چرا روش عرضههای اولیه تغییر کرد
به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری آنا از سنا، همایون دارابی، کارشناس بورس با بررسی مزیتهای تخصیص برخی از عرضههای اولیه به صندوقهای سرمایهگذاری، گفت: این روش باعث آسودگی خاطر سرمایه گذاران و عرضه کننده در جریان عرضههای اولیه شرکتهای کوچک می شود. تخصیص عرضههای کوچک به کدهای معاملاتی به دلیل بالا رفتن حجم عملیات سیستم بارها مشکلاتی را برای نرم افزار معاملاتی ایجاد کرده به عنوان مثال روز چهارشنبه هفته گذشته در کنار عرضه سهام «فجهان» که عرضه نسبتا بزرگی بود، عرضه اولیه کوچک «کیمیاتک» هم انجام شد که سیستم معاملات را با مشکلاتی همراه کرد.
به گفته وی افرادی که در این عرضه های اولیه کوچک شرکت میکنند، به سرعت سهام خود را میفروشند یا پس از عرضه اولیه بلافاصله مجمع تشکیل میشود، طی این فرآیند تقسیم سود بسیار اندک برای تعداد بالایی کد سهامداری هزینه و زمان زیادی را هدر میدهد که اصلا معقول نیست.
دارابی با اشاره به اینکه این مدل عرضه اولیه در سایر بازارهای سهام دنیا اجرایی می شود و روال است، گفت: در عرضه های اولیه سایر بازارهای جهان نیز متعهد پذیره نویسی و خریدار عمده که سهام را به سبدها و صندوقها تخصیص میدهند در عرضههای اولیه نقش اصلی را ایفا میکنند و این عرضهها به طور مستقیم توسط بازار خریداری نمیشود.
بیشتر بخوانید:
فرابورس فردا میزبان عرضه اولیه حآفرین است
این کارشناس بازار سرمایه افزود: در جریان این روند، تعداد شرکتهای کوچک و استارتاپی که در صف ورود به بازار سرمایه قرار می گیرند نیز زیاد می شود که ممکن است ریسک بالایی داشته باشند، در نتیجه با تخصیص سهام به صندوق ها و به طور غیر مستقیم ریسک این عرضهها برای سرمایه گذاران مدیریت خواهد شد زیرا قریب به اتفاق سرمایهگذارانی که در عرضه های اولیه شرکت می کنند هیچ مطالعه و بررسی نداشته و اطمینان دارند قطع به یقین عرضههای اولیه سودآور است؛ اما مدیران صندوقها همیشه با شناخت و تحلیل اقدام به خرید سهام حتی عرضه اولیه می کنند؛ همچنین باعث تسریع در فرآیند پذیرش و عرضه سهام نیز خواهد شد.
وی در ادامه بررسی مزیت های تخصیص عرضه های اولیه کوچک به صندوق های سرمایه گذاری گفت: با این روش مردم برای سرمایهگذاری غیر مستقیم و حضور در صندوقهای سرمایهگذاری تشویق می شوند، با توجه به اینکه صندوق های سرمایه گذاری بزرگی در بازار فعال هستند این روند می تواند نفع عرضه های اولیه را به تعداد بسیار بیشتری از سرمایه گذاران برساند، همچنین شرکت های سبدگردان و تامین سرمایه ها تشویق می شوند برای تخصیص بیشتر سهام عرضه اولیه، اقدام به بزرگ کردن صندوق های خود کنند تا سهم بیشتر و به تبع آن بازدهی بیشتری داشته باشند.
به گفته دارابی با بزرگ شدن بازار سرمایه باید راهکارهای متنوع تر و بیشتری برای عرضههای اولیه ایجاد کرد و تصمیم اخیر سازمان بورس هم در راستای همین موضوع است. در همه بازارهای سهام دنیا مدلهای متنوعی برای عرضه های اولیه وجود دارد و با توجه به اینکه در حال حاضر تعداد بسیار زیادی از شرکتهای کوچک و متوسط در صف عرضه قرار دارند لازم است این تغییرات ایجاد شود، تغییر در روشهای عرضه اولیه میتواند از شدت عملیات عرضه اولیه در پست ترید هم جلوگیری کند.
انتهای پیام/۴۱۲۹/
انتهای پیام/