دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 دی 1394 - 11:04

استقلال کاتالونیا از اسپانیا به خطر افتاد

ناتوانی احزاب طرفدار جدایی در منطقه کاتالونیای اسپانیا در ائتلاف سیاسی، دستاوردهای این احزاب برای دستیابی به استقلال از مادرید را به مخاطره انداخته است.
کد خبر : 59642

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از وب‌سایت گاردین، پس از آنکه حزب اتحاد خلقی، روز شنبه پیشنهاد پیوستن به دولت آرتور ماس در منطقه کاتالونیای اسپانیا را رد کرد، احتمال برگزاری انتخابات مجدد در این منطقه افزایش یافته است.


حزب ضد سرمایه‌داری اتحاد خلقی در جلسه‌ای پشت درهای بسته، تصمیم گرفته است که از ماس، رئیس‌جمهور فعلی این منطقه، حمایت نکند. ماس از سال 2010 تاکنون قدرت را در کاتالونیا در اختیار دارد. حزب متبوع ماس، «همگرایی دموکراتیک کاتالونیا» اخیرا در اثر رسوایی‌های مالی آسیب دیده است.


هر دو حزب مذکور از استقلال کاتالونیا از مادرید حمایت می‌کنند.


اما مخالفت حزب اتحاد خلقی با رهبری ماس بدان معناست که پارلمان منطقه‌ای کاتالونیا احتمالا منحل خواهد شد و باید در ماه مارس (اسفندماه) یک انتخابات دیگر برگزار شود. این مساله طرح جدایی کاتالونیا از مادرید را با مخاطره‌ای جدی مواجه خواهد کرد.


به دنبال تصمیم اخیر حزب اتحاد خلقی، جوردی سانچز، رئیس مجمع ملی کاتالان، در پست تویتری خود اعلام کرد که «همه کارهایی که ما در طی چند سال گذشته انجام داده‌ایم، از بین نرفته است.»


اگر ائتلاف «باهم برای بله» که شامل حزب همگرایی دموکراتیک کاتالونیا نیز می‌شود، بتواند نامزد دیگری معرفی که نظر مساعد حزب اتحاد خلقی را جلب کند، ممکن است دولت جدید بتواند تا دهم ژانویه (20 دی) تشکیل شود و حفظ قدرت در دست جدایی‌طلبان تضمین شود.


اما تاکنون حزب همگرایی دموکراتیک کاتالونیا گفته که هیچ نامزد دیگری برای جایگزینی با ماس ندارد.


احزاب طرفدار مادرید امیدوارند با برگزاری انتخابات مجدد، اکثریت کرسی‌های پارلمان منطقه‌ای را از دست احزاب جدایی‌طلب خارج کنند.


اینس آریماداس، رهبر حزب کوئیدادانوس، که اصلی‌ترین حزب مخالف در کاتالونیا محسوب می‌شود گفت: «ما با طرح بحث‌هایی که میان خودمانت تفرقه می‌اندازد، به اندازه کافی وقت، پول و فرصت‌هایمان را در کاتالونیا به هدر داده‌ایم. اما ما با کمک یکدیگر از این وضعیت بیرون خواهیم آمد.»


پس از انتخابات سراسری 20 دسامبر (29 آذر) در اسپانیا که طی آن هیچکدام از احزاب نتوانستند به اکثریت قاطعی دست پیدا کنند، اسپانیا با بلاتکلیفی سیاسی گسترده‌ای مواجه شده است. عدم دستیابی به ائتلاف بین احزاب رقیب احتمال برگزاری انتخابات مجدد را تقویت خواهد کرد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب