واردات خودروی کارکرده خیانت است
به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری آنا، تصویب طرح واردات خودرو به کشور این روزها به محلی برای منازعه مخالفان و موافقان این طرح تبدیلشده است، عدهای واردات خودرو را در راستای حمایت از حقوق مصرفکنندگان میدانند اما مخالفان واردات خودرو را اولویت کشور نمیدانند و خروج ارز را یکی از مهمترین نواقص این طرح عنوان کردند. واردات خودرو از سال ۹۷ بهمنظور مدیریت بازار و جلوگیری از خروج ارز، ممنوع شد، این ممنوعیت در کنار کاهش تولید خودرو شرایط پرالتهابی را به بازار تحمیل کرد بهطوریکه قیمت خودروهای خارجی بدون تأثیر از قیمت دلار با افزایش نجومی مواجه شدند. گمانهزنیهایی در خصوص واردات خودرو مطرح شد و سرانجام این طرح توسط مجلس تصویب شد.
امیرحسن کاکایی، کارشناس حوزه خودرو و عضو هیئت علمی دانشگاه در گفتوگو با خبرنگار کشاورزی، صنعت تعاون خبرگزاری آنا ضمن بررسی طرح واردات خودرو به معایب و مضرات این طرح پرداخته است که شرح کامل آن را در ادامه میخوانید.
واردات خودرو تاثیری در زندگی مردم عادی ندارد
آنا: واردات خودرو به کشور چه اثراتی را به دنبال خواهد داشت؟
کاکایی: در خصوص واردات خودرو ۲ موضوع مطرح است. یکی اثرات کوتاهمدت و دیگری اثرات بلندمدت. در نخستین گام قیمت خودرو خارجی در ایران بهصورت ناگهانی کاهش مییابد، یک عده هم خوشحال میشوند، اما سؤال اینجاست که این خودروها مربوط به چه قشری از جامعه است؟ قشر مرفه جامعه! مثلاً سانتافه با قیمت یک میلیارد و هشتصد میلیون تومان میشود مثلاً یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان یا یک میلیارد تومان! تأثیری که در زندگی مردم عادی ندارد، تنها تأثیرش در زندگی ثروتمندان است. وقتی چنین اتفاقی میافتد و مرزها برای واردات باز میشود، جابهجا شدن ارز شروع میشود. باوجوداینکه اعلامشده واردات خودرو بدون انتقال ارز باشد، اما درآمد ارزی کشور بسیار محدود است و یک بخش مهمی از این ارزی که داریم صحبت میکنیم همین ارزهایی است که فروش محصولات پتروشیمیها یا خیلی از صادرکنندگان انجام میدهند. اگر قرار باشد این ارزها به سمت کالاهایی مثل خودرو یا لوازم خانگی برود، چه اتفاقی میافتد؟ تقاضا برای ارز بالا میرود. بعد از مدت کوتاهی قیمت ارز افزایش مییابد درنتیجه با افزایش قیمتهای عمومی، ضربه آن به مردم عادی وارد میشود.
بیشتر بخوانید:
تولید سه میلیون دستگاه خودرو امکان پذیر است؟
در این بین افرادی که در مدت کوتاه به اسم کمک به مردم تعدادی محدود خودرو وارد کشور کردند سود میکنند و مجدداً دولت ناچار میشود جلوی واردات را بگیرد و دوباره قیمت خودروهای محدودی که واردشده افزایش مییابد و آن ثروتمندان، ثروت مضاعف پیدا میکنند. در حال حاضر هم تورم داریم اما در آن شرایط تورم بیشتری خواهیم داشت.
سؤالی که مطرح می شود این است که چرا دولت در تابستان سال ۹۷ جلوی واردات خودرو را گرفت؟ برای اینکه با بررسی دقیق متوجه شدند اگر اقدامی انجام ندهند، حجم تقاضای انبوهی برای ارز وجود دارد و دیگر نمیتوانند ارز را مدیریت کنند و تورم از این چیزی که مشاهده کردیم قطعاً بیشتر میشد. بنابراین مطرح کردن این قانون، یعنی آزادسازی خودرو در چنین شرایطی، بیشک یک حرکت سوداگرایانه است، یک حرکت پوپولیستی است که به اسم مردم ولی به کام ثروتمندان تمام خواهد شد. صحبت رقم کمی نیست، با توجه به محدودیت واردات در سه سال اخیر در شرایط فعلی برای واردات خودرو در کمترین حالت ممکن نیاز به ۲ میلیارد دلار ارز است.
سؤال بعدی که پیش میآید این است، زمانی که شما خودرو را آزاد میکنید، نمیخواهید لوازمخانگی را آزاد کنید؟ این تقاضا به سایر بخشها نیز سرایت خواهد کرد، به همین ترتیب در مورد همه کالاها صحبتها انجام میشود درحالیکه هنوز درآمد واقعی ارزی ما بالا نرفته است. اگر راهحلی ارائه میشد که اول درآمد ارزیمان افزایش یابد و پس از آن واردات اتفاق بیفتد، قطعاً خیلی مفید بود اما در وضعیت فعلی که درآمد ارزی ما بهشدت محدود است، قطعاً پیشنهاد بسیار بدی است.
طبق نقشه آمریکا حرکت میکنیم
آنا: موضوعی که برای واردات خودرو مطرح بود و بحث تأمین ارز بهشرط صادرات بود فکر میکنید این طرح شدنی است؟
کاکایی: نکته همینجاست. سؤال من این است که این ارز از کجا میآید؟ بههرحال کشور در یک شرایط جنگی است. بهطور مثال آیا امکان دارد برای صادرت صیفیجات، میوه و یا هر محصول دیگر بدون برنامه عمل کرد؟ زمانی که برای آب هم یارانه در نظر گرفته میشود، آیا به دلیل سودآوری عدهای میتوان هر چیزی را وارد کرد؟ در کشور که در حال حاضر برای تأمین دارو با مشکلات فراوانی مواجه است اولویت اول باید دارو باشد، اولویت دوم تأمین نهادههای دامی و داروهای موردنیاز برای دامداریهاست که بتوانیم کشور را بچرخانیم.
به دلیل اینکه عمده اقتصاد ما دولتی است، پرداخت این ارز بهنوعی یارانه دادان به واردات است. اگر بر مبنای قیمتهای واقعی این ارز تأمین میشد، استفاده از این ارز برای هر نوع صادرات بلامانع بود
برنامه آمریکا در جنگ اقتصادی افزایش مصرف در کشور بود تا مردم را محتاج کند، از آنطرف به تولید ضربه بزند که مردم ازنظر اقتصادی تضعیف شوند. درواقع ما با این طرح به نفع آمریکا کار میکنیم! یعنی دقیقاً همان نقشه را تأیید و طبق آن حرکت میکنیم. ازیکطرف وقتی میخواهید کالای صنعتی وارد کشور کنید، آمریکاییها جلوی ما را میگیرند ولی برای واردات خودرو هیچ محدودیتی وجود ندارد.
در مجموع این کار تبعات کوتاهمدت هیجانانگیزی دارد ولی قطعاً هم ازنظر فلسفه کاری، هم ازنظر نتایج بلندمدتش بسیار کار خطرناکی است. یعنی باز شدن مسیری که اقتصاد را تضعیف میکند و قطعاً صنایع مختلف و نهفقط صنعت خودرو را با چالش روبهرو میکند و اگر همین وضعیت تحریمها ادامه پیدا کند با یک تورم سنگین مواجه میشویم.
خودروهای لوکس در صدر صف واردات
آنا: واردات خودرو آیا بر صنعت خودروسازی هم تأثیر خواهد گذاشت؟
کاکایی: در حال حاضر خودروسازان بدشان نمیآید که واردات آزاد شود به دلیل اینکه میخواهند فشار روانی روی آنها کم شود. واضح بگویم. ارزانترین خودرویی که قابل آمدن به ایران است بین ۶ هزار تا ۷ هزار دلار است، با احتساب عوارض و هزینه گمرک اصلاً قابل قیاس با خودروهای تولید داخل نیست. در سالهای گذشته بهخصوص سال ۹۱ که عمده خودروهای وارداتی، خودروهای لوکس و شبه لوکس بود. اما همان خودروی ارزان هم به ایران وارد نشد. یعنی خودروهایی که در بازار بینالمللی ارزان محسوب میشود، وارد ایران نشد. چرا؟ چون آنهایی که وارد میکنند دنبال سود هستند. سود در واردات خودروهای گران است. حتی در مقطع سال ۹۱ تعدادی پورشه و مازراتی وارد کشور شد! یعنی اینها به بهانه مردم و کنترل بازار، حرفهایی میزنند ولی واقعیت این است که اگر یک تاجر را به حال خود رها کنید، خودروهای لوکس وارد میکند و این تأثیری روی خودروهای تولیدی کشور نخواهد داشت. چون مشکل تحریم صنعت خودرو است.
واردات خودروی کارکرده خیانت است
آنا: ارزیابی شما از واردات خودروهای کارکرده به ایران چیست؟
کاکایی: هیچ کشوری در دنیا که دارای صنعت خودرو است اجازه واردات خودروی دستدوم را نمیدهد. واردات خودروی کارکرده یعنی خیانت محض! کاری که قرار بود در برجام اتفاق بیفتد، سالهای ۹۵ و ۹۶ روی آن اصرار شد که اگر میخواهید خودرو هم وارد کنید، باید خودروساز وارد کند. یعنی مثلاً تویوتا! هیوندای! بیایند در ایرانخودرو بفروشند. یک خودرو وقتی وارد یک کشور میشود، در کمترین حالت تا ۱۰ سال وابستگی قطعات با خودش میآورد و اینها مسائلی است که دولت باید جوابگو باشد. بنابراین واردات خودرو بر روی خودروساز داخلی اثر منفی نخواهد داشت، اتفاقاً چون بار را از روی دوش خودروساز برمیدارد، خودروسازان با آرامش بیشتری میتوانند کارشان را ادامه دهند اما درمجموع به ضرر مردم تمام خواهد شد.
طی یک قرن گذشته کشورهای دنیا فهمیدند که برای واردات خودرو باید حسابوکتاب باشد. بنابراین اصلاً واردات خودرو را قبول ندارم، بهخصوص دستدوم که کار خطرناکی است، واردات خودرو به معنی افزایش رفاه همه مردم نیست، رفاه مردم زمانی بالا میرود که نان با قیمت مناسب به دست مردم برسد. دارو بهاندازه کافی باشد. مرغ و تخممرغ هم خوب در کشور تولید شود. این رفاه مردم است. نه اینکه یک خودروی لوکس ارزان شود یا نشود.
انتهای پیام/پ
انتهای پیام/