تأثیر خسارتهای مذاکره با کدخدا در روابط ایران با شرق/ لزوم عبرت گرفتن از تجربیات زیانبار روحانی
گروه سیاست خبرگزاری آنا، علیرضا مزینانی؛ در قسمت اول گفتوگوی تفصیلی آنا با جواد منصوری، محورهای بیانات رهبر انقلاب در دیدار با اعضای دولت سیزدهم مطرح شد و مورد بررسی قرار گرفت.
منصوری در این گفتوگو با تأکید بر لزوم توجه تمام مسئولان کشور به توصیههای اخیر رهبر انقلاب خطاب به دولت سیزدهم، گفت: «به نظر من سخنان رهبر انقلاب در ششم شهریور ۱۴۰۰، بیان جامعی از خطوط کلی نظام است که باید در مدیریت کشور اعمال شود، البته بسیاری از نکاتی که ایشان فرمودند، تنها درخصوص قوه مجریه نیست و متوجه قوای مقننه و قضائیه و سایر نهادهای کشور نیز میشود؛ بهعنوان مثال در بحث عدالت، بهخصوص در قانونگذاری که باید پیوست عدالت داشته باشد، ایشان بسیار تأکید کردند. لزوم تطبیق حرف و عمل که رهبر انقلاب فرمودند، مربوط به تمام مسئولان کشور است و تنها به قوه مجریه مربوط نمیشود. توصیه من این است که تمام مدیران کشور باید سخنان مقام معظم رهبری در این دیدار را با دقت و با وسواس، چندین بار بخوانند و بین خود و خدای خودشان بهعنوان یک حجت شرعی، مبنای عمل قرار دهند.»
مشروح بخش اول گفتوگوی آنا با منصوری را «اینجا» بخوانید.
در بخش دوم گفتوگوی مشروح با جواد منصوری، نخستین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سفیر سابق ایران در پاکستان و چین و تحلیلگر مسائل سیاسی، به بررسی اولویتهای دولت سیزدهم بهخصوص در بخش سیاست خارجی و وزارت دفاع پرداخته شده که در زیر میخوانید:
آنا: به عقیده شما سیاست خارجی در دولت سیزدهم به چه سمتی خواهد رفت؟ آیا آقای امیرعبداللهیان میتواند در وزارت امور خارجه تحولآفرین باشد؟ بهطور خاص در مورد رابطه با چین که تخصص شما است، معتقدید که چه روابطی باید با دولت این کشور برقرار کنیم؟
منصوری: قانون اساسی، سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را تعیین کرده است؛ امام خمینی(ره) نیز در مواردی توضیحاتی درباره چارچوب سیاست خارجی بیان کردهاند. مقام معظم رهبری نیز در ۳۰ و چند سال گذشته، بارها سخنانی پیرامون این مطلب داشتهاند و به نظر من ابهامی در مبانی و اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد، اما متأسفانه دولتها بنا به سلیقه و نظر خودشان و بنا به ترکیب اعضای دولت، بهصورت هماهنگ و یکسان این سیاستها را اجرا نکردند؛ مثلاً یکی از اصول قطعی و ثابت سیاست خارجی ما «نه شرقی، نه غربی» است.
دولت اصلاحات از سیاست خارجی بهرهای نبرد
شعار «نه شرقی، نه غربی» به معنای آن است که ما باید یک توازن نسبی بین تمامی کشورهای دنیا در روابطمان داشته باشیم و این صحیح نیست که ما در سیاست خارجیمان، به یک کشور، قاره یا یک دولت وزن بیش از حد متعادل بدهیم، زیرا در هر مسئلهای، این رویه را در پیش گرفتیم، خسارت دیدهایم. دولت اصلاحات پس از روی کار آمدن، معتقد بود که مسائل ما با اروپا و آمریکا حل میشود؛ طبیعتاً رابطه نه شرقی نه غربی را به هم زدند، اما در عمل، مسائل ما حل نشد، بلکه بدتر شد. چرا؟ برای اینکه شرقیها گفتند شما که به سمت غرب گرایش پیدا کردهاید! دیگر ما با شما کاری نداریم. غربیها هم گفتند حالا که به سمت ما آمدهاید، ما هم با شما کاری نداریم، در نتیجه دولت اصلاحات عملاً نتوانست بهرهای از روابط خارجی ببرد.
بیشتر بخوانید:
کدام نمایندگان مجلس یازدهم راهی پاستور شدند؟
برخی دولتها در گذشته برخلاف نظر رهبر انقلاب عمل کردند/ توصیهها فقط معطوف به قوه مجریه نیست
پیشنهاد یک نماینده مجلس به رئیسی برای کنترل قیمت کالاهای اساسی
این موضوع بسیار مهم است و بدتر از آن، دولت اصلاحات نیز دشمنی و عناد برخی کشورها با ایران را به دلیل مواضع جمهوری اسلامی میدانست؛ بنابراین اصرار در تغییر مواضع جمهوری اسلامی داشت. مثلاً اینکه سعی کردند موضوع اسرائیل را حل کرده و رابطه با غرب را عادی کنند، اما در عمل اساساً هیچگونه پیشرفتی به نفع مصالح و منافع کشور انجام نشد؛ زیرا دشمنان ما کاملاً متوجه بودند که این گرایش به غرب، برای این است که یک موقعیتی برای خودشان ایجاد کنند و آنها هم نمیخواستند این موقعیت برای دولت ایران فراهم شود.
روحانی از روز اول دولتش گفت ما به سراغ کدخدا میرویم
در دولت حسن روحانی نیز، او از روز اول گفت ما به سراغ کدخدا میرویم، آنها هم متوجه شدند، فلذا در طول هشت سال، تا توانستند بر کشور ما فشار آوردند، مشکلآفرینی و حق ملت ایران را ضایع کردند و تمامی اصول و موازین بینالمللی را علیه ما بهکار گرفتند. از طرف دیگر، شرق نیز به طور طبیعی نمیتوانست در این زمینه ارتباطاتی با ما انجام دهد. رئیسجمهور چین به تهران آمد، پیشنهادهای بسیار خوبی برای تحول در روابط دو کشور ارائه کرد، اما رئیسجمهور وقت گفت ما برجام را امضا کردیم و با اروپاییها کار میکنیم، «شی جین پینگ»، رئیسجمهور چین نیز با ناراحتی از ایران رفت و اروپاییها هم هیچ کاری برای ایران نکردند.
در دولت سیزدهم، باید از این تجربیات استفاده شود و قطعاً میبایست تعادلی برقرار و سخنان امام خمینی (ره) و اصول قانون اساسی با دقت اجرایی شود. دولت چین بارها به مقامات ما گفت که هر وقت اروپاییها شما را تحت فشار قرار میدهند، سلام و علیکی با ما میکنید، اما بهمحض اینکه آنها روی خوشی به شما نشان دادند، ما را فراموش میکنید.
بسیاری از دستگاههای ما مانند رژیم گذشته آنتنهایشان بهسوی غرب حرکت میکند
من اینجا یک مسئلهای را باید تأکید کنم. متأسفانه بسیاری از دستگاههای ما همچنان مانند دوره رژیم گذشته نگاهشان به سمت غرب حرکت میکند؛ بهعبارتدیگر، امروز ما شاهد این هستیم که دستگاههای اقتصادی ما با معیارهای اقتصاد سرمایهداری کار میکند و بهعبارتدیگر تفکر غرب بر اینها حاکم است و خواستههای غرب در دستگاههای اقتصادی ما برنامهریزی میشود. این یک واقعیتی است و اگر غیر از این بود، نباید کشور دچار وضعیت فعلی بود. معاون اول رئیسجمهور سابق، اسحاق جهانگیری اعتراف کرد که برنامههای توسعهای که ما اجرا کردیم، مملکت را به این بدبختی رساند، من امیدوارم که این مسائل در دولت سیزدهم حتماً بهعنوان تجربیات تلخ زیانبار و فاجعهآفرین برای کشور ما تکرار نشود و حتما مدنظر قرار گیرد.
آنا: بهعنوان نخستین فرمانده سپاه پاسداران اسلامی، نظر شما درباره برنامههای امیر سرتیپ آشتیانی در وزارت دفاع چیست و اصولا، عملکرد این وزارتخانه در دولت سیزدهم را چگونه ارزیابی میکنید؟
وزارت دفاع در تمام دولتها وضعیت خوبی داشته است
منصوری: خوشبختانه وزرای دفاع در ۳۰ سال گذشته بهطور نسبی وضعیت خوبی داشتند و آخرین آنها امیر سرتیپ حاتمی، عملکردش بسیار باارزش بود، بهویژه به دلیل هماهنگیهایی که با سپاه داشت؛ وزیر جدید دفاع هم ادامهدهنده خط آن عزیزان است، زیرا تمامی نیروهای مسلح از جمله وزارت دفاع، بهنوعی با مدیریت رهبر انقلاب اداره میشوند و از این نظر تفاوت محسوسی بین وزارت دفاع با وزارتخانههای دیگر در عملکردها وجود دارد.
خوداتکایی، خودباوری، خودکفایی، سلامت اداری و به مقدار زیادی شایستهسالاری در نیروهای مسلح، از جمله در وزارت دفاع دیده میشود که متأسفانه در دستگاههای دولتی کمتر چنین چیزی وجود دارد؛ البته من برای نیروهای مسلح از جمله وزارت دفاع پیشنهادی دارم و آن اینکه در اکثر کشورهای دنیا تمام پیشرفتهای علمی، صنعتی و پیشرفتهای نظری در نیروهای مسلح و در مجموعه کادر فنی یک کشور، به سایر بخشها سرریز میشود.
متأسفانه وزارت دفاع ما در این زمینه تلاش جدی نکرده است؛ البته دستگاههای دولتی هم شاید رغبتی نداشتند. اگر اینطور بود، وزارت دفاع و نیروهای مسلح ما بهطور مثال با صنایع و وزارت کشاورزی یا وزارت علوم همافزایی و همکاری داشتند، یقیناً ما در بخش صنعتی، علمی و فنی، جهش فوقالعادهای داشتهایم. در حال حاضر امیر سرتیپ آشتیانی، وزیر جدید دفاع باید تمام دستگاهها را دور هم جمع و به آنها اعلام کند چه کارهایی میتواند برای آنها انجام دهد، زیرا ممکن است خودشان از وزارت دفاع این درخواست را مطرح نکنند. وزارت دفاع باید به دستگاهها اعلام کند که در جهت تقویت کشور، با همافزایی و همکاری، چه اقداماتی میتوان انجام داد.
وزارت دفاع باید برای تمام دستگاههای مملکت، کمک و یار باشد. ممکن است کارشناسی دهد، یا دوره آموزشی برگزار کند، این کار در واقع دفاع غیرمستقیم از کشور است، زیرا اگر صنعت، کشاورزی و دانشگاه ما تقویت شود، کشور نیز تقویت خواهد شد و در نتیجه برکات خوبی برای کشور به دنبال خواهد داشت.
انتهای پیام/پ
انتهای پیام/