دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

مانی رهنما و یغما گلرویی در یک قاب/ رهنما: ترانه برایم اولیت دارد

مانی رهنما در نشست خبری کنسرت یادمان، از اجرای 4 ترانه از سروده‌های یغما گلرویی خبر داد. محمدرضا چراغعلی نیز در این کنسرت قطعاتی از زنده‌یاد بابک بیات را با پیانو خواهد نواخت.
کد خبر : 60736

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا،‌نشست خبری کنسرت مانی رهنما، صبح امروز یکشنبه 20 دی‌ماه با حضور این خواننده، محمدرضا چراغعلی و علیرضا شمس اسکندری برگزار شد.


رهنما در این نشست درباره کنسرت خود که «یادمان» بابک بیات نیز هست، گفت: «این شبهه به وجود آمده بود که کل قطعات این کنسرت، از ساخته‌های زنده‌یاد بابک بیات خواهد بود، اما باید بگویم در این اجرا، قطعات دیگری نیز اجرا می‌شود،‌ البته کلیت کنسرت به یاد ایشان خواهد بود.»


وی همچنین با تشکر از یغما گلرویی که در این نشست نیز شرکت کرده بود،‌ افزود: «4 قطعه که از بهترین ترانه‌های یغما خوانده‌ام نیز در این کنسرت با تنظیم‌هایی خاص اجرا خواهد شد که یکی از آن‌ها در کتاب ترانه‌هایش به من تقدیم شده است.»


این خواننده در ادامه به همکاری‌اش با محمدرضا چراغعلی اشاره کرد و گفت: «چندی قبل برای اولین بار با اجرای پیانوی ایشان یک اجرای مشترک داشتیم که بسیار مورد استقبال قرار گرفت و به همین خاطر از او خواستم که بخشی از این کنسرت نیز باشد.»


وی در پاسخ به خبرنگاران درباره وضعیت بازار موسیقی توضیح داد: «مشکلات این حوزه باید جامعه‌شناسی شود اما به نظر من دریچه دید هر کارگروهی در هر کار و هنری باید مختص خودش باشد. من قبول ندارم که هنر وسیله‌ای برای تجارت باشد بلکه باید ذات درونی‌اش را حفظ کند و در این صورت، چه بسا بازار خوبی هم پیدا کند. به قول بابک بیات که به من می‌گفت: دنبال پول نباش؛ کاری کن که پول دنبال تو باشد.»


رهنما همچنین درباره وقفه‌ای که در اجرای کار تازه در سال‌های اخیر داشته، گفت: «قبول دارم که کم‌کاری هم کرده‌ام؛ اما در کشوری که بعد از 20 سال کار،‌ هنوز به دلیل نداشتن امکان پخش کلیپ، کسی مرا ندیده و نمی‌شناسد و در مقابل یک‌سری به صورت زیرزمینی و روزمینی کلیپ‌هایشان در شبکه‌های ماهواره‌ای منتشر می‌شود، این فضای نابرابر دل‌ها را می‌شکند و هر کسی باشد در خودش فرو می‌رود.»



وی ضمن بیان این مطلب که در کشور ما پارادوکس‌های زیادی وجود دارد و هر کسی، رفتار حرفه‌ای خاص خودش را نشان می‌دهد،‌ادامه داد: «من به آن بخشی از فعالان حوزه موسیقی که خوب کار کرده‌اند، احترام می‌گذارم اما بخشی که عملکرد ضعیفی داشته‌اند مسئولیتش به عهده مدیریت فرهنگی است. این فضای فرهنگی است که باعث شده یک‌سری‌ها حذف شوند و افرادی روی کار بیایند که سرجای خودشان نیستند.»


این خواننده وضعیت بازار موسیقی را به اتوبانی پرتردد تشبیه کرد و اظهار داشت: «دیدم همه دارند با سرعت از کنار هم رد می‌شوند و لابه‌لای همدیگر می‌پیچند. به همین خاطر تصمیم گرفتم کنار بزنم تا کمی فضا بهتر شود. اما قطعا کوتاهی‌هایی نیز داشته‌ام. هرچند در 7 سالی که فعالیتم محدود شده بود، حتی مشکل اجرای کنسرت داشتیم چراکه همه امکانات در اختیار گروه‌های خاص بود.»


رهنما برگزاری این کنسرت را، یک اعلامیه از حرکت‌های تازه‌اش در عرصه موسیقی دانست و توضیح داد: «دیگر به صرافت آن افتاده‌ام که کمی زاویه‌‌دیدها را عوض کنم البته در در حدی که از سطح هنری‌ام نزول کنم؛ اما قطعا امروزی‌تر برخورد می‌کنم و از این بابت از مخاطبانم هم پیشاپیش عذرخواهی می‌کنم ولی حقیقت این است که این حجم از مخاطب، جواب کار مرا نداده است.»


وی افزود: «آن عقایدی که من و بابک بیات دنبال می‌کردیم، قرار نیست امروز هم تکرار شود و تا آخر عمر آن‌ها را ادامه بدهم. البته همان نگاه به ترانه و ملودی در کارم را ادامه خواهم داد اما در سازبندی و شیوه ارائه، تغییراتی اعمال خواهد شد. به عبارتی شکلات همان شکلات است؛ فقط بسته‌بندی‌اش عوض خواهد شد.»


وی گفت: «اولین دغدغه ذهنی من ترانه است. به نظر من ترانه باید آنقدر قوی باشد که وقتی می‌خوانمش مرا بکشاند پای پیانو یا وادارم کند به آهنگساز زنگ بزنم و از او بخواهم کار را بسازد. مثل ترانه‌های «کافکا» و «باخودم می‌رقصم».»


مانی از جمله خواننده‌های شناسنامه‌دار کشور است


محمدرضا چراغعلی نیز در بخش دیگری از این نشست ضمن ابراز خوشحالی از همکاری با مانی رهنما گفت: «مانی از جمله خواننده‌های شناسنامه‌دار کشور است؛‌در حالی که متاسفانه اکثر خواننده‌ها در زمانه ما، تاریخ مصرف دارند ولی رهنما از آن دست خواننده‌های صاحب اندیشه است که در حوزه موسیقی پاپ فاخر فعالیت دارد.»


وی افزود: «همانطور که او هم اشاره کرد، ما سابقه همکاری زیادی نداشتیم ولی فکرهایی برای آینده هست. در این کنسرت نیز اگر مجوزش را بدهند قرار است یک سری از آثار بابک بیات را پشت سر هم اجرا کنیم و اگر نه،‌ قطعاتی دیگر را جایگزین خواهیم کرد.»


این آهنگساز باسابقه درباره مشکلات موجود در عرصه موسیقی کشور نیز توضیح داد: «موسیقی ما متولی ندارد و همچون کودکی یتیم، خودش پیش می‌رود. این موسیقی اول باید شنیده شود بعد در مقام مقایسه قرار بگیرد. البته ما انتظار نداریم که میزان مخاطب آثارمان باید به اندازه آثار مصرفی باشد ولی به هر حال در اختیار نداشتن مولتی مدیا، مشکل بزرگی است.»


وی گفت: «صدمه‌ای که صنعت موسیقی طی این سال‌ها خورده، با بها دادن به افرادی اتفاق افتاده که متعلق به صنف ما نیستند. خیلی خوب بود اگر امکان اجرای تمام خوانندگان در یک فستیوال به صورت زنده محقق می‌شد. آن وقت همه می‌فهمیدند که چه کسی خواننده واقعی است و چه کسانی خوانندگی‌شان را مدیون دستگاه اتوتیون هستند.»


چراغعلی اظهار داشت: «امیدوارم موسیقی ایران متولی پیدا کند. جالب است که وزارت ارشاد در سی سال اخیر تنها از ساخت یک آلبوم حمایت کرده که مضمونش حجاب بوده و هیچ‌وقت هم پخش نشده است. صدا و سیما هم که خود را متولی موسیقی نمی‌داند و فقط در پی پرکردن آنتن خودش است.»


اسکندری، تنظیم‌کننده آهنگ‌ها برای اجرای ارکسترال در این کنسرت نیز در این نشست گفت: «افرادی که دارند غذای فرهنگی جامعه را در این شرایط تامین می‌کنند، باید خیلی مراقب باشند. من دلخورم از کسانی که صرفا به خاطر مادیات، این فضا را خراب کرده‌انند.»


وی افزود: «ما خواننده‌هایی داریم که با استفاده از تکنولوژی به زور سعی می‌کنند دیده شوند اما خواننده‌هایی مانند مانی رهنما صدایی بکر دارند و هرگز به نرم‌افزار و تکنولوژی‌های صدا محتاج نیستند.»


وی یادآور شد: «این کم‌لطفی‌ها از جانب کسانی رخ می‌دهد که در راس امور هستند. اما این باندبازی‌ها دست آخر به خودشان صدمه می‌زند زیرا وقتی که آثار خوب ارائه نشوند،‌ کارهای مصرفی باب می‌شوند و نسل به نسل مردم با این گونه آثار خو می‌کنند و دیگر موسیقی واقعی نابود می‌شود.»


کنسرت مانی رهنما با عنوان یادمان بابک بیات 28 دی‌ماه در تالار وحدت برگزار می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته