راه برونرفت از مشکلات اقتصادی کارآفرین شدن دانشگاهها است
عبدالحمید نقرهکار در گفتوگو با خبرنگار حوزه پایاننامه و پژوهش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، با اشاره به اینکه در نهادهای زیر نظر مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) از نتایج علمی دانشگاهها، در راستای تحقق کارآفرینی استفاده مؤثر شده است، خاطرنشان کرد: از آنجا که تعامل وزارتخانهها و دانشگاهها در استفاده از نتایج فناوری میتواند کارساز باشد، بنابراین باید تمام وزارتخانهها و نهادهای ملی و دولتی با مراکز دانشگاهی رابطه کارآفرینی و حل مشکل برقرار کنند.
نقرهکار تسهیل در راهاندازی شرکتهای دانشبنیان را مهم ارزیابی کرد و افزود: لازم است در هر استان با همکاری استانداریها و دانشگاهها، شرکتهای دانشبنیان برای اصلاح و ارتقای امور معماری و شهرسازی از منظر «مهندسی و فرهنگی» تشکیل شود و پروژههای تحقیقاتی و طرحهای اجرائی به آنها واگذار شود و دستاوردهای برجسته اساتید و دانشجویان در این زمینهها بهصورت مستمر مورد تقدیر و تشویق قرار گیرد.
این استاد دانشگاه در رابطه با گسترش دانشکدههای معماری و شهرسازی و رشتهها و گرایشهای موجود در سطح کشور، اظهار کرد: وجود ۸۰۰ دانشکده و گروه علمی، که کاملاً فاقد توجیه علمی است، باید توسط وزارت علوم مبتنی بر نیازهای ملی (برنامه آمایش سرزمینی) و تعیین ضوابط مشخص برای وجود اساتید متخصص و امکانات لازم، بهصورت فوری بررسی و تعداد آنها برحسب ضرورت کاهش یابد و در عین حال با نگاه بر الزامات آینده رشته گرایشهای جدید ایجاد شود.
مدیر قطب علمی معماری اسلامی درباره به اقدامات صورت گرفته در دانشکده معماری دانشگاه علم و صنعت، بهعنوان یک قطب مهم رشتههای فنی و مهندسی در کشور، گفت: در گذشته، کارگاههای آموزشی، اجرایی و فنی و مهندسی در این دانشگاه، بهصورت مداوم برگزار میشد، اما بهتدریج به جای افزایش، کاهش پیدا کرد، از سوی دیگر به لحاظ محتوایی نیز دو واحد درس حکمت هنر اسلامی که منبع ارزشمند برای تحقق هویت «اسلامی – ایرانی» در سرفصلها و محتوای دروس بود، متأسفانه توسط وزارت علوم به اختیاری تبدیل و عملاً حذف شد. امّا ما در دانشگاه علم و صنعت ایران تا امروز این درس بنیانی را حفظ کرده و از نتایج آن بسیار بهرهبرداری کردهایم.
بیشتر بخوانید:
تبادل تجارب کارآفرینی دانشآموختگان رشتههای هنر، معماری و شهرسازی/ کارآفرینان نوآوری معرفی میشوند
راهاندازی مرکز نوآوری و فناوری برای حمایت از ایدههای نخبگان
عضو هیئتعلمی دانشگاه علم و صنعت ایران با اشاره به اینکه در دو قرن اخیر، انحراف در مسیر علوم انسانی و رشتههای میان دانشی رخ داده است، خاطرنشان کرد: این علوم در حال حاضر بدون رویکرد تحلیلی و کشف اصول و معیارهای حق و باطل، صرفاً به مباحث نظری، حفظ کردنی، توصیفی و تقلیدی، تقلیل پیدا کرده است، مانند ماشین جمعآوری اطلاعات (کامپیوتر) و به عاملی برای خودباخته شدن و «ترجمهای و تقلیدی» بارآمدن دانشجویان، منجر شده است.
وی عامل مهم درجهبندی کارگزاران معماری از سوی معماران در قرون گذشته را گزینش عملی استعدادها در مسیر انجام کار عنوان کرد و افزود: از آنجا که در رشته معماری، روش آموزشی بر پایه استاد-شاگردی بود و دانشجو از ابتداییترین کارهای ساختمان شروع میکرد تا به مهارت دست یابد، و مراحل شاگرد بنائی، بنا، استادکاری را طی و در نهایت معمار میشد و تجربه کاری را در کارگاه و عملاً به دست میآورد.
نقرهکار عنوان کرد: امروز متأسفانه دانشجویان ما تمام مقاطع تحصیلی را در پشت میز و بهصورت نظری میگذرانند و در هنگام فارغالتحصیلی فرق ماسه مناسب و نامناسب بتنریزی یا جوشکاری مناسب و نامناسب را تشخیص نمیدهند و از بُعد محتوایی نیز متأسفانه تفاوت خلاقیت اصیل و بدعت نامناسب و نامطلوب را نمیشناسند و فرق کاربرد هندسه در طراحی معماری و آرایههای مثبت و منفی و معناگرایی در هنر معماری را اغلب آموزش ندیدهاند. باید اقدامات جدی در جهت اصلاح سرفصل و محتوای دروس معماری و شهرسازی مبتنی بر هویت «اسلامی-ایرانی» انجام شود.
وی وضعیت علوم را بدون رویکرد تحلیلی، کشف اصول و معیارهای حق و باطل دانست و گفت: این علوم به مباحث نظری، حفظ کردنی، توصیفی و تقلیدی، تقلیل پیدا کرده و مانند کامپیوتر و به عاملی برای خودباخته شدن و «ترجمهای و تقلیدی» بارآمدن دانشجویان، منجر شده است که این رویکرد باید برای علم برای کارآفرینی تغییر یابد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علموصنعت ادامه داد: هنوز سرفصل و محتوای ما تقلیدی از کشورهای غربی است که نیاز به تحول جدی در این حوزه دارد، اقدامات دانشگاهها به صورت انفرادی ثمربخش و صحیح نیست و باید شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور رئیس جمهور تشکیل شده و شورای ارتقای علوم انسانی میان دانشی، علوم تجربی و کارگروههای آن به صورت جدی شکل بگیرد و همه دروس باید مطابق با زمان معاصر به صورت کتاب درسی ایرانی و اسلامی شوند.
این استاد دانشگاه ادامه داد: دانشگاهها باید بهطور تخصصی به مسائل و مشکلات جامعه ورود کنند و شرکتهای دانشبنیان نیز برای برونرفت از آن مسائل راهحل ارائه دهند چراکه با این شیوه، دانشگاههای تخصصی و حرفهای تمدنسازی میکنند.
نقرهکار در پایان خاطر نشان کرد: در این راستا ضرورت دارد منابع و مبانی برای زیربناهای فرهنگی از فرهنگ اسلامی استخراج و با بررسی تحلیل و نقد مسائل و مشکلات روز مطلوبسازی لازم انجام شود.
انتهای پیام/
انتهای پیام/