دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تاثیر منفی اتفاقات بداهه در اقتصاد کشور

مشاور عالی کنفدراسیون صادرات ایران درباره قطع روابط دیپلماتیک برخی کشورهای عربی با ایران گفت: اتفاقات اخیر بر بنگاه‌های داخلی تاثیر منفی خواهد داشت.
کد خبر : 60096

محمدمهدی طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا با بیان اینکه تراز تجاری عربستان با ایران حدود 150 میلیون دلار است، افزود: از این میزان تجارت 110 میلیون دلار آن صادرات ایران به عربستان و حدود 40 میلیون دلار آن واردات ما از این کشور است.


وی به مطالبات مالی و قراردادهای صادراتی میان دو کشور اشاره و اظهار کرد: اینگونه اتفاقاتی که بداهه و به سرعت می‌افتد، طبیعتاً بر روی بخشی از تجارت و قراردادهای تنظیم‌شده آینده و پرداخت‌های شرکت‌های عربستان به ایرانی‌ها تاثیرگذار خواهد بود.


طباطبایی با بیان اینکه تاثیر اقتصادی اینگونه اتفاقات بنگاه‌های ما را دچار مشکل می‌کند، عنوان کرد: علاوه بر این تراز تجاری ما با این کشور مثبت بوده است.


این فعال اقتصادی درباره کاهش روابط امارات متحده با ایران تصریح کرد: این کشور ارتباط اقتصادی زیادی با ایران دارد و طبیعتاً منافع خود را کمتر تحت تاثیر مسائل سیاسی قرار می‌دهد.


وی با بیان اینکه موضع‌گیری امارات متحده عربی بیش‌تر جنبه ظاهری و نمایشی داشته است، تاکید کرد: قطعاً پس از رفع تحریم‌ها امارات نقشی به عنوان کانال دور زدن تحریم‌ها نخواند داشت.


طباطبایی به سختگیری‌های دولت امارات در دو سال گذشته اشاره و تصریح کرد: این سختگیری‌ها باعث شد تا حجم مبادلات تجاری ایران با این کشور کاهش پیدا کرده و به سمت کشورهای دیگر حرکت کند.


وی خاطر نشان کرد: وقتی تحریم‌ها کاملا برداشته شوند قاعدتاً نیاز ارتباط از طریق این نوع کشورها به شدت کاهش خواهد یافت.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته