قیمت سئو: هزینه سئو سایت چقدر است؟ مقایسه انواع تعرفه سئو
به گزارش گروه بازار خبرگزاری آنا, قیمت سئو و برآورد هزینه خدمات سئو برای افراد و صاحبان کسب و کارهایی که برای اولین بار قصد سرمایه گذاری روی سئوی سایت دارند یک موضوع پیچیده و مبهم به نظر میرسد. جذب ترافیک از سمت موتورهای جستجو از جمله گوگل نتیجهی فرآیندی پیچیده و زمانبر است. بازاریابی موتورهای جستجو دارای جزییات و پیچیدگیهای بسیاری است. اگرچه اصول سئو به سادگی قابل درک است اما یک پکیج سئوی کامل شامل نکاتی فراتر از کلمات کلیدی، تولید محتوا و نصب گوگل سرچ کنسول و افزونههای سئو وردپرس است.
وجود این پیچیدگیها و لزوم داشتن تجربه در انجام سئو سایت بصورت حرفهای یکی از دلایلی است که سپردن خدمات سئو به متخصصان را ضروری میکند. فاکتورهای مختلفی روی قیمت سئو تاثیرگذار هستند و این فاکتورها معمولا پس از بررسی کامل سایت مشخص خواهند شد. در کنار هزینه انتخاب یک گزینه قابل اعتماد با قیمت مناسب برای بسیاری از کارفرمایان امری دشوار و استرسزا است.
حالا با این فرض که شما به دنبال همکاری با یک شرکت سئو، فریلنسر سئو یا مشاور سئو هستید، سوالاتی مطرح میشود. از جمله اینکه برای این کار چقدر بودجه باید در نظر بگیرید و تعرفه خدمات سئو به چه شکل تعیین میشود؟ دلیل وجود انواع مختلف تعرفه سئو چیست؟ برآورد قیمت سئو بر چه اساس صورت میپذیرد؟ با مطالعه این راهنما شما قادر خواهید بود تعرفههای مختلف در پروژههای سئو سایت را بررسی کنید و یک برداشت کلی از هزینههای سئو سایت خود داشته باشید. ضمن مطالعه این نکات خواهید توانست بین شرکتهای مختلف گزینهی حرفهایتر و معتبرتر را انتخاب کنید.
آیا سرمایه گذاری روی سئو سایت ارزش دارد؟
سئو مهمترین کانال بازریابی دیجیتال است. کاربران بطور روزانه میلیاردها جستجو در گوگل برای پیدا کردن محصولات و خدمات مورد نیاز خود انجام میدهند. به طور کلی در صورت اجرای درست کمپین سئو، بازگشت هزینههای پرداخت شده برای این کار را شاهد خواهید بود. در تصویر زیر مقایسه میزان بازگشت سرمایه (ROI) برای انواع روشهای بازاریابی را ملاحظه میکنید:
راهکار دیگر برای افرادی که تجربه بهرهگیری از سئو و این کانال بازاریابی دیجیتال را ندارند صحبت با صاحبان کسبوکار و افرادی است که روی سئو سایت سرمایهگذاری کردهاند و نتیجه گرفتهاند. با این افراد صحبت کنید و از تفاوتی که در کسب و کار آنها پس از کسب رتبه در گوگل ایجاد شده است بپرسید. البته ممکن است همه افراد در مقابل نشت اطلاعات مربوط به کسب و کارشان احساس خوبی نداشته باشند با این حال صحبت با صاحبان کسب و کارهای موفق در گوگل به شما در مورد نتیجه بخش بودن هزینههای پرداخت شده برای سئو سایت اطمینان خواهد داد.
انواع تعرفه سئو سایت
اگر به تازگی به دنبال بررسی تعرفههای مختلف سئو و ارزیابی انواع پکیجهای سئو رفته باشید احتمالا متوجه شدهاید که مدلهای مختلفی از قیمتدهی سئو وجود دارد. پلن استانداردی برای خدمات سئو وجود ندارد و شرکتها و سئوکاران مختلف هریک از یک مدل قیمتی استفاده میکنند. بطور کلی ۴ مدل برای تعیین هزینه سئو سایت وجود دارد:
هزینه سئو بصورت ساعتی
این روش در برخی از پروژههای سئو با جزییات از پیش تعریف شده قابل استفاده است. در صورتی که در یکی از حوزههای مشخص سئو سایت دارای مشکل هستید و یا علیرغم داشتن نیروی سئوکار توانایی حل یک مشکل بخصوص را ندارید این مدل قیمتی برای شما مناسب است. در این روش بر اساس نفر-ساعت لازم برای انجام پروژه سئو قیمت سئو مشخص میشود. از معایب این روش این است که ممکن است مشکلات دیگری در سایت شما وجود داشته باشد که مجری پروژه تعهد و مسئولیتی بابت اصلاح این مشکلات ندارد. اثرگذاری این روش اندک و نتایج نامشخص است. از دیگر معایب این روش لزوم آشنایی کارفرما با اصول سئو و اثرگذاری محدود روی سئوی سایت است.
هزینه سئو بصورت پروژهای
در این روش انجام یک سری وظایف مشخص برای بهبود سئو سایت به یک شخص ثالث واگذار میشود. جزییات پروژه مشخص است و قیمت سئو ارائه شده بر اساس موارد ذکر شده در پروژه پیشنهاد داده میشود. در پروژههایی مانند بررسی سئو سایت، افزایش سرعت سایت، رفع مشکلات تکنیکال، تنظیم استراتژی محتوایی و تحقیق کلمات کلیدی، این مدل قیمتی قابل استفاده است. در یک زمان مشخص با کارفرما و مجری سئو توافق میکنند که یک سری اقدامات انجام شود.
در این روش پس از پایان پروژه سئو سایت پیشرفتی نخواهد داشت و در صورتی که در بازار رقابتی هستید با گذر زمان ممکن است سایر رقبا جایگاه شما را تصاحب کنند. این روش مناسب حوزههای با رقابت بسیار کم است.
هزینه سئو براساس بهبود رتبه در کلمات کلیدی
در این روش قراردادی با یک شرکت سئو به منظور بهبود رتبه سایت برای تعدادی از کلمات کلیدی در صفحات جستجوی گوگل منعقد میشود. در این روش رتبه کلمه کلیدی بر اساس گزارشات گوگل سرچ کنسول بررسی و گزارش خواهد شد. از مزایای این روش امکان اندازه گیری پیشرفت پروژه و نتایج حاصل شده است. با افزایش تعداد کلمات کلیدی هزینه پروژه افزایش خواهد یافت، به همین دلیل کلمات کلیدی انتخابی اکثر کارفرمایان در این نوع پروژهها محدود است.
هزینه سئو بصورت ماهانه
این یک روش در بلند مدت بهترین نتیجه را برای کارفرما در پی خواهد داشت. اینگونه قراردادها معمولا بصورت سالیانه منعقد میشوند و با توجه به ماهیت زمانبر سئو، مجری سئو توانایی عمیق شدن در همه جنبههای پروژه سئو و رفع همه مشکلات را دارد. اثر بخشی این مدل پروژهها در بلندمدت بیشتر است. در این مدل قیمتدهی تلاش مجری رفع تمامی نواقص موجود در سئو سایت هست. برخی شرکتهای سئو داخل پکیجهای خود تولید تعدادی محتوا برای سایت نیز قرار میدهند. در این روش پرداخت هزینه ماهانه منوط به دریافت گزارش ماهانه از اقدامات انجام شده و وضعیت سئو سایت در ماه گذشته است.
عوامل موثر بر قیمت سئو
- اندازه و ابعاد سایت: یک سایت فروشگاهی با چند صد یا هزاران محصول قطعا وقت و انرژی بیشتری برای سئو و بهینه سازی در مقایسه با یک سایت با نهایتا ۵۰ صفحه خواهد برد.
- فوریت پروژه: صبر شما چقدر است؟ برای مشاهده نتیجه چقدر صبور هستید؟ اگرچه پیشبینی دقیق زمان رسیدن به نتیجه مطلوب دشوار است با این حال مشابه خدمات در سایر حوزهها در صورت فورس بودن پروژه میزان هزینه سئو وب سایت شما افزایش خواهد یافت.
- موقعیت کسب و کار: موقعیت یک کسب و کار از میزان رقابت در منطقه جغرافیایی تاثیر میپذیرد. بعنوان مثال کسب و کارهای بیشتری در حوزه گردشگری در شهر اصفهان در حال رقابت با یکدیگر هستند تا شهر اراک.
- میزان رقابت در صنعت: میزان رقابت و سرمایهگذاری رقبا در صفحه نتایج جستجوی گوگل بر قیمت پکیج سئو و هزینه سئو سایت شما اثر خواهد داشت. حوزههای رقابتی نیاز به زمان و انرژی بیشتری برای کسب نتیجه قابل قبول دارند و این امر بر قیمت سئو پیشنهادی موثر است.
- وضعیت فنی وبسایت: وضعیت فنی وبسایت، تکنولوژی مورد استفاده در طراحی سایت و عمر دامنه روی هزینه سئو سایت تاثیر خواهد داشت. این که سایت شما از چه سیستم مدیریت محتوایی استفاده میکند روی مبلغ پرداختی موثر خواهد بود، بطور کلی هزینه سئو سایتهای وردپرسی در مقایسه با سایر سیستمهای مدیریت محتوا نظیر جوملا، دروپال، مجنتو و … کمتر است.
- کلمات کلیدی هدف: کلمات کلیدی مهم برای کسب و کار شما هم از نظر تعداد کلمات هم از نظر میزان رقابتی بودن کلمات انتخابی بر هزینه سئو سایت و قیمت سئو پیشنهادی موثر خواهد بود. این موارد تنها بعد از بررسی دقیق درخواست کارفرما و مشاوره مشخص خواهد شد.
- تولید محتوا: نیاز به تولید محتوا دارید؟ تولید محتوا به عهده چه کسی است؟ در صورت تقبل تولید محتوا توسط شرکت سئو، هزینه سئو افزایش خواهد یافت.
- کمپین لینک سازی (رپورتاژ آگهی): خرید رپورتاژ آگهی یکی از روشهای افزایش اعتبار سایت و سرعت بخشیدن به اثر بخشی بهینه سازی است که هزینه آن به عهده کارفرماست. تخمین مجری پروژه از مبلغ مورد نیاز برای خرید رپورتاژ را با سایر پیشنهادات مقایسه کنید. خرید رپورتاژ یکی از هزینههای پنهان برای بهبود سئو سایت است و یک سئوکار حرفهای باید توانایی اولویت بندی و در نظر گرفتن بودجه منطقی از بابت هزینه و تعداد رپورتاژ مورد نیاز را داشته باشد.
دلیل تفاوت در تعرفه سئو شرکتهای مختلف
تعیین قیمت سئو سایت بدلیل اثرپذیری از فاکتورهای مختلف، پیچیدگیهای خاص خودش را دارد و با توجه به اینکه همه پروژهها و سایتها برای کسب نتیجه نیازمند استراتژی سئو مختص خود هستند قیمت گذاری پروژههای سئو متفاوت است. مثلا کسب نتیجه برای یک کسب و کار محلی کوچک در شهر اصفهان سادهتر از بهینه سازی و سئو یک سایت فروشگاهی است که به کل کشور سرویس میدهد.
حال این را در کنار تعرفههای مختلف شرکتهای سئو قرار دهید. هرکدام از شرکتها لیستی متفاوت از خدمات و مدل قیمت دهی سئو دارند. لازم به ذکر است علم دیجیتال مارکتینگ یک حوزه نوپا و تازه تاسیس است و دارای اتحادیه و صنف خاصی نیست. آژانسها و افراد مختلف هریک بستههای پیشنهادی با مدل قیمتی خاص خود را به مشتریانشان ارائه میدهند.
جمع بندی
سئو یک موضوع پیچیده و بسیار تکنیکی است و کارفرمایان ترجیح میدهند تنها در مورد نتایج و خروجی خدمات سئو با شرکتهای سئو وارد مذاکره و گفتگو شوند و کاری به جزییات فنی و نحوه اجرای پروژه نداشته باشند. اما باید توجه داشت که اجرای خدمات سئو توسط افراد و شرکتهای مختلف به یک شکل نیست و این مساله باعث تفاوت در تعرفههای سئو میشود. در مورد هزینهای که سئو برای شما خواهد داشت به شکل یک سرمایهگذاری نگاه کنید که آینده کسب و کار شما را متحول خواهد کرد.
خدمات سئو ارزان با وعدههای بلند پروازانه و تضمینی باید برای شما یک چراغ قرمز باشد. خدمات سئو حرفهای و با کیفیت، معمولا هزینه بیشتری خواهند داشت و ارائه دهنده خدمات از دانش، تجربه و ابزارهای بهتری برای موفقیت پروژه سئو استفاده خواهد کرد. مهمترین چیزی که شما باید در تعرفه سئو ارائه شده توسط یک شرکت سئو یا فریلنسر باید به آن توجه کنید وجود شفافیت کامل از منظر خروجی پروژه و نحوه قیمت گذاری پروژه سئو است. در هر صورت بهتر است قبل از انتخاب شرکت سئو، جنبههای مختلف را در نظر بگیرید و به نکات ارائه شده در این مقاله توجه کنید.
انتهای پیام/ر
انتهای پیام/