دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 مرداد 1400 - 09:46

مداخله آشکار آمریکا در نیکاراگوئه/ بلینکن: اورتگا مستبد است

وزیر خارجه آمریکا در اظهارنظری مداخله‌جویانه پس از چند دستگیری در نیکاراگوئه، رئیس‌جمهور این کشور را به استبداد و اقدامات غیر دموکراتیک متهم کرد.
کد خبر : 599574
آنتونی بلینکن



به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا از رویترز، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا شنبه در بیانیه‌ای با اشاره به دانیل اورتگا، رئیس‌جمهوری نیکاراگوئه و همسرش روزاریو موریو که سمت معاون رئیس‌جمهوری این کشور را دارد، گفت آن دو در تلاش هستند تا به هر قیمتی با یک استراتژی رد صلاحیت نامزدهای احتمالی اپوزیسیون در قدرت بمانند.


بلینکن گفت: ایالات‌متحده تازه‌ترین اقدامات غیر دموکراتیک و مستبدانه این رژیم را که از ترس اورتگا نسبت به شکست انتخاباتی نشئت می‌گیرد، به‌عنوان آخرین ضربه علیه چشم‌اندازهای نیکاراگوئه برای یک انتخابات آزاد و منصفانه در نظر می‌گیرد.


در این بیانیه آمده است، انتخابات ریاست جمهوری این کشور آمریکای میانه در نوامبر از هم‌اکنون تمام اعتبار خود را ازدست‌داده است.


دفتر اورتگا هنوز واکنشی به این بیانیه آمریکا نداشته است.


روز چهارشنبه پلیس نیکاراگوئه یک سیاستمدار اپوزیسیون خانم به نام برنیس کوزادا را به اتهام نفرت پراکنی و خشونت تحت حبس خانگی قرار داد. او که سابقاً ملکه زیبایی بود و بعد منتقد اورتگا شده بود، هفته گذشته از سوی حزب ائتلاف شهروندان برای آزادی به‌عنوان معاون اوسکار سوبالوارو، نامزد ریاست جمهوری انتخاب شد.


اورتگا که از چریک‌های مارکسیست سابق است و علیه بسیاری از متحدان سابقاً چریک خود شده است، به دنبال آن است تا با چهارمین دوره متوالی قدرتش را تحکیم کند. دولت او در ماه‌های اخیر بارها مخالفان سیاسی را بازداشت کرده است و به‌ویژه می‌توان به هفت نامزد احتمالی ریاست جمهوری و ده‌ها چهره اپوزیسیون دیگر اشاره کرد. بسیاری از آن‌ها به تضعیف استقلال و حاکمیت نیکاراگوئه متهم و از شرکت در انتخابات منع شدند.


روز جمعه وزارت خارجه آمریکا محدودیت‌های روادید برای ۵۰ تن از بستگان مقامات نیکاراگوئه شامل اعضای خانواده قانون‌گذاران، دادستان‌ها و قضات اعمال کرد.


انتهای پیام/۴۱۰۶/




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته