دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 مرداد 1400 - 12:16
رئیس سازمان نظام پرستاری:

بدون هیچ استانداردی ۳ بیمار کرونا را به یک پرستار می‌سپرند/ خواستار حقوق قانونی خود هستیم

رئیس سازمان نظام پرستاری گفت: اولین مشکل در جامعه پرستاری استاندارد نیروی پرستار است، سپردن سه بیمار کرونایی به یک پرستار بیمار و پرستار را از پا درمی‌آورد.
کد خبر : 599813
محمد میرزا بیگی



به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان گروه جامعه خبرگزاری آنا، محمد میرزابیگی در نشست خبری رئیس سازمان نظام پرستاری با اصحاب رسانه که پیش از ظهر امروز ( دوشنبه ۱۸ مرداد) به صورت وبیناری برگزار شد، گفت: جامعه پرستاری و بهیاران تاکنون ۱۴۰ شهید مدافع سلامت تقدیم کرده‌اند و ۱۲۵ هزار نفر از پرستاران به کرونا مبتلا شده‌اند، تقریبا هیچ پرستاری نبوده است که حداقل یکبار مبتلا به کرونا نشده باشد، از زمان واکسیناسیون شهید پرستار نداشتیم جز ۲ نفر از پرستارانی که باردار بودند و به خاطر بارداری واکسن نزدند، شهید شدند.


رئیس نظام پرستاری بیان کرد: دو سال است که دوره پنجم سازمان تشکیل شده است و مشخصه این دوره تفکرات غیرسیاسی با اهداف علمی و حرفه‌ای برای جامعه پرستاری بوده است، این مجموعه عمل‌گرا، مسئولیت‌پذیر بود و تا الان هم به آن عمل کرده است. ما در دوره پنجم سعی می‌کنیم راه حل ارائه دهیم و مشکل تراشی نکنیم. آن چه برای ما اهمیت دارد عمر این مسائل است و درست است که اینجا سازمان نظام پرستاری است، اما این سازمان برای همه دست‌اندرکاران سلامت کمک بوده است و ما در حل مسائل پیراپزشکان و کمک پرستاران هم حاضر بودیم و اما سعی کردیم مطالبه گران غیرسیاسی در خصوص خواسته‌های پرستاران و همکاران آن‌ها باشیم.


وی در ادامه بیان کرد: در طول این مدت دو سال دوره پنجم نظام پرستاری بر اساس برنامه عمل شده است. اولین مشکل در جامعه پرستاری استاندارد نیروی انسانی پرستار به ویژه در کرونا است که هم‌اکنون نیروی پرستار یک سوم توافق ما با دولت‌ است. ما به ازای هر تخت بیمارستانی نیاز ۲.۵ نیرو داریم، باید ۱.۸ دهم آن نیروی حرفه‌ای و ۰.۷ دهم آن نیروی غیر حرفه‌ای است. در حالی که تا قبل از کرونا هم به یک چهارم این استاندارد رسیده بویم و در این وضعیت کرونا هم ظهور کرد و اکنون تقسیم بین بیماران کرونایی و پرستاران فاجعه است و هم پرستار و هم بیمار را از پا در می‌آورد.


میرزابیگی با بیان اینکه در حال حاضر ۳ بیمار کرونایی به یک پرستار سپرده می‌شود، گفت: این یعنی بیمار از پا در می‌آید. در آمار ما به تخت‌ها اشاره کردیم نه به بیماران سرپایی و بیمارانی که کف بیمارستان خوابیده‌اند. هزارگونه مجوز استخدامی داده شده است اما از آن موقع ۸ هزار نیرو جذب شده‌اند. اگر نمی‌خواهید به فکر پرستاران باشید، به خاطر مردم پرستار استخدام کنید. ما از دولت جدید می‌خواهیم که به جذب پرستار عمل کند.


رئیس سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه ما باید از موضع پرستار به تخت عبور کنیم، اظهار کرد: باید استاندارد پرستار به جمعیت را دنبال کنیم. امروز با بیماری‌های نوپدید و کرونا درگیر هستیم و این مسائل از چشم مسئولان پنهان مانده است. در ذیل همین بحث باید به تغییر وضعیت نیروهای شرکتی و قراردادی اشاره کنیم که یک تفواق با دولت بود؛ اما تمام و کمال اجرا نشد؛ ما باید به فکر امنیت شغلی پرستاران باشیم.


میرزابیگی گفت: باید اعضای درجه یک پرستاران (همسر یا پدر و مادر و فرزندانشان) واکسن دریافت کنند. ممکن است مدافعان سلامت ناقل باشند و خانواده‌های آن‌ها واکسینه نشده باشند، ما الان دستگاه‌های را واکسن می‌زنیم، چرا نباید به بستگان درجه یک کسانی که در خط مقدم کرونا کار می‌کنند توجه شده باشد؟


وی افزود: دومین موضوعی که در دوره پنجم پیگیری شد، موضوع قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری بود. این قانون بعد از ۱۴ سال پیگیری شد و به نتیجه رسید. در گذشته عزم سیاسی برای احقاق آن وجود نداشت و بعد از دستور مقام معظم رهبری و در ۸ تیرماه مصوبه شورای عالی بیمه را داشتیم و یک ماه بعد مصوبه دولت داشتیم. با این مصوبه بسیاری مسائل شفاف شد و امیدواریم در اجرا مشکل تراشی نکنند.


میرزابیگی بیان کرد: در پرداخت کارانه‌ها به سمت عدالت پیش می‌رویم و سعی می‌کنیم زمان پرداخت‌ها و مبنای توزیع کارانه‌ها مشخص شود. با قانون تعرفه‌گذاری به سمت کمی شدن کارانه‌ها پیش می‌رویم. البته این فقط مخصوص حوزه کارانه‌ها است و ارتباطی با اضافه‌کاری‌ پرستاران ندارد.


رئیس سازمان نظام پرستاری گفت: بحث حقوق فوق‌العاده ویژه برای پرستاران است، البته آن چیزی که در قانون آمده باشد. ما هرگز چیزی جز حقوق قانونی خود نخواسته‌ایم و حتی در کرونا نیز حقوق اضافی نمی‌خواهیم؛ می‌خواهیم پرداخت‌های پرستاری طبق قانون و منظم باشد. مدافعین سلامت باید از منافع شبه ایثارگری برخوردار باشند که در مجلس و دولت پیگیری می‌شود، این بسیار اهمیت دارد که بفهمیم ایثار مدافعان سلامت از زمان جنگ سخت‌تر است و باید همان منافعی که برای ایثارگران هشت سال دفاع مقدس در نظر گرفته شد، برای مدافعان سلامت در نظر گرفته شود، مزایای ایثارگری امروز در مجلس مطرح شده و ما امیدواریم که روحیه خدمتی پرستاران را بالا ببرد.


میرزابیگی بیان کرد: امتیازاتی از دولت و مقامات بالاتر به پرستاران ارائه می‌شود؛ اما وقتی بودجه وارد دانشگاه می‌شود، بی‌اثر است. چرا روسای دانشگاه‌ها با قوانینی مانند بهروری نیروی انسانی پرستاری این گونه بازی می‌کنند، کار به جایی رسید که پرستاران گفتند ما حقوق نمی‌خواهیم؛ فقط اینطور با ما رفتار نکنید. روسای دانشگاه خود را تابع سیاست‌های مقام معظم رهبری و مجلس و دولت بدانند. ما چیزی خارج از قانون نمی‌خواهیم، اما ما تا معاونین وزیر مشکلات را حل می‌کنیم، ولی دانشگاه‌ها تمکین نمی‌کنند.


وی ادامه داد: تمام مسئولین کشور می‌گویند قرارداد ۸۹ روزه منعقد نکنید و این غیرقانونی است اما دانشگاه‌ها چه برخوردی کردند و چه قدر این قرادادها نوشته شد و هیچ مزایایی به پرستاران تعلق نگرفت. این موضوع عامل نارضایتی بسیار زیادی است.


میرزابیگی ضمن بیان اینکه نوع مراقبت در دوران پس از کرونا مهم است و سازمان‌ها بیمه مکلف هستند که نسبت به پوشش بیمه‌ای خدمات پرستاری اقدام کنند، گفت: ما در دوره پسا کرونا کمتر رجوع به بیمارستان را خواهیم داشت، این از تغییر نگاه مردم به حضور در بیمارستان‌ها معلوم است. به طور کلی ارائه کلیه خدمات غیرتهاجمی که نیاز به جراحی ندارد در منزل ممکن است، این اتفاق خوب است چون هزینه‌های درمان را کاهش می‌دهند و درمان موفق‌تری را خواهیم داشت. ما پنج بیماری مزمن شایع را در این طبقه‌بندی گنجانده‌ایم.


رئیس سازمان نظام پرستاری افزود: بحث اصلاح قانون سازمان نظام پرستاری در حال پیگیری است و در حال حاضر نظرات گروه‌های مختلف را می‌شنویم و امیدواریم بعد از بحران کرونا این موضوعات را مطرح کنیم.


میرزابیگی در خصوص معوقات پرستاران گفت : پیش‌تر معوقات با تعویق ۱۲ ماه تا دوسال پرداخت می‌شد؛ امروز به ۴ ماه رسیده و خوب است، اما تقاضا می‌کنیم از مبلغ کارانه‌ها کم نکنند تا پرداخت را زودتر انجام دهند، برخی دانشگاه‌ها این نوع زرنگی‌ها را انجام می‌دهند. نباید با پرستاران و همکارانشان که در این شرایط کرونا سخت کار می‌کنند، این رفتارها صورت گیرد.


رئیس سازمان نظام پرستاری گفت:سازمان تامین اجتماعی ۱۰ سال قانون بازنشستگی مشاغل سخت را اجرا نکرد و امروز تقاص آن را از پرستاران می‌گیرند، یک پرستار باید برای بازنشستگی ۲۰۰ میلیون تومان پرداخت کند، مگر یک پرستار بازنشسته چقدر صنوات دریافت می‌کند که ۲۰۰ میلیون تومانش را به سازمان بیمه بدهد.


انتهای پیام/۴۱۶۱



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته