از جنگیدن کنار شهید چمران تا دریافت سیمرغ جشنواره / این روزها نگاه مثبتی به سینما ندارم
به گزارش گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، به مناسبت روز ملی سینما و در ادامه سلسله نشستهای تاریخ شفاهی، موزه سینمای ایران که طی یک هفته هر روز گفتگوهایی تفصیلی با یکی از عوامل تاثیرگذار سینمای ایران تهیه میکرد، امروز ۲۴ شهریور گفتگوی فریدون جیرانی با «محسن علیاکبری » تهیه کننده سینما را منتشر کرد.
محسن علی اکبری با بیان اینکه دوم بهمن ماه سال ۱۳۳۹ در تهران متولد شده است، گفت: ما خانواده بسیار سنتی بودیم و هیچ علاقهای به سینما نداشتم، در هفت سالگی قرآن را به دقت میخواندم و در همان سالهای کودکی به مسجد جوادالائمه میرفتم و فعالیتهای فرهنگی انجام میدادم.
وی با بیان اینکه زنده یاد «فرجالله سلحشور» و پسر عمویش هادی علیاکبری در مسجد فعالیتهای فرهنگی از جمله تئاتر انجام میدادند، خاطرنشان کرد: در سال ۵۰ که من ۱۲ ساله بودم آنها در مسجد تئاتر «حُر» را اجرا کردند. زمانی که انقلاب شد دیپلم گرفته بودم و یک مغازه کتابفروشی داشتم و با یک آپارات ۱۶ میلیمتری در مسجد برای بچهها فیلم نمایش میدادیم.
علیاکبری ادامه داد: یادم میآید روزی اعضای هیات امنای مسجد آمدند و دیگر اجازه نمایش فیلم را به ما ندادند. در آن زمان اولین چیزی که به ذهنم رسید تاسیس یک کتابخانه بود. روبروی مسجد یک زمین خالی بود که با دوستان دیگر کتابخانه و یک سالن نمایش ساختیم.
رئیس کمیته و تکاور آموزش دیده
وی با اشاره به دیگر فعالیتهای خود در ابتدای انقلاب نیز گفت: در سال ۵۷ مسئول کمیته گوهردشت و مقطعی نیز در کمیته مهرشهر کرج بودم. با توجه به اینکه دورههای تکاوری دیده بودیم در کمیته و حزب جمهوری اسلامی به دیگران هم آموزش میدادیم. زمانی که اتفاقات کردستان پیش آمد و امام (ره) فتوا داده بودند که تا ۲۴ ساعت ارتش به آنجا برسد، من در جنگ کردستان پیش شهید چمران بودم. از ۱۵ مهر ۵۹ نیز به عنوان ستاد جنگهای نامنظم در پشت انبارهای عمومی خرمشهر در خدمت شهید چمران بودیم.
علیاکبری با بیان اینکه در سال ۱۳۶۰ وارد سازمان تبلیغات اسلامی شده است، افزود: با فاصله چند ماه به من مسئولیت واحد ویدئوی بخش سمعی بصری سازمان تبلیغات اسلامی را در خیابان سمیه دادند. در اردیبهشت ۶۱ وارد حوزه هنری شدم و اولین فیلمی که در مقام مدیرتولیدی کار کردم فیلم «گورکن» به کارگردانی محمدرضا هنرمند بود. او در گروهی که میخواستیم فیلمسازی را شروع کنیم تنها فردی بود که بیشتر از ما میدانست. هنرمند کارمند مخابرات ارتش بود و برای آموزش مخابرات نیروی دریایی به انگلیس رفته بود که همانجا در هنرستان سینمایی آموزش دیده بود.
وی در ادامه بیان داشت: یادم میآید برای انتخاب عوامل فیلم با محمدرضا هنرمند صحبت کردیم که برای فیلمبرداری ابتدا از جمشید الوندی دعوت کنیم که او نپذیرفت و بعد همایون پایور را آوردیم. در مورد کار منشی صحنه از او سوال کردم و در پاسخ گفت منشی صحنه فردی است که باید روی کل صحنه احاطه داشته باشد و همه موارد یادش بماند. در بین همکارانی که حضور داشتند علی شاهحاتمی را برای فیلمهای «بلمی به سوی ساحل» و «گورکن» انتخاب کردیم.
علیاکبری همچنین گفت: در آن زمان سینما را نمیشناختیم و شاید صحبت امام (ره) در بهشت زهرا درباره سینما برای ما خیلی مهم بود که ایشان گفته بودند«ما با سینما مخالف نیستیم، ما با مرکز فحشا مخالف هستیم». یکی دیگر از فعالیتهای من، اجرای تئاتر ایوب پیامبر در مولوی بود که آن تئاتر را یک اجرا نزد رهبری بردیم و ایشان نظرشان این بود که نمایش را ضبط کنیم تا در تلویزیون هم پخش عمومی شود. همین پیشنهاد ایشان موجب شد تا ما با تلویزیون قرارداد ببندیم و دراستودیو مهرگان دکور زدیم و تله تئاتر ایوب پیامبر را در آنجا ساختیم. درواقع ورود من به تلویزیون به این شکل بود.
وی در پاسخ به سوال فریدون جیرانی مبنی بر اینکه کدامیک از فیلمهایی که ساخته را بیشتر دوست دارد؟ پاسخ داد: فیلمهای «پاداش سکوت» و «پرواز در شب» را خیلی دوست دارم.
بیشتر بخوانید:
این روزها سینمای ایران قهرمان ندارد
تقدیر از «رضا رویگری» و ضبط خاطرات نیم قرن فعالیت هنری
کار سخت سینما با رشد شبکه نمایش خانگی
علی اکبری درباره شرایط فعلی سینمای ایران نیز گفت: سینما به خاطر کرونا از بین رفت و اگر بخواهد به شرایط قبل برگردد زمان زیادی میبرد. امروز با وجود شبکه نمایش خانگی، آوردن مخاطب به سمت سالنهای سینما کار سختی است اما اگر فیلم استاندارد سینما ساخته شود و فیلمی باشد که مخاطب احساس کند باید آن را بر روی پرده عریض سینما ببینند میتوانیم دوباره خانوادهها را به سمت سینماها بکشانیم.
وی ادامه داد: فیلم «استرداد» یک مدیوم سینما بود و همان استانداردی که از پرده عریض سینما توقع میرود در فیلم وجود داشت. متاسفانه اکثر فیلمهای ما امروز کم بودجه شده است و به خاطر دستمزد بالای بازیگرها، نابازیگرها در اکثر فیلمها حضور دارند و اکثر متنها ضعیف است زیرا برای این بخش کمتر هزینه میکنند. حداقل تا سه سال آینده نگاه مثبتی به سینما ندارم مگر اینکه ۱۰ فیلم استاندارد سینما ساخته شود.
محسن علی اکبری تهیهکنندگی فیلمهایی همچون: «گورکن»، «بلمی به سوی ساحل»، «پرواز در شب»، «آخرین پرواز»، «به خاطر هانیه»، «مریم مقدس»، «شهرآشوب»، «پاداش سکوت»، «همیشه پای یک زن در میان است»، «تلفن همراه رئیس جمهور»، «استرداد» و ... را در کارنامه هنری خود دارد. او برای فیلم «استرداد» در سیویکمین دوره جشنواره فیلم فجر برنده سیمرغ بهترین فیلم شد و در سال ۱۳۸۶ برای فیلم «همیشه پای یک زن در میان است» نیز برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را به خود اختصاص داد.
یادآور میشود، موزه سینمای ایران به عنوان مجموعهای فرهنگی و تاریخی که راوی سیر تاریخ و تحولات سینمای ایران است خود را موظف میداند نظرات و دیدگاههای سینماگران باتجربه و پیشکسوت را جمع آوری کرده تا نسلهای آینده با نگاه و مسیر زندگی حرفهای و نحوه خلق وشکل گیری آثار هنرمندان و صاحب نظران هنر سینما آشنا شوند.
انتهای پیام/۴۱۷۳/
انتهای پیام/