روایت حسینی از رابطه «مخبر» با «رضایی»/ بیجهت وعده نمیدهیم
به گزارش گروه سیاست خبرگزاری آنا، سیدمحمد حسینی معاون پارلمانی رئیسجمهور در برنامه «رودررو» که از شبکه چهار سیما پخش شد، گفت: معاون پارلمانی کار پر دردسری است. معاون پارلمانی مسئول ایجاد پیوند بین قوه عریض و طویل مجریه و قوهمقننه با ۲۹۰ نماینده است. نمایندگان با مطالبات مردم مواجه هستند، بهویژه در سالهای اخیر که مشکلات مردم دو چندان شده است و این مطالبات در بخشهای مختلف افزایشیافته است.
مردم دیگر حوصله تنش و دعوای بین دو قوه را ندارند
وی افزود: امیدوارم بتوانم همدلی و همگرایی بین دو قوه ایجاد کنم؛ زیرا مردم دیگر حوصله تنش و دعوای بین دو قوه را ندارند.
حسینی با بیان اینکه طبق قانون اساسی وظایف سه قوه تفکیک شده است، تصریح کرد: علیرغم تفکیک قوای مقننه، مجریه و قضائیه، سه قوه جزایری جدای از هم نیستند. وزرای پیشنهادی باید در ابتدا برای مجلس و نمایندگان برنامههای خود را بیان کنند و از سوی آنها رأی اعتماد داده شود.
وی تأکید کرد: نقش معاونت پارلمانی ایجاد پیوند و ارتباط بین دولت و مجلس است تا بیجهت تنش ایجاد نشده و وقت و انرژی طرفین گرفته نشود. وزرا کارهای زیادی دارند و باید در شوراهای متعددی شرکت کنند. نمیتوانند دائم به مجلس بروند و پاسخگوی سؤال، تحقیق و تفحص و استیضاح باشند. البته نمایندگان میتوانند از ابزارهای مورد نظر استفاده کنند.
معاون پارلمانی رئیسجمهور ادامه داد: البته بنده نماینده مجلس بودم و از این ابزارها استفاده کردم. استیضاح عبدالله نوری وزیر کشور و مهاجرانی وزیر ارشاد در دولت اصلاحات را امضاء کرده و سخنرانی کردم که استیضاح عبدالله نوری رأی آورد ولی استیضاح مهاجرانی در آن مقطع رأی نیاورد.
روابط دولت و مجلس باید استفاده از ابزارهای نظارتی مجلس را کاهش دهد
حسینی اظهار کرد: این ابزارها باید مورد استفاده قرار گیرد، اما روابط دولت و مجلس باید بهگونهای باشد که استفاده از این ابزارها به حداقل کاهش یابد. این دولت عزم و اراده خدمت دارد تا مشکلات مردم حل شود.
وی خاطرنشان کرد: حدود یک هفته از تشکیل کامل دولت میگذرد و رئیسجمهور در این فرصت کوتاه به استانهای خوزستان و سیستان و بلوچستان سفر کرده و مشکلات را مورد بررسی قرار داده تا مردم احساس نکنند که مسئولان کاری به مشکلات و گرفتاریهای آنان ندارند.
معاون پارلمانی رئیسجمهور افزود: علاوه بر این، بازدید شخصی رئیسجمهور از استانهای مختلف موجب اخذ تصمیمات واقعی خواهد شد. رئیسجمهور در سفرهای استانی ابتدا در جمع مردم حضور مییابد و بعد به جلسه با مسئولان میرود.
حسینی با بیان اینکه رئیسجمهور سفرهای استانی خود را از استانهای محروم شروع کرد، تصریح کرد: رئیسی چهار دهه در نظام اسلامی خدمت کرده و فرد ناشناسی نیست. وقتی رئیس قوهقضائیه بود، علیرغم وجود اوضاع کرونایی استان به استان سفر میکرد تا وضعیت مردم و مشکلات قضایی را بررسی کند. در همان اوضاع بعضی از مسئولان از ترسشان از اتاق کارشان خارج نمیشدند.
وی تأکید کرد: وقتی رئیسجمهور به مناطق مختلف سفر میکند، بهتر میتواند در راستای حل مشکلات مردم گام بردارد. مردم خواستار تسریع در حل مشکلاتشان هستند. تصمیمات دولت خلقالساعه نیست و عزم و اراده جدی برای حل مشکلات مردم وجود دارد.
معاون پارلمانی رئیسجمهور در خصوص اولویتهای دولت گفت: در جلسه هیئت دولت، گزارشی از لوایحی که در دستور کار مجلس است، ارائه دادم. برخی از این لوایح هنوز اعلام وصول نشده است. برخی از این لوایح بین مجلس و شورای نگهبان در رفت و آمد است و برخی لوایح نیز به دلیل اختلاف نظر مجلس و شورای نگهبان به مجمع تشخیص ارسال شده است.
وزارتخانهها ۱۴۸ لایحهای که از دولت قبل به مجلس ارائه شد را بررسی میکنند
حسینی تأکید کرد: حدود ۱۴۸ لایحه از دولت به مجلس ارائه شده است. هر وزارتخانه حدود ۶ تا ۷ لایحه به مجلس ارسال کرده است. مقرر شد هرکدام از وزارتخانهها لوایح ارائه شده را مورد بررسی قرار داده و مخالفت و موافقت خود را با لوایح اعلام کنند. دولت جدید چنین اختیاری را برای بررسی لوایحی که از سوی دولت قبل به مجلس ارائه شده است را دارد.
وی متذکر شد: اولویت دولت حل مشکلات سلامت و معیشت مردم است. هنوز بدنه مدیریتی وزارتخانهها تغییر نکرده است. برای انتخاب معاونان باید به وزرا فرصت داد. از بخش حقوقی وزارتخانهها خواستهایم که هرچه سریعتر این لوایح را بررسی کرده و نظر خود را اعلام کنند.
معاون پارلمانی رئیسجمهور افزود: در قانونگذاری و اصلاح قوانین باید بنای مجلس بر بررسی لوایح باشد. البته نمایندگان میتوانند طرح ارائه کنند. پیش از این دولت در ارائه لوایح کوتاهی میکرده و نمایندگان برای حل مشکلات مردم ناچار به ارائه طرح بودند.
حسینی اظهار کرد: دولت سیزدهم و مجلس یازدهم انقلابی هستند. در رأی اعتماد به وزرا مخالفان و موافقان دغدغهمند بودند و مباحث شخصی نسبت به افراد مطرح نمیشد.
وی درباره روند رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی، ادامه داد: در دولتهای قبل نیز پیش از اینکه وزرا به مجلس معرفی شوند بهنوعی رأی استمزاجی نمایندگان گرفته میشد که ببینند وزیر پیشنهادی پایگاه و جایگاهی در مجلس دارد یا خیر. در دولت سیزدهم اینگونه نبود که رئیسجمهور فهرست وزرای پیشنهادی را به همه نمایندگان بدهد، بلکه صرفاً نظرات برخی رؤسای کمیسیونها اخذ شده بود.
معاون پارلمانی رئیسجمهور تصریح کرد: وزرای پیشنهادی در همه کمیسیونها حضور یافتند و برنامه خود را ارائه دادند. پیش از این وزرا فقط در کمیسیونهای تخصصی و مجامع استانی حضور مییافتند.
حسینی تأکید کرد: رئیسجمهور در آخرین دفاع از کابینه اعلام کرد که من نسبت به وزرای پیشنهادی شناخت دارم و از مراکز اطلاعاتی و امنیتی در مورد پیشینه این افراد استعلام گرفته شده است.
وی بیان کرد: کابینه سیزدهم ترکیبی از افراد پیشکسوت و کارآموز مثل وزیر کشور و وزیر راه و شهرسازی و وزرای جوانی است که در رشته خود تخصص داشته و کار اجرایی نیز انجام دادند.
معاون پارلمانی رئیسجمهور افزود: برخی دوستان معتقد بودند که وزرای پیشنهادی در برخی حوزههای وزارتخانهای تخصص و تجربه ندارند. ما معتقدیم وزرای پیشنهادی میتوانند در بخشی از وزارتخانه تخصص داشته و در بخشهای دیگر معاونان قوی انتخاب کنند. وزیر باید توانایی مدیریتی داشته باشد.
آیه یأس نمیخوانیم/ دولت «ما میتوانیم» تشکیل شده است
حسینی اظهار کرد: نباید توقعات را بالا برد؛ زیرا این دولت در شرایط خوبی مدیریت کشور را عهدهدار نشده است. باید به مردم گزارش داد که در چه شرایطی کشور را تحویل گرفتیم. مردم بدانند این دولت، دولت کار، تحرک و پویایی است و دولت «ما میتوانیم» است. کسی آیه یأس نمیخواند. انسجام و هماهنگی بین وزرا وجود دارد.
وی با بیان اینکه سرمایه اجتماعی آسیب دیده است، تأکید کرد: امیدواریم دوگانگی قول و فعل از بین برود و قول صادق به مردم داده شود. برنامه تحولی در حوزههای مختلف نوشته شده و وزرا بر مبنای این برنامهها عمل میکنند.
مخبر و رضایی مشکلی با هم ندارند
معاون پارلمانی رئیسجمهور بیان کرد: اختلاف مبنایی و اساسی بین اعضای تیم اقتصادی دولت وجود ندارد. پس از امضای حکم رضایی، اعلام شد دوگانگی در تیم اقتصادی دولت بهوجود میآید. بنده با رضایی صحبت کردم. وی اعلام کرد که از دوران جنگ با معاون اول رئیسجمهور آشنا و کار کرده است. وقتی که منافع مردم اصل باشد، اختلافی بین تیم اقتصادی ایجاد نمیشود. کلام رئیسجمهور فصلالخطاب است و اگر جایی اشکال وجود داشته باشد، همه از رئیسجمهور تبعیت خواهند کرد.
حسینی در مورد عدم رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، گفت: این موضوع طبیعی است و در همه دولتها افرادی از کابینه نتوانستند رأی اعتماد مجلس را جلب کنند. باغگلی چهره ناشناخته بود. وزارت آموزش و پرورش با جامعه چند میلیونی ارتباط دارد، این وزارتخانه همیشه مشکلات عدیدهای دارد و عدهای معتقد بودند باغگلی توان حل این مشکلات را ندارد.
وی ادامه داد: استدلال دولت این بود که باغگلی میتواند با خلاقیت و نوآوری در وزارت آموزش و پرورش تحول ایجاد کند. بسیاری معتقد بودند که ۴-۵ وزیر پیشنهادی نتوانند رأی اعتماد مجلس را جلب کنند، بالاخره تلاش کردیم و وزرا رأی اعتماد آوردند.
معاون پارلمانی رئیسجمهور گفت: طبق قانون، رئیسجمهور ۴ ماه فرصت دارد وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را به مجلس معرفی کند، یکی از معاونان وزارت آموزش و پرورش، سرپرستی این وزارتخانه را به عهده گرفته است، افراد مختلفی برای این وزارتخانه پیشنهادشدهاند، رئیسجمهور نظرات مختلف را گرفته است.
حسینی درباره شفافیت آراء نمایندگان تصریح کرد: زمانی که بنده نماینده بودم، آراء شفاف بود، زیرا با قیام و قعود آراء نمایندگان اخذ میشد. فقط در برخی موارد مثل استیضاح و رأی اعتماد، رأی نمایندگان بهصورت برگهای اخذ میشد.
حسینی درباره تحقق وعدههای دولت تأکید کرد: بنای ما بر این است که بیجهت وعده ندهیم.
انتهای پیام/
انتهای پیام/