دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

دلایل افزایش نرخ دلار چیست؟

یک کارشناس مسائل مالی درباره گذر نرخ دلار از 3 هزار و 700 تومان گفت: نزدیک شدن برجام، بر هم خوردن روابط دیپلماتکی ایران و عربستان، کاهش درآمدهای نفتی و همچنین نرخ بالای پیش‌بینی شده نفت در لایحه بودجه سال 95 از جمله دلایل افزایش نرخ دلار است.
کد خبر : 60540

آلبرت بغزیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا با بیان اینکه آینده دلار به تصمیم بانک مرکزی باز می‌گردد، افزود: تنها نهادی که اکنون می‌تواند قیمت دلار را کنترل کند و اراده‌اش بر کاهش قیمت استوار باشد، بانک مرکزی است.


وی به جهت‌گیری‌های قیمت دلار در بازار آزاد در غیاب اظهارنظر‌های بانک مرکزی اشاره و اظهار کرد: دلایل یاد‌شده و همچنین غیبت بانک مرکزی در تعیین نرخ دلار، دیدگاه بازار را به این سمت می‌برد که نرخ فعلی پایین است و باید سیر صعودی طی کند.


بغزیان با بیان اینکه بانک مرکزی تنها نهادی است که باید برای ثبات، افزایش و یا کاهش قیمت دلار تصمیم‌گیری کند، عنوان کرد: به هر حال باید در نظر گرفت که افزایش قیمت دلار تورم و رکود تورمی را تشدید می‌کند و اگر بانک مرکزی دخالت نکند، نرخ ارز بدون متصدی می‌ماند و روند افزایشی طی می‌کند.


این کارشناس مسائل مالی تاکید کرد: خوشبختانه این روزها پول نقد چندانی وجود ندارد که برای خرید و انباشت دلار استفاده شود زیرا بیشتر این مبالغ در این مدت تبدیل به خانه، ماشین، طلا و... شده است و پول جدید هم به بازار تزریق نشده است که مردم به خرید دلار رو بیاورند.


وی درباره تاثیر افزایش قیمت دلار در اقتصاد کشور گفت: از آنجا که تولیدکنندگان خود متقاضی ارز هستند، افزایش قیمت دلار به نفع آنها نیست اما این افزایش به نفع صادرکنندگان بوده و به آن تمایل دارند.


در هر صورت افزایش نرخ ارز به ضرر مردم خواهد بود و آنها باید بدانند با نگهداری هر مقدار ارز در خانه‌هایشان در نهایت تورم ایجاد می‌شود از این جهت به خود آنها بازمی‌گردد

بغزیان افزود:‌ باید دید که لازم است، سیاست‌ها به سمت افزایش صادرات سوق پیدا کند یا رفاه اقتصادی کشور را تضمین کند زیرا این دو گروه سیاستی متفاوت هستند.


وی با بیان اینکه مشخص نیست که صادرکنندگان بتوانند به اقتصاد داخلی کمک کنند، تصریح کرد: به نظر می‌رسد افزایش نرخ ارز روش درستی نباشد زیرا تولیدکنندگان باید این افزایش را به صورت هزینه پرداخت کنند و این موضوع به آنها فشار وارد می‌کند.


این کارشناس مسائل مالی درباره افزایش تدریجی قیمت دلار نیز بیان کرد: این موضوع در اختیار دولت است که بخواهد ارز را تک‌نرخی و بر آن مدیریت کند اما در این باره عزمی در بانک مرکزی دیده نمی‌شود.


وی درباره پیش‌بینی‌های اخیر مبنی بر افزایش قیمت دلار تا مرز 4 هزار تومان گفت: نرخ ارز هیچ حد و مرزی ندارد که بگوییم از یک مقدار بالاتر نمی‌رود و این امر به میزان وخیم بودن وضع اقتصادی کشور باز می‌گردد.


بغزیان با بیان اینکه سرگردانی بالای نقدینگی در کشور نیز از عوامل افزایش نرخ ارز است، اظهار کرد: بحث تورم نیز از عوامل دیگر است و اگر کنترل نشود، پول داخلی ضعیف می‌شود.


وی به تجربه گذشته ایران در افزایش نرخ ارز بیش از چهار هزار تومان اشاره و عنوان کرد: اتفاق گذشته بیشتر یک سوداگری بود تا نیاز واقعی و امروز این سوداگری در بازار بسیار کمتر از گذشته دیده می‌شود.


این کارشناس مسائل مالی خاطر نشان کرد: در هر صورت افزایش نرخ ارز به ضرر مردم خواهد بود و آنها باید بدانند با نگهداری هر مقدار ارز در خانه‌هایشان در نهایت تورم ایجاد می‌شود از این جهت به خود آنها باز می‌گردد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته