کمبود مواد غذایی در انگلیس
به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا، افزایش موانع تجارت پس از برگزیت و کاهش نیروی انسانی ناشی از خروج مهاجران اروپایی و تشدید آن با همهگیری کرونا، موجب اخلال در تولید یا توزیع برخی کالاهای ضروری شده است.
شرکتهای توزیع مواد غذایی در انگلیس میگویند که این صنف اکنون در نقطه بحران قرار دارد. مدیر یکی از تولیدکنندگان مرغ به نام رانجیت سینگ معتقد است بحران بیماری کرونا روی سایر مشکلات کشور سرپوش گذاشته است. یکی از این مشکلات کمبود مواد غذایی است که پیش از کرونا، ریشه در برگزیت و خروج مهاجران اروپایی دارد.
دولت برای مقابله با کمبود نیروی انسانی و کنترل بحران در صنعت مواد غذایی، مجبور به اتخاذ تصمیم تحت شرایط اضطراری شده و کارگران این بخش را از قرنطینه اجباری معاف کرده است. طبق قانون فعلی، کسانی که علائم کرونا را داشته یا با فردی دارای کرونای مثبت در تماس بوده باشند باید حداقل ده روز خود را ایزوله کنند. این موضوع مشکلات زیادی بهویژه برای صنعت تولید و توزیع مواد غذایی پدید آورده است.
برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) علاوه بر دشوار کردن مسیر واردات مواد غذایی، نیروی انسانی شاغل در این صنعت را نیز بهشدت کاهش داده است. کارگران فصلی یا دائمی در این صنف پیش از برگزیت عموماً از کشورهای اروپایی برای کار به انگلیس میآمدند تا کمبود این کشور را جبران کنند. تولیدکنندگان مواد غذایی معتقد هستند که بدون کمک و دخالت فوری دولت، بهزودی شاهد قفسههای خالی مواد غذایی در فروشگاهها خواهیم بود.
قانون مهاجرت جدید انگلیس اکنون فقط به کارگران ماهر و متخصص اجازه ورود میدهد. این برای تولیدکنندگان مواد غذایی که به کارگر فصلی و غیرماهرانه نیاز دارند فاجعهبار بوده است. برخی از مدیران انگلیسی معتقد هستند دولت باید در لیست مشاغل موردنیاز کشور تجدیدنظر کند.
اکنون صنایع انگلیس را دو نوع کمبود، یعنی کمبود نیروی انسانی و کمبود کالا تهدید میکند. هر دوی این کمبودها نتیجه خروج از اتحادیه اروپا هستند که اکنون به دلیل بیماری کرونا وخیمتر شدهاند.
جامعه خودروسازان انگلیس اعلام کرده است امسال ۶۹ هزار و ۹۸ دستگاه خودرو کمتر از سال گذشت تولید میشود. تولید سالانه خودرو در انگلیس امسال ۳۸.۴ درصد نسبت به میانگین پنج سال گذشته کاهش داشته است.
روز جمعه، شرکت هوندا پس از ۳۵ سال، کارخانه خودروسازی خود در سوئیندون انگلیس را تعطیل کرد. ژاپن انگلیس را بهعنوان پلی به بازار خودروی اروپا انتخاب کرده بود که اکنون پس از برگزیت دیگر موضوعیت ندارد. ظرفیت تولید این کارخانه ۱۵۰ هزار دستگاه در سال بود. علاوه بر کارخانه هوندا، شرکتهای سازنده و تأمین کنده قطعات نیز انگلیس را ترک میکنند. تعطیلی خط تولید هوندا بهعنوان نقطه عطفی در صنعت خودروسازی انگلیس برآورد میشود.
در ادامه بحران کمبود نیروی کار به دلیل برگزیت، اکنون شدت یافتن بحران کرونا نیز مزید بر علت شده و فروشگاههای انگلیس را با مشکل مواجه کرده است. پمپبنزینهای انگلیس اعلام کردهاند که نمیتوانند برای برخی از توقفگاههای خود سوخت تأمین کنند.
شرکت نفت بریتانیا (بیپی) اعلام کرده که نمیتواند سوخت موردنیاز برخی از پمپبنزینها را تأمین کند. این شرکت کمبود رانندههای تانکر حمل بنزین را عامل اصلی این کمبود برشمرده است. مانند سایر موارد یکی از دلایل اصلی این کمبود قرنطینه شدن ناگهانی رانندگان پس از تماس با فردی آلوده است.
اکنون سامانه ملی آزمون و تعقیب میتواند به افراد اطلاع دهد که در تماس با فردی آلوده بودهاند. افراد پس از دریافت اخطار بلافاصله باید خود را در منزل به مدت ۱۰ روز قرنطینه کنند. عدم رعایت این مقررات جریمه سنگینی در پی دارد. اکنون بهطور روزمره حدود ۵۰ هزار نفر در انگلیس به کرونا مبتلا میشوند. در فاصله بین ۸ تا ۱۴ ژوئیه، این سامانه به بیش از ۶۲۰ هزار نفر اخطار داده و از آنها خواسته است خود را قرنطینه کنند.
تعداد زیاد افراد اخطار گرفته باعث شده فروشگاهها دچار کمبود کارگر شده و امکان پر کردن قفسهها را نداشته باشند. کمبود کارگر در فروشگاهها به همراه کمبود راننده کامیون به وخامت اوضاع افزوده است. کمبود راننده کامیون حتی پیش از کرونا نیز محسوس بود.
به گفته راد مک کنزی از سازمان حملونقل جادهای (RHA) انگلیس اکنون شاهد کمبود ۱۰۰ هزار راننده کامیون است که ۲۰ هزار نفر از آنها که شهروند اتحادیه اروپا بودند، اکنون کشور را ترک کردهاند. به گفته او افزایش مقررات گمرکی و کاغذبازی اضافی موجب شده رانندگان اروپایی تمایلی برای حمل بار به مقصد انگلیس نداشته باشند. وی میگوید حتی اگر کرونا هم نبود باز کشور با کمبود راننده کامیون مواجه بود. یک تولیدکننده میوه به مک کنزی گفته است بهجای پنج کامیون در هفته وی فقط توانسته است یک کامیون برای حمل میوههای خود پیدا کند.
دولت در اقدامی برای مبارزه با این کمبود نزدیک به ۱۰ هزار نفر از نیروی کار شاغل در صنایع غذایی را از قرنطینه معاف میکند اما به شرطی که یا واکسن زده باشند یا نتیجه منفی تست PCR را ارائه کنند.
مدیر یکی از بزرگترین شرکتهای توزیع لبنیات هشدار داده که کشور ممکن است در طول تابستان با کمبود مواد لبنی مواجه شود. این وضعیت نیز با کمبود راننده کامیون مرتبط است.
این شرکت که توزیع لبنیات به ۲ هزار و ۴۰۰ فروشگاه را به عهده دارد میگوید نمیتواند تعهد خود نسبت به ۶۰۰ فروشگاه را اجرا کند. این شرکت برای تشویق رانندگان مجبور به افزایش دستمزدها شده و میگوید به رانندگان جدید در بدو استخدام یک پاداش دو هزار پوندی خواهد داد. تسکو بزرگترین فروشگاه زنجیرهای انگلیس نیز میگوید به رانندگان جدید در هنگام امضای قرارداد استخدام هزار پوند پاداش خواهد داد.
انتهای پیام/۴۱۰۶/
انتهای پیام/