دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 مرداد 1400 - 14:53

رأی‌گیری کلی وزرا پیشنهادی روز سه‌شنبه برگزاری می‌شود/ کلیات برنامه به رأی گذاشته نمی‌شود

اظهارات موافقان و مخالفان کلیات برنامه و خط مشی دولت در حالی در مجلس پایان یافت و کلیات این برنامه طبق آئین‌نامه داخلی مجلس رای‌گیری نخواهد شد.
کد خبر : 602061
صحن علنی مجلس

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خبرگزاری آنا، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز و به ریاست محمدباقر قالیباف و با دستور بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم آغاز شد.
شروع این جلسه با تشریح برنامه و خط مشی دولت و دفاع رئیس جمهور از ترکیب کلی هیئت وزیران پیشنهادی ادامه پیدا کرد؛ سید ابراهیم رئیسی در جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت سیزدهم در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: «تخصص و داشتن دانش در حوزه مأموریت، داشتن تعهد کاری، داشتن روحیه انقلابی، روحیه فساد ستیزی و مردمی بودن از شاخص‌های مورد تأکید بوده است. در کابینه تلاش شده که ترکیبی از جوان و جوان‌گرایی و تجربه در کنار یکدیگر قرار بگیرد که مجموعه تخصص، تعهد و داشتن دانش حوزه مأموریت و تجربه کار، بتواند کارها را به‌پیش ببرد و از این نتیجه، کارآمدی بسازد». (اینجا بخوانید)


طبق آئین‌نامه داخلی مجلس زمان رئیس جمهور برای دفاع از کلیات خط و مشی دولت دو ساعت و نیم است و سپس ۵ نفر نماینده موافق و ۵ نفر نماینده مخالف، هر کدام به مدت ۱۵ دقیقه راجع به این ترکیب صحبت کردند. (اینجا بخوانید)


به گفته سیدنظام الدین موسوی سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی، طبق آیین نامه مجلس بعد از صحبت های مقدماتی رییس مجلس، رئیس جمهور اولین فردی است که صحبت کرده و به ارایه برنامه کلی دولت می پردازد؛ اول از کلیت ترکیب وزاری پیشنهادی دفاع کرده و سپس نوبت به موافقان و مخالفان کلیت کابینه می‌رسد، بعد از آن رئیس‌جمهور پس از نطق نمایندگان موافق و مخالف کلیات کابینه پیشنهادی، از کلیات کابینه دفاع می‌کند؛ رئیس‌جمهور در دفاع از کلیات کابینه با بیان اینکه بنای من این است که به وعده‌هایی که داده‌ام عمل کنم، گفت: «نمایندگان در مجلس هم مساعدت کنند تا دولت در عمل به وعده‌هایش موفق شود». (اینجا بخوانید)


پس از بررسی کلیات کابینه دولت، مجلس وارد دستور بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی به ترتیب حروف الفبا خواهد شد و براساس آئین‌نامه داخلی مجلس، بعد از بررسی کلیات برنامه و خط و مشی دولت رای‌گیری انجام نمی‌شود.


همچنین مجلس پس از بررسی صلاحیت نامزدها هم به صورت مجزا رای‌گیر نخواهد کرد و این رای‌گیری به صورت یکپارچه و پس از اتمام بررسی صلاحیت ۱۹ وزیر پیشنهادی، انجام خواهد شد.


به گفته سخنگوی هئیت رئیسه مجلس این رای‌گیری در پایان روز سه‌شنبه انجام می‌شود؛ سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس در این‌باره می‌گوید: «در پایان روز سه شنبه رأی گیری وزرا به صورت کلی انجام خواهد شد و تا هم اکنون تصمیم بر برگزاری این رأی گیری به صورت الکترونیکی بوده است مگر اینکه نظر هیأت رئیسه تغییر کند».
انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته