مردم واکسینه شوند، حال سینما هم خوب میشود/ سوپراستارها دستمزد کمتری بگیرند، سهم بیشتری به بقیه عوامل میرسد
به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، غلامرضا موسوی، یکی از چهرههای مطرح و شناخته شده در سینمای ایران است. تهیهکننده با سابقهای که در کارنامه هنریاش آثاری همچون «جنگ نفتکشها»، «قرمز»، «رخساره»، «روز دیدنی»، «نوک برج»، «قصیده گاو سفید» و.... را تهیه کرده و در این میان با بسیاری از کارگردانهای مطرح کشور، کار کرده است.
موسوی رئیس هیئت مدیره اتحادیه صنف تهیه کنندگان را نیز به عهده دارد و زاویه نگاه او به سینما، صرفا نگاه یک تهیه کننده ساده نیست. در این ایام که حال و روز سینمای ایران، مثل بسیاری از هنرها و به طور کلی مشاغل، خوب نیست و فشار کرونا به هنر هفتم، بسیار زیاد است، با این چهره سینمایی به گفتگو نشستیم.
تهیهکننده پیشکسوت سینمای ایران، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا ضمن اشاره به آسیبهای مختلفی که در دو سال گذشته گریبان سینما را گرفته است، گفت: سینمای ایران از جامعه ایران و جامعه جهانی جدا نیست و مثل اکثر مشاغل، سینما نیز از بیماری کرونا لطمههای زیادی دیده و با مصیبتهای فراوانی روبرو بوده است. ما در این مدت مشکلات تولیدی داشتیم، به هزینههایمان اضافه شد و در یک مقطع زمانی نسبتا طولانی، بیکاریِ مدتدار داشتیم.
دولت نه بودجه کمک به سینما را دارد و نه میتواند کمک کند
وی افزود: به دلیل همین مشکلات در تولید و بسته بودن سینماها، فیلمها امکان اکران پیدا نکردند و جدا از سازندگان، سالنهای سینما نیز ضرر کردند. به طوری که در حال حاضر تولیدات سینمایی سالهای 98، 99 و شش ماهه 1400 انبار شده و باوجود اینکه باید به تدریج اکران میشد، اما این اتفاق رخ نداده و به همین دلیل در سینما خوابِ سرمایه فراوانی هم داشتیم.
رئیس هیئت مدیره اتحادیه صنف تهیه کنندگان، درخصوص عملکرد دولت در حل و فصل مشکلات مربوط به سینما نیز عنوان کرد: واقعیت این است که دولت، نه بودجه اضافی برای کمک به سینما دارد و نه میتواند بیش از این کمک کند. آنها در حد بودجه محدودی که هر سال داشتند، کمک کردند، ولی این کمکها نمیتواند سینما و پنج هزار فعال آن را نجات دهد. خوشبختانه ما از نیمه دوم سال 99 تا امروز، توانستیم با همتِ خود سینماگران از نظر تولیدی آثار نسبتا زیادی بسازیم و تقریبا بیکاری در میان عوامل مختلف نداشته باشیم و به نوعی از این مصیبتها عبور کنیم، ولی به هرحال سینمای ایران در این مدت هزینه گزافی پرداخت.
وی ادامه داد: وقتی ملزومات ساده زندگی مردم دچار معضل و مشکل است، طبیعتا مسئولین ما نمیتوانند خیلی به مشکلات فرهنگی رسیدگی کنند. شاید خیلی از اوقات هم عمدا نخواهند کاری انجام دهند، ولی این روزها و در این شرایط، امکان این کار خیلی زیاد نیست. وقتی شما با این شرایط روبرو هستید و بیش از 80 میلیون نفر جمعیت دارید، تا زمانی که مشکلات اقتصادی و معیشتی حل نشود و نمیتوان به موضوعات دیگر پرداخت. این مشکل وبال گردن هر دولتی است و آنها در ابتدای امر، اولویت خود را به حل و فصل ضروریات مردم اختصاص میدهند.
موسوی گفت: اینکه ما صرفا از دولت توقع داشته باشیم و از آنها راه حل بخواهیم و درخواست کنیم بدهیها و خسارتهای سینما را بدهد، کار درستی نیست، چون دولت بیش از این بودجه ندارد که بدهد. من فقط امیدوارم مسئولین همت کنند تا مشکل واکسینه شدن مردم حل شود. چون معتقدم اگر واکسیناسیون عمومی از 50 درصد عبور کند، سالنها باز میشود، آثار مختلف به روی پرده میرود و سینما کمکم می تواند مشکلات خودش را حل کند.
شبکه نمایش خانگی به قصه خوب نیاز دارد نه بازیگران مشهور
این تهیهکننده قدیمی سینما درخصوص ریخت و پاش زیاد پلتفرمهای اینترنتی و VODها در ساخت سریال و استفاده از سوپراستارهای سینما در آثارشان نیز گفت: اساسا سریالهای شبکه نمایش خانگی به بازیگران صاحب نام نیاز ندارد و این اثار بیشتر از هرچیزی به قصه خوب احتیاج دارد. یعنی اگر قصه خوب و جذابی داشته باشد، نیاز ندارد که تعداد زیادی بازیگر صاحب نام داشته باشد و این اشتباه سازندگان این آثار است که صرفا روی نام بازیگران مانور میدهند.
وی عنوان کرد: به نظرم سریال چیزی شبیه به پاورقی قدیمی مطبوعات است. معمولا جذاب بودن پاورقی بودن که باعث میشد مردم آن را بخوانند و به خواندنش ادامه دهند، نه اینکه آن را چه کسی نوشته است. در آن دوران آدمهایی معروف میشدند که میتوانستند قصه را خوب تعریف کنند. الان هم در شبکه نمایش خانگی به جای رفتن به سراغ استارها و بازیگران گران قیمت، پلتفرمها باید یاد بگیرند که به سمت بهتر کردن فیلمنامه و جذاب کردن قصهها حرکت کنند.
وی افزود: سریال با فیلم سینمایی متفاوت است. شما در سینما برای مدت محدودی قصد اکران فیلمی را دارید و در آن شرایط داشتن یک یا دو بازیگر چهره میتواند سرعت جذب تماشاگر را بالا ببرد. اما سریالهای شبکه نمایش خانگی نیاز به این ترفند ندارد. این اشتباهی است که تلویزیون هم در یک مقطعی آن را مرتکب شد و در دورانی به یک عده بازیگر پول میداد تا در سریالهای مختلف بازی کنند، درحالی که اکثر آن سریالها نیز مورد توجه عموم مخاطبان قرار نمیگرفت و در مقابل آثاری که بازیگران مطرحی نداشت و بیشتر روی داستان آن کار شده بود، با اقتبال بیشتری مواجه میشد.
موسوی در ادامه عنوان کرد: این اتفاق در خارج از ایران نیز رخ داده، مثلا آثاری مثل «خانه کاغذی» (Money Heist) که بازیگران آن تماما اسپانیایی هستند و کسی آنها را از ابتدا نمیشناخت یا «بازی تاج و تخت» (Game of Thrones) زمانی که شروع میشد صرفا یکی دو بازیگر معروف داشت، اما توانست به عنوان بهترین سریال از نظر تعداد تماشاگر در جهان دست پیدا کند، در این سریالها قصه حرف اصلی را زده نه بازیگران. پلتفرمهای ما متاسفانه هنوز به این نکته توجه نمیکنند و همچنان خودشان را با سالن سینما اشتباه گرفتند، ولی مطمئنم که بالاخره یاد میگیرند.
معضل دستمزد بالای سوپراستارها
تهیهکننده «قصیده گاو سفید» با انتقاد از بالا رفتن بیش از اندازه دستمزد ستارگان سینما عنوان کرد: بعضی از ستارگان سینما متوجه نیستند باید به گونهای کار کنند که بودجه آثار، فقط برای آنها خرج نشود. هنرمندانی که دستمزدشان بالاست، باید بدانند وقتی رقمهای خیلی زیاد درخواست میکنند، تهیه کنندگان و مدیران تولید مجبورند دستمزد بقیه عوامل فیلم را کم کنند. بالاخره شما یک بودجه دارید و هرچقدر هنرمندان صاحب نام بیشتر از این بودجه مصرف کنند به بقیه کمتر میرسد.
وی افزود: بودجه آثار مختلف مثل یک کیک است، شما اگر سعی کنید دریافتی معقول و مناسبی داشته باشید، از این کیک به بچههای دیگر نیز میرسد. به گمان من این مسئله اتفاقی است که خود ستارگان سینما باید مواظب آن باشند، چون اگر شرایط اقتصادی خراب شود، آنها نیز ضرر میکنند. نکته دیگر این است که شما وقتی هزینههای بازیگران را کمتر کنید، میتوانید برای عوامل بهتر و امکانات بیشتری هزینه کنید و در نهایت یک خروجی خوب داشته باشید.
موسوی در انتهای صحبتهایش درخصوص واکسیناسیونِ عوامل تولید آثار نمایشی هم گفت: خوشبختانه بالاخره این وزیر محترم و و ناتوان بهداشت، دستوری صادر کرد مبنی بر اینکه هنرمندان به دلیل حرفهای که دارند، واکسینه شوند. امیدواریم که سریعتر این اتفاق رخ دهد. طبیعتا چون بازیگران نمیتوانند در مقابل دوربین ماسک داشته باشند، ممکن است گرفتار بیماری شوند و به همین دلیل باید تمام گروه بازیگران و همه کسانی که با آنها در محل کار، در ارتباط هستند باید واکسینه شوند. ما متاسفانه در این مدت چهرههای زیادی را به دلیل بیماری کرونا از دست دادیم و همین هفته گذشته سه نفر از هنرمندان خوبمان به خاطر این بیماری فوت کردند. هنرمندانی که بعضی از آنها واقعا در سینما وزنههای بسیار سنگینی بودند، مثل زندهیاد فرشته طائرپور که به نظرم جایگزینی ندارد.
انتهای پیام/4104/
انتهای پیام/