دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 مرداد 1400 - 00:08
آنا گزارش می‌دهد؛

وحیدی چه برنامه‌هایی برای وزارت کشور به مجلس ارائه کرده است؟

احمد وحیدی به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت کشور، از سوی رئیس‌جمهور معرفی شده و برنامه خود برای اداره این وزارت‌خانه را به مجلس شورای اسلامی ارائه داده است.
کد خبر : 601910
احمد وحیدی

به گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاست خبرگزاری آنا، علیرضا مزینانی؛ حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی چهارشنبه (۲۰ مردادماه) لیست کابینه پیشنهادی خود را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد و این لیست در جلسه علنی شنبه (۲۳ مرداد) اعلام وصول شد. در میان وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم، نام احمد وحیدی به عنوان وزیر کشور به چشم می‌خورد.


احمد وحیدی در سال ۱۳۳۷ در شهر شیراز به دنیا آمد. وی کارشناس ارشد مهندسی صنایع از دانشگاه علم و صنعت، کارشناس مهندسی الکترونیک از دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دکتری مطالعات استراتژیک را از دانشگاه امام صادق (ع) گرفته است و هم‌اکنون در رشته علوم استراتژیک در مقطع دکترا درحال تحصیل است.


عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام، عضو و رئیس کمیسیون سیاسی، دفاعی و امنیتی مجمع تشخیص مصلحت نظام، از مسئولین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوران دفاع مقدس، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در دولت دهم، جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، فرماندهی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، عضو هیئت نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام، عضو شورای راهبردی روابط خارجی و ریاست مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی، از جمله سوابق اجرایی و مدیریتی وی می‌باشد.




بیشتر بخوانید:


از زمان بسته شدن پرونده کابینه در مجلس تا انتظارات از وزرا


همه احتمالات درباره پایان ماراتن رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی


تحلیل دو رویکرد «رئیسی» در مواجهه با کرونا و مسائل اقتصادی




به باور کارشناسان، وحیدی با توجه به سوابق و قابلیت‌هایش، می‌تواند گزینه مطلوبی برای تصدی یکی از مهم‌ترین وزارت‌خانه‌های ایران باشد. حوزه اختیارات و وظایف وزارت کشور بسیار گسترده است؛ در جمهوری اسلامی ایران، وزارت کشور به اداره امور درون‌مرزی ایران می‌پردازد. استانداری‌ها و فرمانداری‌ها از زیرمجموعه‌های وزارت کشور محسوب می‌شوند و یکی از مهم‌ترین وظایف این وزارتخانه، برگزاری انتخابات است. وزارت کشور دارای ۵ معاونت، ۱-سیاسی، ۲-امنیتی و انتظامی، ۳-هماهنگی امور عمرانی، ۴-امور حقوقی، مجلس و بین‌الملل و ۵-برنامه‌ریزی، توسعه منابع و امور اقتصادی است؛ وزیر کشور اغلب جانشین فرمانده کل قوا در نیروی انتظامی و رئیس شورای امنیت کشور نیز می‌باشد.


وزارت کشور روابط بین دولت و مردم را بهبود خواهد بخشید


وحیدی در روزهای گذشته و در خلال بررسی سوابق و شرایط وزرای پیشنهادی در مجلس شورای اسلامی، برنامه‌های خود برای اداره وزارت کشور را به مجلس ارائه کرد. در این برنامه آمده است که هدف‌محوری وزارت کشور در دولت سیزدهم استحکام ساخت درونی قدرت ملی، ارتقا کیفیت و کفایت حکمرانی از طریق ایفای نقش محوری در درون دولت با هم‌افزایی و یکپارچگی نهادها و دستگاه‌های مختلف برای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و شکل‌گیری زنجیره‌های ارزش‌ساز ملی، بازآفرینی ساختارها و ایجاد سازوکارهای رفع تعارضِ میان دستگاهی برای حل مسائل بین استانی و بین بخشی، توسعه، ایجاد پیوند و یکپارچه‌سازی سامانه‌های اطلاعاتی و بالابردن قابلیت پردازش به‌منظور اعمال حکمرانی هوشمند و تقویت سازوکارهای ارزیابی سیاست‌ها و پیامدها، تولید هشدارهای زودهنگام و نظارت و بازخورد، از اهمیت بالایی برخوردار است.


در برنامه‌های وحیدی در خصوص روابط بین دولت و مردم نیز اولویت‌هایی مطرح شده و برای بهبود آن بر اصل رعایت حقوق عامه و مشارکت‌جویی مردم در تعیین سرنوشت، مراقبت، توسعه منابع بین نسلی و زیرساخت‌های حیاتی و حساس کشور، شفافیت، جلوگیری از فساد، اعمال‌نفوذ و امتیازهای تبعیض‌آمیز، اصلاح قواعد سیاست‌گذاری و نظارت به‌منظور مدیریت پایدار شهرها و همچنین ارتقای همبستگی، وفاق ملی و اعتمادسازی، ایجاد بستر گفت‌وگو بین نخبگان جامعه و دولت و گفتمان‌سازی درباره اصل حقوق‌عامه و هنجارهای شهروندی، تأکید شده است.


وزیر پیشنهادی برای تصدی وزارت کشور در دولت سیزدهم برنامه‌هایی نیز جهت اصلاح روابط بین مردم دارد و می‌خواهد با ترویج اخلاق اسلامی و سنت‌های حسنه ایرانی اسلامی، ترویج قانون‌گرایی و احترام متقابل، همکاری بین کسب‌وکارها برای رشد سرمایه‌گذاری و قابلیت‌سازی مشترک، ایجاد بستر گفت‌وگو و همفکری میان نخبگان و مردم برای تشخیص درست مسائل و راه‌حل‌ها، اجتماع‌محوری، توانمندسازی برای پیشگیری و مقابله با بحران‌ها و آسیب‌های اجتماعی و استفاده از ظرفیت‌های تجار محلی استان‌های مرزی برای توسعه تجارت با کشورهای همسایه و ایجاد بازار مشترک بر همکاری و همراهی مردم بیفزاید تا از این طریق بتواند با اصلاح روابط در سه حوزه دولت، دولت و مردم و روابط میان مردم، سطح همکاری و همراهی مردم را برای تحقق اهداف کلان نظام ارتقاء دهد؛ امر بسیار مهمی که بر رکن اساسی انقلاب اسلامی ایران، یعنی مردم و حضور حداکثری آن‌ها در صحنه‌های مختلف پرداخته است.



طبق این برنامه، وحیدی معتقد است؛ نگاه راهبردی و تحول‌آفرین به این وزارتخانه به‌عنوان «کارگزار میاندار» در عرصه داخلی، می‌تواند یکی از مهم‌ترین پیشران‌های پیشرفت ملی و ارتقا امنیت پایدار-جامعه‌محور در مسیر اهداف ترسیم‌شده در اسناد بالادستی و منویات مقام معظم رهبری باشد. ماهیت میانداری وزارت کشور مستلزم ایفای نقش‌های مهمی از جمله رهبری و مدیریت شبکه، طراحی و برنامه‌ریزی، هماهنگی اجرایی، پایش و نظارت است؛ به‌ویژه اینکه چالش‌های چندبعدی کنونی جز از طریق ساختار حکمرانی شبکه‌ای و نیز شایسته‌گزینی بر اساس شاخص‌های جهادی امکان‌پذیر نخواهد بود.


متن کامل برنامه احمد وحیدی برای اداره وزارت کشور را «اینجا» بخوانید.


نظر اکثر نمایندگان نسبت به وحیدی مثبت است


بعد از اعلام وصول لیست کابینه پیشنهادی، تمام وزرا از جمله وحیدی، در نشست کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کرده و به معرفی برنامه‌های خود پرداختند. با توجه به جلسات برگزار شده، نمایندگان ملت نظرات مثبتی نسبت به وحیدی دارند و معتقدند وی می‌تواند به خوبی وزارت کشور را اداره کند.


بر همین اساس، محمود عباس‌زاده مشکینی، در تشریح نشست روز شنبه (۲۳ مرداد) کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره حضور «احمد وحیدی» وزیر پیشنهادی کشور در این کمیسیون گفت: «برنامه‌های آقای وحیدی منطقی و کارشناسی شده بود و پیشنهاداتی در این نشست مطرح شد از جمله اینکه وزارت کشور برای تقویت سرمایه‌های اجتماعی باید به عنوان کارگزار هماهنگ‌کننده عمل کند.»


وی با اشاره به نقش وزارت کشور در تقویت انسجام اجتماعی ادامه داد: «انسجام اجتماعی یکی از لوازم استفاده از فرصت‌های تنوع فرهنگی و قومی است و نمایندگان عضو کمیسیون در این نشست بر غنای فرهنگی ایران با توجه به ظرفیت‌های وزارت کشور، تأکید کردند.»


سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: «همچنین در این جلسه به بازبینی مجدد قانون احزاب مصوبه سال ۱۳۹۶ و تلاش برای تهیه آیین‌نامه اجرایی این قانون، تعیین تکلیف جریان نقد در کشور و اجرای مصوبه بودجه سال ۱۴۰۰ پیرامون تأمین نیاز زنان معسر، اجرای آمایش سرزمین و استفاده از ظرفیت مرزهای کشور تأکید شد.»


عباس‌زاده مشکینی خاطرنشان کرد: «پس از تشریح برنامه‌های وزیر پیشنهادی کشور، نظر اکثریت نمایندگان کمیسیون در خصوص برنامه و عزم وی برای تحقق برنامه‌ها مثبت بود.»


همچنین، روح‌الله عباسپور در تشریح جلسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با وزیر پیشنهادی کشور، اظهار کرد: «احمد وحیدی اولویت‌های اصلی خود را در این جلسه مطرح کرد که اولویت و برنامه‌های اصلی وی خانواده محور است و اعتقادش بر این است که اگر ما کانون خانواده را مورد توجه قرار دهیم و مشکلات آن را اصلاح کنیم، مسائل جامعه به‌عنوان نهاد اولیه اجتماعی هم حل می‌شود.»


وی افزود: «همچنین وزیر پیشنهادی کشور مباحثی را درباره استانداران مطرح و تأکید کرد که شایستگی و مردمی بودن این افراد اهمیت زیادی دارد. وحیدی برنامه‌های جدی خود در حوزه مبارزه با مواد مخدر را نیز تشریح کرد.»


به باور کارشناسان، عملکرد وزارت کشور مانند سایر بخش‌های دولت، در دو دوره دولت تدبیر و امید چندان مطلوب نبود. قطعاً برای جبران این خسارات و بهبود شرایط این وزارتخانه، به برنامه کارشناسی و مدون و توان مدیریتی بالا نیاز خواهد بود؛ شرایطی که وحیدی از آن برخوردار بوده و امید است تا بتواند در این جایگاه مهم، موفق عمل کند.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته