نقشآفرینی استادان در رشد اقتصاد دانشبنیان | «طرح الف و ب» از تخصصگریزی اعضای هیئت علمی جلوگیری میکند
فرزاد ارجمندیراد در گفتوگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا با برشمردن مزایای طرح الف و ب اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: اجرای این طرح از تخصصگریزی اعضای هیئت علمی دانشگاهها بهعنوان نیروهای فکری و علمی جامعه که برای کسب درآمد در مشاغل غیرعلمی، پارهوقت و خطرپذیر شاغل هستند و به دنبال کسب مهارت و تخصص نیستند، جلوگیری میکند.
بیشتر بخوانید:
اهداف «طرح الف و ب» با نگاه آموزشمحوری محقق نمیشود
وضعیت برد - برد برای اعضای هیئت علمی و دانشگاه در «طرح الف و ب»
طرحی که نه مچ میگیرد نه دنبال تقسیمبندی خوب و بد است
«طرح الف و ب» مقدمهای بر حرکت بزرگ علمی و اقتصادی دانشگاه
«طرح الف و ب» و درآمدهای غیرشهریه ۲ روی یک سکه
به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب، حضور مؤثر و هدفمند اعضای هیئت علمی در محیط فیزیکی و واقعی دانشگاه برای انجام فعالیتهای علمی، پژوهشی و شخصیت بخشیدن به نقش فعال استادان بهمنظور تربیت نیروهای متخصص مزیت دیگر اجرای طرح الف و ب است.
اهتمام دقیق و پیوسته برای تربیت دانشجویان
وی افزود: اهتمام دقیق و پیوسته برای تربیت دانشجویان و فارغالتحصیل کردن نیروهای متخصص جوان برای تحویل به جامعه در حال توسعه، نقشآفرینی و دخالت در رشد اقتصاد دانشبنیان، فناوریهای وارداتی و غیربومی و مهیاکردن زیرساختهای اقتصاد خلّاق و نوآور برای توسعه تولید کیفی و وابسته به نیروهای داخل کشور ازجمله مزایای طرح الف و ب است.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گروه شیمی واحد بناب گفت: عضو هیئت علمی تماموقت نوع الف موظف به انجام نظاممند ۳۲ ساعت کار علمی یا معادل آن در هفته شامل تدریس، پژوهش تحصیلات تکمیلی(راهنمایی پایاننامه و رساله دکتری)، پژوهشهای درون و برونسازمانی، فعالیتهای فناورانه، مشاوره، داوری مقاله یا رساله، مشاوره آموزشی و فرهنگی، تربیتی دانشجویان، مشارکت در تحصیل درآمدهای غیرشهریهای دانشگاه، مشارکت در شوراهای علمی و آموزشی، انجام امور اجرایی و نظارتی، آموزشهای کوتاهمدت، مدیریت آزمایشگاه و کارگاه یا کلینیک و انجام امور محوله از سوی دانشگاه است.
بیشتر بخوانید:
انتقاد از شیوه اجرای «طرح الف و ب»
تأثیر «طرح الف و ب» بر ارتباط پژوهشی استادان با خارج از دانشگاه
افزایش تولید علم و ارتقای دانش فنی استادان با اجرای «طرح الف و ب»
برقراری عدالت کاری بین استادان با اجرای «طرح الف و ب»
«طرح الف و ب» باید بهدرستی برای دانشگاهیان تبیین شود
ارجمندیراد اضافه کرد: عضو هیئت علمی تماموقت ب موظف به انجام نظاممند ۱۶ ساعت کار علمی شامل تدریس، پژوهش تحصیلات تکمیلی(راهنمایی پایاننامه و رساله دکتری)، پژوهشهای برونسازمانی، فعالیتهای فناورانه و مشاوره، داوری مقاله یا رساله، مشاوره فرهنگی، تربیتی دانشجویان، مشارکت در تحصیل درآمدهای غیرشهریهای دانشگاه، مشارکت در شوراهای علمی و آموزشی، انجام امور اجرایی و نظارتی، آموزشهای کوتاهمدت، مدیریت آزمایشگاه و کارگاه یا کلینیک و انجام امور محوله از سوی دانشگاه است.
تأثیر طرح الف و ب در اجرای دورههای فناورانه، نوآورانه و مدرسههای مهارت
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب با ارزیابی مزیت طرح الف و ب در مقایسه با طرحهای مشابه وزارت بهداشت و وزارت علوم عنوان کرد: رویکرد متفاوت این طرح در دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به برجسته بودن نقش اعضای هیئت علمی بهعنوان منتور و مشاوران علمی، تجاری در حوزه مشارکتهای فناورانه دانشگاه با صنعت، کشاورزی، بهداشت و درمان علاوه بر تولید علم و چاپ مقالات علمی، پژوهشی در اجرای دورههای فناورانه، نوآورانه و مدرسههای مهارت بین علاقهمندان آزاد در حوزه صنعت و سازمانها تأثیر دارد.
انتهای پیام/۴۱۲۱/۴۰۶۲/
انتهای پیام/