت: در ابتدا فرهنگ‌ها با این موضوع که به‌نوعی جنگ تمدن‌ها بود، مخالفت کردند، اما فناوری اطلاعات و انقلاب الکترونیک به‌مرور بستر مفهوم شهروند جهان شبکه‌ای را تسهیل کرد.


وی افزود: در این برهه، اقتصاد ملی و هویت ملی در معرض ویرانی قرار گرفت، به طوری که امروز می‌بینیم ارز دیجیتال تبدیل به پول ملی شده و در جهان شبکه‌ای، اقتصاد ملی جای خود را به اقتصاد فراملی داده است. در بحث ویران کردن هویت ملی نیز شاهد آن بودیم که در بازی‌های المپیک که نماد همگرایی ملت‌هاست و ورزشکاران با افتخار نماینده پرچم کشور خود هستند، در برابر کسی که پرچم بی‌وطنی دارد، قرار می‌گیرند.


دکتر طهرانچی با بیان اینکه اکنون سؤالی جدی مطرح است که «آیا پاندمی کرونا محصول جهانی شدن است یا بخشی از فرآیند جهانی شدن؟» گفت: این سؤال بدین معنی است که مشخص نیست ایده‌ها و تئوری‌های جهانی شدن باعث وقوع این پاندمی شد یا اینکه کرونا تنها بخشی از فرآیند پیچیده جهانی‌شدن بوده است، البته مفروض دوم به ذهن نزدیک‌تر است، چراکه شاهد بودیم که زیرساخت‌های فضای مجازی از قبل به گونه‌ای آماده شده بود که در پاندمی کرونا دچار اختلال نشد. دلیل هرچه باشد، در واقع زنگ خطری است که باید مراقب باشیم ملیت، هویت و فرهنگ آسیب نبیند، چراکه تمدن غرب در حال ضربه زدن به دین، فرهنگ، تاریخ و تمدن ملت‌هاست.


عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: در فرآیند جهانی شدن، حتی زبان ملت‌ها نیز مورد تهدید واقع شده است. آن‌ها به‌خوبی می‌دانند زبان مادری زبان تفکر است، بنابراین ما را از زبان مادری به سمت زبان ارتباطی سوق می‌دهند، چراکه در زبان ارتباطی و زبان دوم، دیگر تفکر و پیچیدگی‌های ادبیات زبان مادری وجود ندارد و از این طریق می‌خواهند ملت‌ها را از زیست‌بوم و تاریخ خود دور کنند؛ همان‌طور که پس از حاکم شدن کمونیست، تصمیم گرفتند که خط و زبان کشورها را تغییر دهند تا بتوانند رابطه جوانان با تاریخ خود را قطع کنند.


وی ادامه داد: از دو سال گذشته تاکنون اتفاقات عجیبی در حال رخ دادن است. کشور ما نیز وارد عرصه فضای مجازی شد و تمامی مدارس و دانشگاه‌ها را غیرحضوری کرد. ما «فناوری ستیز» نیستیم، ولی نباید «فناوری شیفته» هم باشیم. این در حالی است که کشور چین که مبدأ کرونا بود و کشورهای اروپایی که به‌صورت شدیدتر درگیر همه‌گیری کرونا بودند، هیچ‌گاه مدارس و دانشگاه‌های خود را به‌صورت کلی تعطیل نکردند.


دکتر طهرانچی با بیان اینکه جهانی‌سازی تلاش دارد تا خود را به ملت‌ها تحمیل کند، گفت: واقعیت این است که نسل گذشته در جهان شبکه‌ای هضم نمی‌شود، اما برنامه غرب این است که فرزندان ما را با شاکله‌ای بار آورد که ملیت، هویت، دیانت و فرهنگ نیست و این خطری جدی دارد. چاره کار این است که به آموزش در محیط مدرسه و دانشگاه بازگردیم، چراکه در آموزش مجازی فقط به بحث یادگیری و یاددهی توجه شده و عملاً موضوع پرورش که در کنار آموزش قرار دارد، نادیده گرفته شده است.


دانشگاه باید ارتباط اجتماعی در جهان شبکه‌ای را به جوانان بیاموزد


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: راه مقابله این است که ارتباط دانش‌آموز و دانشجو با زیست‌بوم و معلم را احیا کنیم، چراکه استاد پشت کامپیوتر تبدیل به فردی می‌شود که مجموعه اطلاعات را به دانش‌آموز یا دانشجو منتقل می‌کند، اما آنچه در آموزش مهم است، کنش و واکنش تربیتی استاد است.


وی تأکید کرد: اینکه دانشگاه آزاد اسلامی تأکید دارد که دانشگاه باید به آینده جوانان توجه داشته باشد و در این راستا اقدام به راه‌اندازی سراهای نوآوری و برگزاری دوره‌های فرهنگی کرده، بدین معنی است که این دانشگاه به دنبال آن است که مسیری که غرب طراحی کرده را طی نکند. معتقدیم دانشگاه باید ارتباط اجتماعی در جهان شبکه‌ای را به جوانان بیاموزد.


دکتر طهرانچی با بیان اینکه مقام معظم رهبری چهار سال پیش این هشدار را دادند که اگر در جهان شبکه‌ای قوی نشویم، انقلاب، تاریخ، اقتصاد و... ما مورد هجمه قرار می‌گیرد و آنچه امروز می‌بینیم پیش‌بینی چهار سال پیش معظم له است، گفت: اگر دانشگاه رسالت خود را در این پیچ تاریخی به‌خوبی ایفا نکند، در جهانی‌سازی حذف شده است، اما واقعیت این است که فرهنگ کشور ما همواره بر فرهنگ‌ها و حملات فرهنگی مهاجمین چیره بوده است.


عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: این دانشگاه تلاش دارد در مقابله با پدیده جهانی شدن، از هویت دینی، سرزمینی، قومی، فرهنگی و فرهیختگی خود دفاع کند، چراکه معتقدیم تفاوت‌های قومی، زبان و رنگ پوست انسان‌ها از نشانه‌های خداست و برخی به جنگ با آیات الهی آمده‌اند. دانشگاه باید با این جنگ مقابله کند.


وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی برای این تحول، یک سند پنج‌ساله راهبردی عملیاتی تدوین کرده که در آن چرخش‌های تحول‌آفرین دیده شده است، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی قصد دارد نه به‌عنوان یک عنصر تبعی، بلکه به‌عنوان یک عنصر تحول‌آفرین نقش خود را ایفا کند. در این راستا، سند آمایش نیز در استان‌ها در حال تدوین است که عواملی ازجمله رشد جمعیت و سهم استان در تولید ناخالص داخلی، وضعیت آموزشی، معادن و ظرفیت‌ها، خدمات عمومی و... در تدوین آن لحاظ می‌شود.


دکتر طهرانچی در پایان خاطرنشان کرد: در این تهدید جهانی، اگر جوانان را متعلق به زیست‌بوم خود تربیت نکنیم، تبدیل به عنصری بی‌هویت در جهان شبکه‌ای خواهند شد. نگاه ما در آینده دانشگاه آزاد اسلامی این است که مجموعه‌ای از دانشکده‌های موضوعی، مهارت و کارآفرینی و دانشی داشته باشیم که در آن آموزش، مهارت و کارآفرینی در موضوعات مختلف و متناسب با هر استان ارائه شود. دانشگاه آزاد اسلامی یک دانشگاه شهرپایه و تأثیرگذار در استان‌هاست و باید این تأثیرگذاری را بیش‌ازپیش تقویت کنیم. امیدوارم نسبت به این امانت مهم در این مقطع تاریخی امانت‌دار خوبی باشیم.


انتهای پیام/۴۰۴۰/



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب