«شاد» شبکهای که تقویت آن باید در رأس اقدامات دولت قرار گیرد/ ۵ میلیون دانشآموز محروم از تحصیل در بستر فضای مجازی
گروه جامعه خبرگزاری آنا- میثم نامنی؛ نزدیک به ۲ سال است که بسیاری از کسب و کارها و فعالیتها به دلیل شیوع ویروس کرونا در سطح جامعه تعطیل شدهاند و هموطنان کارها و برنامههای خود را به صورت مجازی و غیر حضوری انجام میدهند. اما این غیر حضوری شدن کارها برای برخی افراد جنبه مثبت و برای برخی دیگر هم تا به امروز جنبه منفی داشت.
ضررهایی که به برخی افراد جامعه در ایام شیوع ویروس کرونا وارد شد، شاید قابل جبران نباشد، چراکه بازگشت به آن روزها به همین راحتی نیست و برای ادامه راه مجبور به ادامه فعالیت خود هستند.
تعطیل شدن آموزش حضوری و انجام آن از طریق فضای مجازی، چنان لطمهای به دانشآموزان و دانشجویان کشور وارد کرده که تنها برخی افراد نظیر معلمان و اساتید از آن آگاه هستند، معلمان و اساتیدی که به خاطر ضعفهای موجود در سامانههای آموزش مجازی سختترین روزهای آموزشی خود را طی میکنند.
نبود امکانات لازم و یاد نگرفتن درسها به صورت صحیح توسط دانشآموزان، از جمله ضررهایی هست که قابل جبران نیست و آنها نمیتوانند در آینده دروس گذرانده را برای باری دیگر آموزش ببینند. ضرر وارد شده به این قشر ۱۵ میلیونی در آینده تاثیرات منفی خود را نشان خواهد داد و نیاز است که مسئولان مربوطه در راستای حل این مشکلات اقدامات لازم را انجام دهند.
این عدد ۱۵ میلیونی در حالی است که طبق گفته کارشناس آموزشوپرورش ۵ میلیون آن هیچ دسترسی به آموزشهای برخط یا آموزشهای آنلاین به دلیل نداشتن موبایل یا دسترسی به اینترنت، ندارند و عقبماندگی تحصیلی این گروه مهمترین معضل آموزشوپرورش است.
ضرورت اجرا شدن آموزش مجازی بعد از بازگشایی مدارس
روی آوردن به سمت آموزش غیر حضوری و مجازی امری بسیار مهم و ضروری در کشور است، چراکه این روزها بسیاری از کشورهای دیگر هم به دلیل شیوع ویروس کرونا در سطح جوامع به سمت آموزشهای غیر حضوری روی آوردهاند و در دوران بعد از کرونا نیز جهان تحت تاثیر تحولات دوران کرونا قرار میگیرد و باید برای تقویت آموزش مجازی در کشور فکری کرد.
کارشناسان حوزه آموزش و پرورش معتقدند که بعد از بازگشایی مدارس و حضوری شدن کلاسها باید شبکه «شاد» فعال باشد و در این زمینه ابراهیم سحرخیز، کارشناس آموزشوپرورش اعلام کرد: شبکه «شاد» فقط برای روزهای کرونایی نیست و بحث چند تعریفی، تولید بسته آموزشی، تولید محتوای الکترونیکی را باید تقویت کنیم تا در کنار کتابهای درسی و معلم، به عنوان آموزش متمم و مکمل به یاری دانشآموزان مناطق محروم بشتابد تا بتوانیم در راستای عدالت آموزشی از این ابزارهای تکمیلی استفاده کنیم.
چه ضعفهایی در شبکه «شاد» باید حل شود؟
شبکه «شاد» برای افرادی که به آن دسترسی داشتند، تا به امروز با مشکلات زیادی روبهرو بوده که باعث نارضایتی دانشآموزان و معلمان شده و همین امر، آنها را به سمت نرمافزارهای خارجی و غیر بومی کشانده و با توجه به این مشکلات، مسئولان مربوطه تاکید بر استفاده از شبکه «شاد» داشتهاند و اگر بخواهیم «شاد» را بهعنوان تنها نرمافزار آموزشی کشور معرفی کنیم، باید شبکه «شاد» توان رقابت با دیگر شبکههای اجتماعی و آموزشی را در جهان داشته باشد.
بیشتر بخوانید:
تصمیمگیری درباره رایگان بودن «شاد» برعهده رئیسجمهور است
سلولهای گیرنده کرونا در تمام بدن وجود دارد/ سکته قلبی و مغزی از عوارض پساکرونا است
بر اساس گفته کارشناسان، مشکلات گذشته موجود در اپلیکیشن «شاد» در چند وقت اخیر بررسی و رفع شده، اما این اپلیکیشن ایرادات زیرساختی نظیر پهنای باند و اینترنت دارد. حالا سؤال اینجاست که اگر امسال هم به دلیل همهگیری و شیوع ویروس کرونا در جامعه مدارس به صورت غیر حضوری شوند، آیا مشکلات سال گذشته ایجاد نمیشود؟
آخرین جزئیات از رفع مشکلات شبکه «شاد»
کارشناسان حوزه آموزش و پرورش اعلام کردهاند که اگر سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ به صورت حضوری نباشد، بهروزرسانیهای جدید نرمافزار «شاد» ارائه میشود و در حال حاضر نیز ۸۰ درصد از مشکلات قبلی این اپلیکیشن حل شده و ۲۰ درصد باقی مانده نیز در آیندهای نزدیک رفع خواهد شد، اما وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید مشکلات زیرساختی این برنامه را رفع کند.
با توجه به ضرورتی که آموزش مجازی برای دانشآموزان سراسر کشور دارد، بهتر است ۲ وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات و آموزش و پرورش دولت سیزدهم فکری به حال این شبکه مجازی کنند و به جز حل مشکل جامعه ۱۰ میلیونی دانشآموزان که به این شبکه دسترسی دارند، برنامه جدی هم برای جامعه ۵ میلیونی محروم داشته باشند تا در راستای برقراری عدالت آموزشی، این افراد هم از آموزش مجازی بهرهمند شوند و مشکلی در زمینه آموزش آنلاین کشور وجود نداشته باشد.
انتهای پیام/۴۱۷۲/پ
انتهای پیام/