کوآپ، عامل مهمی در تعمیق یادگیری و کارآفرینی دانشجویان است
سید محمدحسین کریمیان در گفتوگو با خبرنگار حوزه پژوهش و پایاننامه گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، در رابطه با اقدامات صورت گرفته در این واحد دانشگاهی برای مهارتافزایی دانشجویان، اظهار کرد: دوره آموزشی کارورزانه یا کوآپ (CO-OP) ترکیبی از آموزش دانشگاهی و تجربه کار صنعتی است که دانشگاه صنعتی امیرکبیر در قالب تفاهمنامههایی با تعداد محدودی از صنایع منتخب کشور امضا کرده است.
وی افزود: بر اساس این طرح ۱۴ ماه مرخصی بدون واحد درسی به دانشجویان این دانشگاه داده خواهد شد و دانشجو در طول این مدت زمان، صرفاً مشغول مهارتآموزی میشود.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه امیرکبیر شروع دوره کارآموزی برای دانشجویان را، از سال دوم عنوان کرد و افزود: بستر اشتغال برای این دانشجویان بلافاصله پس از فارغالتحصیلی در همان کارخانه و صنایع، بهراحتی امکانپذیر است.
وی در مورد ویژگیها و مختصات دانشگاه کارآفرین گفت: دانشگاهها با برگزاری دورههای مختلف و کارگاههای آموزش و مهارتی میتوانند مقدمات مهارت افزایی دانشجویان رشتههای فنی و مهندسی در مقطع کارشناسی را فراهم آورند.
کریمیان با اشاره به اینکه دانشجو باید توانایی پیادهسازی مباحثی که آموخته است، داشته باشد، عنوان کرد: لازمه تحقق این امر و پرورش مهارتهای فنی و حرفهای، ارتباط مستمر دانشجویان با شرکتهای دانشبنیانی است که با استفاده از امکانات دانشگاهها رشد کردهاند.
معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی امیرکبیر فاصله دانشگاههای سطح یک کشور از دانشگاه کارآفرین و نگاه به داخل را ضعیف ارزیابی کرد و افزود: نظام آموزشی و دانشجو در کشور ما، به لحاظ علمی و تئوریک قوی است، ولی به لحاظ آموزش کاربردی و اصول فنی و مهندسی ضعیف است.
این مقام مسئول در مورد تخصیص بودجه طرحهای کاربردی و آموزشی اعم از آزمایشگاهها و کارگاهها، اظهار کرد: در حال حاضر، بودجه دولت برای این بخشها صفر است و بدون تخصص اعتبار مورد نیاز به دانشجویان رشتههای فنی و مهندسی ساخت فضاپیما، موشک قارهپیما و ... امکانپذیر نیست.
کریمیان تحول از دانشگاه پژوهش محور به دانشگاه کارآفرین در کشور را منوط به باز شدن درهای صنایع بر روی دانشگاهها دانست و گفت: تا زمانی که صنایع کشور بخشی از آموزش دانشجویان را بر عهده نگیرند، حرکتی در این راستا ایجاد نمیشود.
وی در پایان با اشاره به اینکه، فقط دو واحد از ۱۴۰ واحد درسی در رشتههای مهندسی مربوط به کارآموزی است، خاطرنشان کرد: در حالی که کمتر از پنج درصد صنایع، برای گذراندن این درس عملی در واحدهای خود، با دانشجویان همکاری میکنند، اما ۹۵ درصد هیچگونه مسئولیتی در قبال انتقال مهارت به دانشجویان نمیپذیرند و بنابراین سطح اشتغال در صنعت کم است.
انتهای پیام/
انتهای پیام/