دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 بهمن 1399 - 15:03
برای شرکت در انتخابات پارلمانی؛

کاتالان‌های اسپانیا امروز به‌پای صندوق‌های رأی می‌روند

شهروندان ایالت کاتالونیا امروز یکشنبه (۱۴ فوریه) برای تعیین اعضای جدید پارلمان پای صندوق‌های رأی می‌روند.
کد خبر : 564093
1.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، شهروندان ایالت کاتالونیا در شرایط شیوع کرونا و اختلافات میان دولت مرکزی اسپانیا و احزاب جدایی‌طلب امروز یکشنبه (۱۴ فوریه) برای تعیین اعضای جدید پارلمان پای صندوق‌های رأی می‌روند.


در میانه تنش میان رهبران جدایی‌طلب و دولت مرکزی اسپانیا، پنج میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از شهروندان واجد شرایط کاتالونیا امروز (۱۴ فوریه/ ۲۶ بهمن) برای انتخابات منطقه‌ای پارلمانی این ایالت کلیدی به‌پای صندوق‌های رأی می‌روند.


به نوشته نشریه آل کنفیدنسیال، برخلاف انتخابات برگزارشده در یک دهه اخیر، بر اساس نظرسنجی‌ها، انتخابات امروز رقابتی تنگاتنگ بین چند گزینه است. از طرفی به‌رغم دعوت شهروندان کاتالونیا به مشارکت حداکثری، همه‌گیری ویروس کرونا احتمالاً تأثیر زیادی بر حضور مردم در مراکز رأی‌گیری خواهد داشت.


کاتالونیا با ثبت بیش از ۵۰۰ هزار مورد ابتلا به کووید-۱۹ و حدود ۹ هزار مورد فوت ناشی از این بیماری، یکی از آسیب‌دیده‌ترین مناطق اسپانیا به شمار می‌رود.


داستان جدایی کاتالونیا از اسپانیا، موضوع تازه‌ای نیست بلکه از صدها سال پیش کاتالان‌های استقلال‌طلب به دلایل اقتصادی، تاریخی و فرهنگی خواهان جدایی از اسپانیا هستند. به‌زعم بسیاری از کارشناسان، ظهور تمایلات جدایی‌طلبی در این منطقه برخلاف آنچه در بسیاری از نظریات تجزیه‌طلبی تأکید می‌شود نه ناشی از فقر و برخورداری کمتر آن‌ها از مناطق دیگر، بلکه بالعکس است. جنبش استقلال‌طلب کاتالونیا امیدوار است در این انتخابات برای نخستین بار ۵۰ درصد آرا را به دست بیاورد. این در حالی است که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که رقابت در این انتخابات تنگاتنگ خواهد بود.


کاتالونیا یکی از بخش‌های خودمختار و البته یکی از ثروتمندترین ایالت‌های اسپانیا واقع در شمال شرقی این کشور است که از سمت شمال با فرانسه و آندورا، از سمت شرق به دریای مدیترانه، از سمت جنوب به والنسیا و از سمت غرب به آراگون محدودشده است و مرکز آن هم شهر معروف بارسلونا است. کاتالونیا ۲۰ درصد تولید ناخالص داخلی اسپانیا را بر عهده دارد.


به نوشته ال پائیس، هرچند نظرسنجی‌ها آمار دقیقی از پیشتازی قابل‌توجه احزاب گزارش نکرده‌اند اما ۸۴ درصد کاتالانی‌ها اوضاع سیاسی حاکم را بد یا بسیار بد ارزیابی می‌کنند. در صورت عدم کسب اکثریت قاطع آرا توسط یکی از احزاب، تکرار انتخابات را نمی‌توان منتفی دانست.


جدایی‌طلبان تندرو به نام با هم برای کاتالونیا (JxCAT)، حزب چپ جمهوری‌خواه کاتالونیا (ERC)، حزب چپ افراطی نامزدی وحدت مردمی (CUP)، حزب دموکراتیک اروپایی کاتالان (PDeCAT)، حزب لیبرال ملی‌گرایی کاتالونیا (PNC) از احزاب طرفدار استقلال حاضر در این انتخابات هستند.


 سالوادور ایا که تا دو هفته در سمت وزیر بهداشت اسپانیا قرار داشت تحت حمایت دولت مرکزی به‌عنوان نماینده حزب سوسیالیست (PSC) که مخالف استقلال هستند در انتخابات امروز حضور دارد.


به نوشته ال پائیس یکی از سه حزب سوسیالیست، با هم برای کاتالونیا و چپ جمهوری‌خواه کاتالان شانس بالاتری برای پیروزی خواهند داشت.


به دنبال تلاش ناکام جدایی‌طلبان در سال ۲۰۱۷ و رویدادهای پس از آن ازجمله فرار یا بازداشت شدن شماری از رهبران طرفدار استقلال، این جنبش با دودستگی‌ها و اختلافات فراوان در زمینه راهبرد مناسب برای پیگیری اهداف خود روبرو است.


 پد رو سانچز نخست‌وزیر سوسیالیست اسپانیا امیدوار است این انتخابات به‌عنوان پنجمین انتخابات در یک دهه گذشته، پایانی بر سلطه تجزیه‌طلبان بر این ایالت باشد.


تنش میان رهبران جدایی‌طلب کاتالونیا از ژانویه ۲۰۲۰ (دی و بهمن ۹۸) و پس‌ازآنکه کیم تورا رئیس پیشین منطقه کاتالونیا از برگزاری انتخابات زودهنگام خبر داد، افزایش یافت.


 پره آراگونس رهبر موقت دولت منطقه‌ای کاتالان گفت: ما همیشه تأکید کرده‌ایم که بهتر است با اسپانیا در خصوص یک رفراندوم توافق کنیم.


اتحادیه اروپا نیز همواره انتخابات کاتالونیا را به‌عنوان مقدمه‌ای بر سیر جریان‌های استقلال‌طلبی، تشدید گرایش‌های جدایی‌خواهی و تغییر مرزها در سایر نقاط قاره سبز رصد می‌کند.


به نوشته خبرگزاری افه رقابت انتخاباتی امروز کاتالونیا برای تصاحب 165 کرسی پارلمان این منطقه برگزار خواهد شد.


انتهای پیام/4106/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته