دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
عضو کمیسیون بهداشت مجلس در گفت‌وگو با آنا:

استفاده از پرستاران باردار در بخش بیماران کرونایی صحیح نیست

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه استفاده از پرستاران باردار از نظر اخلاق پزشکی در بخش‌های کرونایی صحصح نیست، می‌گوید، به دلیل اینکه تعداد پرستاران باردار بالا نیست، می‌توان از آن‌ها در بخش‌های غیرکرونایی استفاده کرد.
کد خبر : 599382
پرستاران باردار پرستار کرونا



همایون سامه‌یح نجف‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری آنا در واکنش به اخبار منتشر شده مبنی بر فوت یک پرستاران باردار در خوزستان به دلیل ابتلا به کرونا گفت: واقعیت امر این است که در حال حاضر فشار بسیار بالایی بر روی قشر کادر درمان خصوصاً پرستاران، پزشکان وارد می‌شود و از طرفی شرایط به شدت وخیم است و کمبود کادر، خصوصاً پرستار باعث می‌شود به مسائلی نظیر به کار نگرفتن پرستاران باردار توجه نشود.


عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افزود: در حقیقت اخلاق پزشکی می‌گوید از پرستارانی که سن بالایی دارند و یا بیماری زمینه‌ای دارند، همچنین پرستارانی که باردار هستند یا هر چیز دیگری، در بخش بیماران کرونایی استفاده نشود. اما به خاطر مشکلات عدیده‌ای که به وجود آمده، وخامت اوضاع و اینکه تعداد کشته‌ها روز به روز در حال افزایش است، بنابر دلایل متعدد از جمله کمبود نیرو یا هر دلیل دیگری از این افراد در بخش کرونا هم استفاده می‌شود.


سامه‌یح نجف‌آبادی ضمن تاکید بر اینکه اخلاق پزشکی بر روی به کار نگرفتن پرستاران باردار در بخش بیماران مبتلا به کرونا توصیه می‌کند،‌ تصریح کرد: آن چیزی که اخلاقی حکم می‌کند این است که از پرستاران بادرار دور از بخش‌های کرونایی استفاده شود. البته در حال حاضر نه تنها بیمارستان‌های دولتی بلکه بیمارستان‌های خصوصی برای پذیرش بیمار جدید جا ندارند، شلوغ است و تراکم بیمار به شدت بیداد می‌کند لذا همین موضوع منجر به وقوع مسائل و اتفاقاتی می‌شود که نباید باشد.


مسئولان به راحتی می‌توانند در مورد جابه‌جایی پرستاران به بخش‌های دیگر تصمیم‌گیری کنند


این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاثیر فوت پرستاران باردار بر میزان جمعیت کشور اظهار کرد: در مورد فوت پرستاران باردار نمی‌توانیم بگوییم این مسئله بر روی جمعیت تأثیر منفی آنچنانی یا معنی‌دار خواهد داشت چرا که به نظر نمی‌رسد تعداد آنها به نسبت زیاد باشد اما از سوی دیگر به همین دلیل که تعداد آنها بالا نیست، مسئولان بسیار راحت می‌توانند در مورد جابه‌جایی آنها تصمیم بگیرند.


سامه‌یح نجف‌آبادی ادامه داد: به عبارت دیگر به دلیل اینکه تعداد پرستاران باردار آنچنان زیاد نیست و به عنوان مثال اگر در کل ایران ۱۰۰ یا ۲۰۰ پرستار که در حال حاضر باردار هستند، می‌شود در جای دیگر از آنها استفاده کرد اما نکته حائز اهمیت این است که به خاطر کمبود پرستار فشار بسیار بالایی به این دسته از پرستاران وارد می‌شود.




بیشتر بخوانید:


۲۰۰ هزار نفر از گروه‌های پرستاری در مقابله با کرونا حضور دارند


نامه رئیس کل سازمان نظام پرستاری به روحانی برای احقاق حقوق پرستاران




عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در واکنش به اینکه بسیاری از پرستاران به دلیل وضعیت نامطلوب پرداخت‌ها، حاضر به کار در بیمارستان‌ها نیستند، خاطرنشان کرد: بنده هم پرستاری را سراغ دارم که تمایل به رفتن سر کار ندارد، به خاطر اینکه می‌گوید کرونا است و اگر به آنجا بروم جانم در خطر می‌افتد لذا از تخصص خود استفاده نمی‌کند و به جای آن جای دیگری کار انجام می‌دهد.


در حق پرستاران اجحاف می‌شود


سامه‌یح نجف‌آبادی در ادامه افزود: واقعیت این است که در حق پرستاران اجحاف می‌شود. این قشر در بدترین شرایط هم از خودگذشتگی می‌کنند. کما اینکه در شرایطی که همه ادارات دولتی و مراکز می‌گویند از حداقل کارمند استفاده شود، در مورد پرستاران این کار انجام نمی‌شود چرا که به آنها نیاز دارند.


وی در پایان یادآور شد: پرستاران بیشترین فشار را تحمل می‌کنند اما در مقابل آن چیزی که حق و حقوق‌ واقعی آنها است را دریافت نمی‌کنند و به عبارتی به آنها پرداخت نمی‌شود. به شخصه با این قشر همدردی می‌کنم و اگر گلایه‌ای دارند، به حق است. دولت باید حتماً در مورد وضعیت این قشر یک فکر اساسی کند.


انتهای پیام/۴۱۵۸/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته