دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 شهريور 1400 - 15:36

ضرب الاجل طالبان برای واشنگتن

طالبان به زمزمه های لندن و واشنگتن برای تمدید مهلت حضورشان در افغانستان واکنش نشان داد. دو منبع نزدیک به طالبان به خبرگزاری فرانسه گفتند که تا زمان حضور «حتی یک سرباز آمریکایی» در افغانستان، هیچ دولتی در این کشور تشکیل نخواهد شد.
کد خبر : 602805
طالبان



به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، طالبان به زمزمه های لندن و واشنگتن برای تمدید مهلت حضورشان در افغانستان واکنش نشان داد. دو منبع نزدیک به طالبان به خبرگزاری فرانسه گفتند که تا زمان حضور «حتی یک سرباز آمریکایی» در افغانستان، هیچ دولتی در این کشور تشکیل نخواهد شد.


سهیل شاهین، سخنگوی طالبان نیز دیروز، دوشنبه ۲۳ آگوست، نسبت به پیامدهای خروج دیرتر از موعد نیروهای آمریکایی از افغانستان هشدار داد. او در گفت وگو با اسکای نیوز گفت: «اگر آمریکا یا بریتانیا برای خروج نیروهایشان از افغانستان زمان بیشتری بخواهند، پاسخ منفی است.»


همچنین، عواقب خارج نشدن نیروهای خارجی از افغانستان تا ۳۱ آگوست بر عهده خود آن هاست. سخنگوی طالبان با «خط قرمز» خواندن تاریخ خروج گفت که اگر آمریکایی ها حضورشان را در افغانستان تمدید کنند، این به آن معناست که آن‌ها «زمان اشغال افغانستان» را تمدید کرده‌اند.


این واکنش در حالی بود که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در سخنرانی خود در روز یک شنبه در کاخ سفید، احتمال تمدید مهلت برای خروج نظامیان را منتفی ندانسته بود.


جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا دیروز اعلام کرد که طی روزهای گذشته 42 هزار نفر را از افغانستان خارج کرده اند. این تحولات در حالی صورت گرفته است که انتظار می‌رود بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، از آمریکا بخواهد که خروج باقی مانده نیروهای خود از افغانستان را به تعویق بیندازد تا افراد بیشتری بتوانند از کابل خارج شوند. جانسون تصمیم دارد این درخواست را امروز در نشست اضطراری رهبران کشورهای گروه هفت مطرح کند.


بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا گفته است که بریتانیا فرودگاه کابل را همزمان با نیروهای آمریکایی ترک می کند. او تایید کرد: «وقتی آن ها (آمریکایی‌ها) عقب نشینی کنند ... ما نیز باید برویم... من فکر نمی کنم که بعد از ایالات متحده ما در افغانستان باقی بمانیم.»


با توجه به مشکلات ایجاد شده در فرودگاه کابل، مقامات آمریکایی می‌گویند ممکن است مهلت ۳۱ آگوست برای خروج همه نیروهای آمریکایی از افغانستان را تمدید کنند تا همه پناهجویان افغان پس از بررسی‌های قانونی و امنیتی در پایگاه‌های آمریکا، به ایالات متحده آورده شوند اما امیدوار است مجبور به این کار نشوند.


همزمان با خروج گسترده شهروندان خارجی و پناهجویان افغان ، ذبیح‌ا... مجاهد، سخنگوی طالبان گفت: کسانی که افغانستان را ترک کرده‌اند، اگر برگردند، هیچ خطری تهدیدشان نمی‌کند. او همچنین گفت که این گروه نمی‌خواهد قدرت را به‌صورت کامل در قبضه داشته باشد؛ بلکه آنان خواهان ایجاد یک دولت فراگیرند.


منبع: روزنامه خراسان


انتهای پیام/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته