کودکان باید از مدارس با موسیقی ملی آشنا شوند؛ پروژه موسیقی کودک را آغاز می کنیم
به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، علی قمصری نوازنده تار ایرانی در پاسخ به سوالی از خبرنگار آنا در نشست خبری کنسرت های در هوای بی چگونگی ، کاخ سعدآباد گفت: به نظر من راه برون رفت از این شرایط فعلی موسیقی کشور مدیریت درست و هدایت کردن فرهنگ به سمت صحیح است. فرهنگ نیاز به برنامه ریزی کلان هدایت شده دارد من موزیسین نباید از روی خواندن مصاحبه یکی از مدیران بتوانم حدس بزنم که آن روز چه برخوردی با من میشود اگر این را بتوانم حدس بزنم، این یعنی برنامه ریزی کلان و دراز مدت نیست ما اگر بخواهیم فرهنگ روی ریل درستی حرکت کند، باید مدیریت به شکلی صورت باشد که کودکان از مدارس با موسیقی ملی آشنا بشوند.
وی در ادامه افزود: نوجوان شانزده ساله ما حتی در رسانه خودمان هم ساز ملی نمیبیند و در معرض انواع موسیقیهای مختلف قرار می گیرد که آنها هم زیبا است ما مشکلی با دیگر موسیقیها نداریم، من خودم ساز گیتار مینوازم، اما نوجوان ما اگر در مدرسه با ساز ملی مواجه بشود و آن را بشناسد میتواند موسیقی مورد علاقه اش را انتخاب کند و این خیلی بد است که من الان در شهرهای مختلف گاهی میبینم ساز من را از توی کاور گیتار میبینند خیلیها میپرسند این گیتار است؟ این یکی از معضلات ما است یعنی یکی از ایرانیترین سازهای کشورمان را کسی نمیشناسد.
**عنان موسیقی کشور دست تهیه کننده ها افتاده است
قمصری اظهار داشت: ما هم با بضاعتمان تلاش میکنیم سهراب پورناظری با خانواده هنری شان کلی تلاش کرد من با بضاعتم کلی سفر کردم که ساز تار را بیشتر بشناسانم، اما این بدون مدیریت کافی نیست یکی از مسائل مهمی که امروز ما با ان مواجهیم این است که عنان موسیقی به جای اینکه دست هنرمند باشد دست تهیه کنندهها است، چون تهیه کنندهها برای متولیان قابل اعتمادتر شده اند، تعیین میکنند و هم بر مبنای گیشه تنظیم کننده جریان موسیقی شده اند، بعد ما میبینیم نوازندهها و موسیقی بی کلام روی استیج نمیرود و موسیقی شرایطش مثل الان میشود.
**مردم تفاوت موسیقی زنده و پلی بک را نمی دانند/پروژه ای برای کودکان را استارت می زنیم
وی یادآور شد: اگر ما آموزش درست در مدارس داشته باشیم آن زمان مردم متوجه تفاوت موسیقی زنده و پلی بک میشوند الان کم کم اتفاقات خوبی میافتد، اما کافی نیست ما با شیوههایی از پلی بک مواجهیم که مردم آشنا نیستند یعنی گاهی صدای یک ارکستر روی استیج ضبط شده میآید، همین باعث میشود انتظار از کنسرت دو نوازنده هم همینطور شود که صدای یک ارکستر را بشنوند، بعد هم طبیعتا انتظارشان برآورده نمیشود و آن نوازندهها افسرده و سرخورده میشوند همه اینها ریشه اش در آموزش درست است حالا من یکی از کارهایی که سعی میکنم ، انجام دهم پشنهاد همکاری هم به سهراب پورناظری دادم، او هم ایدههای خوبی داشت، تلاش کنیم در مبحث موسیقی کودک در آموزشگاهها با متدهای اصیل ایرانی جلو برویم.چرا کودک نباید تارهای کوچک یا کمانچه دست بگیرد با متد تعیین شده که از همان سن پایین با موسیقی ایرانی آشنا شود و در حقیقت ما با متدهای روتین آشنایی زدایی کنیم حال با بضاعتمان تلاش می کنیم، اما بدون مدیریت کلان نمیشود.
انتهای پیام/