مشکلات تمامنشدنی کاربران با نرمافزار شاد/ وقتی پیامرسان خارجی جایگزین میشود
به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانشبنیان گروه فناوری خبرگزاری آنا، درحالیکه بیش از 7 ماه از شیوع بیماری کرونا و تعطیل شدن مدارس در سراسر کشور میگذرد هنوز دارو و واکسنی برای ویروس کووید-19 معرفی نشده و این بیماری همچنان جان بسیاری از هموطنان عزیز را میگیرد.
بیشتر بخوانید:
نحوه استفاده از اپلیکیشن شاد+ آموزش کامل تصویری
راهاندازی مرکز تماس مشترک همراه اول و آموزشوپرورش برای پاسخگویی به مشکلات سامانه شاد
از اسفندماه سال گذشته شرایطی در کشور به وجود آمده است که امکان حضور فیزیکی دانشآموزان در مدرسه وجود ندارد و از همین رو استفاده از ظرفیتهای فضای مجازی و اپلیکیشنهای آموزشی مناسبترین راه برای یادگیری مفاهیم درسی است. از همین رو مسئولان وزارت آموزشوپرورش با همکاری سایر دستگاههای اجرایی کشور تصمیم گرفتند سامانهای را برای جلوگیری از توقف تحصیل دانشآموزان در پایههای مختلف معرفی و عرضه کنند. شبکه آموزشی دانشآموز (شاد) اپلیکیشن ویژه دانشآموزان ایرانی است که از طریق آن میتوانند با آموزگاران خود در ارتباط بوده و سؤالات درسی خود را مطرح کنند.
ویژگیهای سامانه شاد
اپلیکیشن شاد از امکانات متنوعی برخوردار است که با توجه به نقشی که کاربر برای خود در برنامه انتخاب میکند به او عرضه میشود. کاربران مجاز هستند در سامانه شاد از بین نقشهای دانشآموز، معلم و مدیر یکی را انتخاب کنند. پس از انتخاب نقش و ثبتنام در این برنامه فرایندهای آموزشی طبق برنامه معینی شروع میشود. بیشترین تعداد کاربران سامانه شاد دانشآموزان هستند و آموزگاران در هر ساعت درسی میتوانند با بهرهگیری از قابلیتهای این نرمافزار حضوروغیاب را انجام دهند.
در این سامانه امکان ارتباط خانوادههای دانشآموزان با اولیای مدرسه نیز مهیا شده است. بهجز موارد گفته ابزارهای دیگری از قبیل راهنمای استفاده از قسمتهای مختلف برنامه، پشتیبانی، کانالهای رسمی وزارت آموزشوپرورش و تربیتبدنی در اپلیکیشن شاد وجود دارد. تاکنون چند نسخه بهروزرسانی برای این سامانه عرضه شده است و آخرین نسخه آنکه با نام شاد 2 معرفی شد در نخستین روزهای سال تحصیلی 1399-1400 عرضه گردید.
استفاده در سامانه شاد در سال تحصیلی جدید ادامه دارد
بر اساس گزارشهای ستاد ملی مبارزه با کرونا تمامی شهرهای ایران در وضعیت قرمز کرونایی به سر میبرند و از همین رو باید از هرگونه اجتماع و حضور طولانیمدت در اماکن سربسته و بدون تهویه مناسب جلوگیری کرد. باوجوداینکه حسن روحانی بازگشایی مدارس را بهصورت اینترنتی اعلام کرد و حضور دانشآموزان در مراکز آموزشی را بدون مشکل دانست ولی در مدت کمتر از یک ماه که از آغاز سال تحصیلی جدید میگذرد مشاهده میشود که اولیای دانشآموزان اجازه رفتن فرزندان خود به مدرسه را نمیدهند و تنها در مواردی که امکانات آموزش در منزل را در اختیار ندارند، بهناچار دانشآموز خود را راهی مدرسه میکنند.
انتقادات نسبت به حضور فیزیکی دانشآموزان در مدارس تا حدی بود که محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزشوپرورش در تاریخ 20 شهریور گفت: اگرچه آموزش حضوری برای دانشآموزان در مقاطع مختلف تحصیلی ترجیح داده میشود ولی مجموعه وزارت آموزشوپرورش هیچ دانشآموزی را ملزم به حضور در مدرسه نمیکند.
شرایط ویژه برای استفاده از سامانه شاد
حسن روحانی پیش از آغاز سال تحصیلی جدید دستور داده بود که استفاده از سامانه شاد برای همه دانشآموزان و آموزگاران ایرانی رایگان شود. از همین رو مسئولان وزارتخانههای ارتباطات و فناوری اطلاعات و آموزشوپرورش اعلام کردند استفاده از سامانه شاد همه شبکههای ارتباطی ثابت و سیار در کشور رایگان است و هیچ شرکت و اپراتوری نباید از کاربران این برنامه هزینهای دریافت و یا از حجم اینترنت آنها کم کند.
هرچند پس از دستور متولیان امر در حوزه شبکهای ارتباطی و فضای مجازی بعضی از شرکتهای خدماتدهنده اینترنت حجم مصرفی کاربران در هنگام استفاده از سامانه شاد را نیز محاسبه کرده و هزینه آن را دریافت میکنند؛ یعنی درواقع میتوان گفت هنوز هزینه مصرفی در سامانه شاد برای همه دانشآموزان و آموزگاران رایگان نشده است.
در همین رابطه وزیر آموزشوپرورش بیان کرد: «وزارت ارتباطات در این زمینه قول رایگان شدن حجم مصرفی اینترنت نرمافزار شاد را داده است و آموزشوپرورش تحقق این وعده را حتماً پیگیری خواهد کرد.» طبق گفته محمدجواد آذری جهرمی شبکه شاد در حال حاضر بیش از 8.5 میلیون کاربر فعال دارد و این آمار هرروز بالاتر میرود.
در شرایط که تورم افسارگسیخته اقتصاد خانوادههای ایرانی را تحت تأثیر خود قرار داده است و مردم هرروز با مشکلات اقتصادی جدیدی روبهرو میشوند، قطعاً هزینههای جاری اینترنت بهمنظور پیگیری امور درسی دانشآموزان میتواند فشار روانی بیشتری را بر سرپرستان خانوار و حتی دانشآموزان وارد کند. جامعه در چنین شرایطی از وزارت ارتباطات و وزارت آموزشوپرورش انتظار دارد هیچگونه هزینهای برای استفاده از شبکه شاد دریافت نشود.
مشکلات شبکه شاد/ وعدههایی که زمان تحقق آنها مشخص نیست
نظرسنجی جالبی که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در اینستاگرام خود منتشر کرد، نشان داد تعداد زیادی از دانشآموزان و اولیای آنها و آموزگاران ترجیح میدهند بهجای نرمافزار شاد از سایر پیامرسانها برای پیگیری فرایندهای درسی استفاده کنند.
هرچند آذری جهرمی این نظرسنجی را چند روز پیش از آغاز سال تحصیلی جدید و زمانی که هنوز حجم استفاده از شبکه شاد بهاندازه کنونی نبود، منتشر کرد ولی پس از شروع سال تحصیلی 1399-1400 کاربران زیادی از شهرهای مختلف ایران نسبت به عملکرد ضعیف سامانه شاد اعتراض کرده و اعلام کردند عملکرد عادی این برنامه در حین ارتباط با معلم و انجام فعالیتهای درسی دچار اختلال و حتی قطعی کامل میشود.
همهروزه گزارشهای متعددی از اولیای دانشآموزان و آموزگاران مبنی بر عملکرد ضعیف سامانه شاد منتشر میشود و شواهد میدانی نشان داده است که دانشآموزان هرچند در این برنامه ثبتنام کردهاند ولی از پیامرسانهای خارجی نظیر واتساپ استفاده میکنند. قطعاً شرایط کنونی جامعه از لحاظ توسعه اپلیکیشنهای بومی فرصت بسیار مناسبی است که در صورت اتخاذ تصمیمات درست میتواند کاربرانی ایرانی را به سمت نرمافزار داخلی جذب کند ولی گویا هنوز چنین موفقیتی حاصل نشده است.
محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به مشکلات سامانه شاد در حساب اینستاگرام خود نوشت: وزارت آموزشوپرورش و همراه اول برای پاسخگویی به مشکلات سامانه شاد مرکز تماس تلفنی راهاندازی کردهاند؛ بنابراین اگر در استفاده از این سامانه با مشکل مواجه هستید لطفاً صرفاً با مراکز تماس این سامانه به شماره ۰۲۱۴۳۰۸۱ و یا اگر مشترک همراه اول هستید با شماره ۹۹۹۰ تماس بگیرید.
پیگیریهای در مورد مشکلات
تعداد زیادی از اولیای دانشآموزان که این روزها به همراه فرزندان خود آموزش دروس مختلف را از طریق فضای مجازی دنبال میکنند، سامانه شاد را دارای ایرادات زیادی میدانند و بارها اعلام کردند این برنامه به دلایل مختلف عملکرد درستی ندارد. یکی از اولیای دانشآموزان گفت: زمانی که دانشآموز در این برنامه در حال ارسال پیام نوشتاری، صوتی و یا تصویری است ناگهان اپلیکیشن دچار اختلال شده و مجبور میشود از آن خارج و دوباره وارد شود.
کاربری در توئیتر با اشاره به دشواریهای آموزش برخط نوشت: «واقعاً این وضع آموزش نیست. ویدئویی دانلود شده و به همراه دو عکس در سامانه شاد بارگذاری میشود و بعد تکالیف سختی را به دانشآموزان میدهند. دانشآموزی که هنوز مفاهیم ابتدایی را فرانگرفته چطور میتواند سؤالات دشوار را پاسخ دهد.»
کاربر دیگری خطاب به محمدجواد آذری جهرمی نوشت: «آقای وزیر فقط همین را بدانید که سامانه شاد معلمان و دانشآموزان را حیران کرده است. حداقل باید برای زیرساختهای این برنامه اقدام کنند. الآن همه به واتساپ مهاجرت کردند و خیلیها هم هر دو جا هستند.»
یکی دیگر از کاربران توئیتر نوشت: «سامانه شاد کند است و اختلال دائمی دارد. گاهی اتصال چند دانشآموز از یک کلاس امکانپذیر نمیشود. دانشآموزان در تمام مدت کلاس در اضطراب متصل شدن هستند. آموزشوپرورش بهخوبی مشکلات را میداند اما همچنان معلمان مدارس دولتی را موظف به استفاده از شاد میکند.»
خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانشبنیان گروه فناوری خبرگزاری آنا، با مراکز رسیدگی به مشکلات سامانه شاد که مدتی پیش وزیر ارتباطات در اینستاگرام خود شمارههای آنها را اعلام کرده بود تماس گرفت. پس از تماس با شماره 02143081 مشخص گردید این سامانه عملاً قادر به پاسخگویی به کاربران نیست و تنها پیامی تکراری با محتوای «عدد شمارهگیری شده اشتباه است یا مجدداً تلاش کنید» را بهطور مرتب بیان میشود.
سرویس تلفنی 9990 مخصوص مشترکان همراه اول نیز هیچگونه خدمت مشخصی برای کاربران شبکه شاد ندارد. در این سرویس کاربران از طریق تلفن گویا به قسمتهای مختلف ارتباط داده میشوند ولی هیچ کدام از آن قسمتها به شبکه شاد و رسیدگی به مشکلات آن ارتباطی ندارند.
هماکنون آموزش برخط کشورهای مختلف دنیا در حال پیگیری است و کشورهای مختلف دنیا برنامهنویسان داخلی را به ارائه نرمافزارهای آموزشی تشویق میکنند. با توجه به روند صعودی تعداد مبتلایان و درگذشتگان بیماری کرونا در ایران به نظر نمیرسد بهزودی همهگیری این بیماری از بین رفته و مدارس به حالت عادی خود بازگردند لذا عدم امکان حضور فیزیکی در مراکز آموزشی و مشکلات آموزش برخط میتواند ازلحاظ تحصیلی و روحی آسیبهای جبرانناپذیری را به دانشآموزان وارد کند.
انتهای پیام/4144/پ
انتهای پیام/