دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 شهريور 1400 - 13:20

استاندار وان: مرزهای ترکیه غیرقابل‌عبور هستند

استاندار وان اعلام کرد مسئولان ترکیه در پی تسلط طالبان، تدابیر امنیتی و سخت‌گیرانه‌تری را در مرزهای خود برای جلوگیری از ورود مهاجران اعمال می‌کنند.
کد خبر : 602513
ارتش ترکیه

به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا، در پی وقوع بحران سیاسی و امنیتی در افغانستان متعاقب فرار عجولانه نظامیان آمریکایی از این کشور و تسلط طالبان بر کابل، موج جدیدی از مهاجران افغان در حال هجوم آوردن به کشورهای همسایه هستند.


محمت امین بیلمز فرماندار استان وان در شرق ترکیه به خبرگزاری رویترز گفت: ما می‌خواهیم به تمام جهان نشان دهیم که مرزهای ما غیرقابل‌عبور است. بزرگ‌ترین امید ما این است که هیچ موج جدیدی از مهاجران افغان در [مرزهای] ما نباشد.


بیلمز همچنین افزود: فارغ از اینکه چه تدابیر امنیتی سختی می‌اندیشیم، بازهم کسانی هستند که گاه‌وبیگاه از محدودیت‌ها عبور می‌کنند.


به نوشته رویترز، افغان‌هایی که موفق شده‌اند از سلطه طالبان در افغانستان فرار کنند و از طریق خاک ایران خود را به مرزهای ترکیه برسانند تا به اروپا بروند، اکنون با دیوارها بلند ۳ متری، خندق‌ها و سیم‌های خارداری مواجه شده‌اند که مسئولان آنکارا برای جلوگیری از ورود غیرقانونی آن‌ها در مرزهایشان ساخته‌اند.


بر اساس این گزارش، مقام‌های ترکیه‌ای برنامه دارند که ۶۴ کیلومتر دیگر به دیوارهای مرز خود تا پایان سال جاری میلادی بیفزایند. خندق‌ها، سیم‌های خاردار و گشت‌های امنیتی نیز مابقی ۵۶۰ کیلومتر مرز زمینی ترکیه را که دیوار ندارد، پوشش خواهند داد.


به گفته مسئولان آنکارا، هم‌اکنون ۱۸۲ هزار مهاجر ثبت‌شده و حدود ۱۲۰ هزار مهاجر غیرقانونی و ثبت‌نشده افغان در ترکیه حضور دارند. البته در سال جاری تعداد مهاجران غیرقانونی افغان که در ترکیه بازداشت شده‌اند، حدود یک‌پنجم این رقم در سال ۲۰۱۹ هستند و فعلاً نشانه‌ای از افزایش جدی موج این پناه‌جویان به ترکیه وجود ندارد.


رویترز به نقل از نیروهای امنیتی ترکیه نوشت، مهاجران افغانی که در مرز این کشور مشاهده شوند، با تهدید به داخل ایران بازگردانده می‌شوند اما آن‌ها مجدداً تلاش می‌کنند با گذر از مناطق صعب‌العبور و کوهستانی، خود را به ترکیه و سپس اروپا برسانند.


پیش از این نیز دولت یونان از تکمیل دیوار ۴۰ کیلومتری در مرز با ترکیه مجهز به دستگاه‌های نظارتی جدید برای جلوگیری از تردد محتمل پناه‌جویان از این نقطه به اروپا به‌ویژه بعد از تحولات در افغانستان خبر داده بود.


انتهای پیام/۴۱۰۶/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته