دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 مهر 1395 - 11:23

سفیر نیکاراگوئه: آمریکا مخالف فعالیت‌های ایران در آمریکای لاتین است

سفیر نیکاراگوئه در تهران گفت : «قطعا آمریکا دوست ندارد کشورهایی مانند روسیه، چین و ایران درآمریکای لاتین فعالیت کنند. اما این کشورها حق دارند که در آمریکای لاتین باشند و روابط دیپلماتیک، سیاسی و بازرگانی با کشور برقرار کنند.»
کد خبر : 123235

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، ماریو بارکرو بالتودونو، سفیر نیکاراگوئه در تهران در مصاحبه‌ای با روزنامه اعتماد درباره روابط میان تهران و ماناگوا و همچنین چالش‌های پیش‌روی این کشور گفت و گو کرده است.


ماریو بارکرو بالتودونو در این گفت‌وگو درباره حضور محمد‌جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در نیکاراگوئه، گفت: «سفر آقای ظریف به نیکاراگوئه نه‌ تنها تاریخی و برای نخستین بار بود که به نیکاراگوئه سفر می‌کردند بلکه از سوی دیگر با هیات بزرگی از تجار و شرکت‌ها به نیکاراگوئه سفر کردند که این باعث می‌شود رابطه تجاری و بازرگانی بین دو کشور آغاز شود که این روابط تجاری بین دو کشور هنوز ضعیف است و این شروعی است برای روابطی که باید روز به روز نیز بهتر شود.»


وی همچنین درباره قول همکاری‌هایی در زمینه ایجاد کانال بین اقیانوسی، کشاورزی، تولید انرژی، پتروشیمی، صنایع غذایی و خوراکی، همکاری در زمینه‌های علمی و فناوری گفت: «فعلا موضوعات در مرحله مطالعه است که مقداری زمان بر خواهد بود اما دو طرف چه ایران و چه نیکاراگوئه می‌خواهند در کمترین فرصت ممکن این کار انجام شود.»


سفیر نیکاراگوئه درباره طرح تازه مجلس نمایندگان امریکا به منظور اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه نیکاراگوئه بیان کرد: «بدون شک جدی هستند. همان‌طور که می‌دانید نیکاراگوئه این موضوع را رد می‌کند. نیکاراگوئه کشوری آزاد است و حق حاکمیت دارد و راه خودش را ادامه می‌دهد تا شرایط را برای ملت بهتر کند و دموکراسی را نیز تقویت کند و ما این قضیه را از طرف امریکا قبول نمی‌کنیم. این قضیه مانند این می‌ماند که به زمان رییس‌جمهور امریکا مونرو بازگردیم و به زمان کسی بازمی گردیم به نام ویلیام واکر که قصد داشت اوضاع نیکاراگوئه را برهم بریزد. یا به زمانی برگردیم که امریکا سرباز به نیکاراگوئه فرستاد و این سربازها توسط نیروهای ساندینیست شکست خوردند. به زمانی برمی‌گردیم که بسیار تاریک بود و دخالت در مسائل داخلی نیکاراگوئه انجام می‌شد. نیکاراگوئه اجازه دخالت خارجی نمی‌دهد. ما خواستار روابط خوبی با امریکا هستیم ولی اجازه نمی‌دهیم که در مسائل داخلی کشور دخالت کند.
هنوز این تحریم‌ها برای اجرایی شدن دو مرحله در سنا و کاخ سفید را در مسیر خود دارد. آیا به سمت مذاکره برای جلوگیری از تصویب این لایحه خواهید رفت یا اینکه بی‌تفاوت از آن عبور می‌کنید؟»


وی تصریح کرد: «ما آن را رد می‌کنیم. ما چیزی نداریم که بخواهیم با آنها مذاکره کنیم، ما تحریم‌ها را رد می‌کنیم و کشوری هستیم که حق حاکمیت داریم و مسیری را طی می‌کنیم که رهبری آن را آقای دانیل اورتگا و خانم روزاریو برعهده دارند. دولت نیکاراگوئه در این کشور هفتاد درصد محبوبیت میان مردم دارد. حزب مخالفی که بیشترین محبوبیت را دارد یازده درصد است. پس نتیجه می‌گیریم که ملت نیکاراگوئه از دولت حمایت می‌کنند و چیزی برای مذاکره با امریکا ندارند.»


وی در پاسخ به این سئوال که کوبا بعد از پنجاه سال وارد مذاکره با امریکا شد، آیا نیکاراگوئه قصد دارد شرایطی مانند کوبا را تجربه کند، اظهار داشت: «بین کوبا و نیکاراگوئه هم نمی‌توان مقایسه جدی انجام داد. بطور مثال کوبا با امریکا روابط سیاسی و دیپلماتیک نداشتند اما نیکاراگوئه روابط سیاسی و تجاری بسیاری با امریکا دارد و امریکا نخستین کشور محصولات صادراتی نیکاراگوئه است.»


وی افزود: «هیچ محدودیت خاصی نیست که شهروندان نیکاراگوئه‌ای به امریکا بروند یا بالعکس؛ فقط یک ویزا لازم است ولی هیچ محدودیتی وجود ندارد. هرروز تعداد زیادی پرواز بین امریکا و نیکاراگوئه انجام می‌شود و روابط بانکی میان دو کشور برقرار است. ما حتی آزادی استفاده از دلار را در نیکاراگوئه داریم و معاملات بین‌المللی را با دلار انجام می‌دهیم. پس نمی‌توان با کوبا مقایسه کرد. این لایحه‌ای از طرف جمهوری‌خواهان است که فعلا مطرح شده است. پس باید اول صبر کنیم ببینیم چه اتفاقی رخ می‌دهد و سپس نیکاراگوئه اقدامات لازم را انجام خواهد داد. ولی در مرحله اول هرگونه لایحه‌ای که بخواهد در مسائل داخلی نیکاراگوئه دخالت کند را رد می‌کنیم.»


وی در پاسخ به سئوال دیگری در این باره که آقای روحانی رییس‌جمهور ایران خواستار تک‌صدایی و اتحاد میان کشورهای مستقل پس از برجام و خروج ایران از کمند تحریم‌های ظالمانه بود. کشورهای مستقلی مانند نیکاراگوئه تا چه حد در این راستا حاضرند با ایران هم قدم شوند و هماهنگی سیاسی میان این کشورها تا چه حد می‌تواند در نفوذ سیاسی آنها در جهان کمک کند؟، گفت: «کشورهای مستقل و به خصوص کشورهای کوچک تنها اسلحه‌ای که دارند همبستگی و اتحاد است. این موضوع می‌تواند از طریق سازمان‌ها و همکاری‌های منطقه‌ای انجام شود. به‌طور مثال در امریکای مرکزی سازمان سیکا و سازمانی دیگر میان همه کشورهای امریکای لاتین و حوزه کاراییب وجود دارد. جنبش عدم تعهد نیز از جمله این سازمان‌ها است.»


سفیر ایران در نیکاراگوئه گفت: «چیزی که مهم است کشورهای مستقل باید با یکدیگر متحد و یکصدا باشند تا بتوانند به نفع ملت‌های خود کار کنند و بایکدیگر برای توسعه همکاری کنند و صلح و ثبات در ارتباط میان دو طرف حاکم باشد و مذهب و ایدئولوژی باعث نشود که بین این ملت‌ها جدایی رخ دهد و باعث شود که به یکدگر نزدیک نشوند و نتوانند با یکدیگر همکاری کنند.»


وی در این باره که چین هم به مانند ایران به حضور در امریکای لاتین پی برده است. حضور چین و ایران در امریکای لاتین تا چه حد می‌تواند موقعیت امریکا را در امریکای لاتین به چالش بکشد، بیان کرد: «برای پاسخ به این سوال باید هیلاری کلینتون، دونالد ترامپ یا اوباما باشم تا بتوانم به این سوال پاسخ دهم، اما نکته‌ای را که باید بگویم این است که قطعا امریکا دوست ندارد کشورهایی مانندروسیه، چین و ایران در امریکای لاتین فعالیت کنند. اما این کشورها حق دارند که در امریکای لاتین باشند و روابط دیپلماتیک، سیاسی و بازرگانی با کشور برقرار کنند و حتی روابط میان ارتش‌ها نیز وجود داشته باشد. نکته خوبی که در امریکای لاتین وجود دارد در حال حاضر این است که اکثر کشورها مستقل از امریکا تصمیم می‌گیرند.»


انتهای پیام/

برچسب ها: نیکاراگوئه
ارسال نظر
هلدینگ شایسته