دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

آغاز «گاندو ۲» و ضرورت نگاه ویژه به تولید سریال‌های راهبردی

تولید و پخش سریال‌هایی همچون «خانه امن»، «ترور خاموش» و «گاندو» نشان‌دهنده نگاه ویژه و قابل‌تقدیر مدیران و برنامه‌سازان تلویزیون به موضوعات راهبردی و امنیتی است.
کد خبر : 596293
گاندو 2

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، سریال گاندو از شب گذشته(۳۱ تیرماه) آغاز شد. پیش از این، در نوروز ۱۴۰۰ فصل دوم سریال گاندو در ۱۳ قسمت روی آنتن شبکه سه رفته و توانست ۶۱ درصد مخاطب داشته باشد.در پایان این ۱۳ قسمت از سوی شبکه سه، وعده داده شد که باقی قسمت‌های این سریال جنجالی پس از انتخابات روی آنتن خواهد رفت.


تا اینکه بالاخره شب گذشته ، پخش سریال از قسمت اول آغاز و آن‌طور که به نقل از روابط عمومی شبکه سه اعلام شده قرار است در ۴۰ قسمت، مهمان آنتن شبکه سه سیما باشد.


فصل دوم گاندو به کارگردانی جواد افشار، نویسندگی ارش قادری و تهیه کنندگی مجتبی امینی محصولی از موسسه شهید آوینی است و بر مبنای پرونده‌های واقعی، به موضوع تقلای سرویس‌های امنیتی انگلیس در ایران و مبارزه مدافعان امنیت برای مقابله با نفوذ آنها در کشور می‌پردازد.


 درهمین ارتباط،  مجتبی امینی تهیه کننده سریال «گاندو» نیز در توئیتی نوشت: اِنّ مَعَ العُسْرِ یسْراً.خیلی خون‌ دل خوردیم ولی بازگشتیم...از امشب؛ ۴۰ شب میهمان خانه هایتان هستیم با پخش سریال گاندو با بیان موضوعات ناگفته و بر زمین مانده...



 روایت دستگیری جاسوس آمریکایی در قاب کوچک/ سریالی که جریان‌ساز شد


خرداد و تیرماه سال ۱۳۹۸ بود که سریال «گاندو» با محوریت پرونده جاسوسی «جیسون رضائیان» روی آنتن شبکه سه سیما رفت. فیلمنامه «گاندو» بر اساس مستندات و وقایع تاریخی مربوط به شناسایی و دستگیری «جیسون رضائیان» جاسوس ایرانی ـ آمریکایی توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران طراحی شده بود.


این سریال توانست عناصر هیجان، معما و حادثه را در کنار سختی فعالیت‌های امنیتی به تماشاگران منتقل کند. به تصویر کشیدن گستردگی و پیچیدگی اقدامات جاسوسی دشمن و البته مهارت و هوشیاری مأموران امنیتی یکی از وجوه مثبت این مجموعه تلویزیونی بود. با گذشته کمتر از یک هفته از آغاز پخش این سریال بود که علاوه بر اقبال مخاطبان به آن، واکنش‌هایی نیز از سوی برخی مقامات و به‌ویژه برخی مسئولان دولتی نسبت به برخی سکانس‌ها و دیالوگ‌های آن رقم خورد.



دامنه این واکنش‌ها حتی تا جلسه هیئت دولت و اظهارنظر چهره‌هایی همچون علی ربیعی، محمود واعظی و حسام‌الدین آشنا نیز رفت.


توئیت‌های طعنه‌آمیز حسام‌الدین آشنا در رد ادعای سازندگان سریال که مدعی اعمال فشار دولت برای سانسور برخی سکانس‌های سریال شده بودند و تغییر دیالوگ یک از نیروهای امنیتی داستان که به‌صورت مستقیم از مصونیت وابستگان رئیس‌جمهور انتقاد کرده بود، نمونه‌هایی از این واکنش‌ها بودند. طرح موضوع شهادت شهید طهرانی‌مقدم به‌عنوان یک ترور برنامه‌ریزی‌شده از جانب موساد و به تصویر کشیدن شیوه جاسوسی وابستگان برخی از مسئولان نیز بخش دیگری از حواشی بود که دامن‌گیر این سریال شد و البته در پربیننده بودن آن نیز مؤثر واقع شد.




بیشتر بخوانید:
دولتی‌ها نسخه بدون سانسور «گاندو» را ببینند، بعد نظر بدهند




حتی سخنگوی دولت نیز مجبور شد نسبت به شایعه فشار دولت برای عدم پخش قسمت‌هایی از سریال واکنش نشان دهد.علی ربیعی در جریان نشست خبری هیئت دولت از صدا و سیما خواست که هرچه سفارش شده پخش کنند. او در ادامه گفت: «قسمت‌هایی از این سریال را دیدم، هنرپیشه‌های خوبی هم کار می‌کنند. اصلاً از سوی دولت چیزی عنوان نشده که پخش نکنند. البته به مقدار کافی علیه دولت مواردی پخش شده که این در برابر آن چیزی نیست».


حتی در اواخر مرداد سال ۹۸ پس از پایان پخش سریال، شایعه‌ای مطرح شد که بر مبنای آن دولت به خاطر برخی موارد مطرح‌شده در این سریال قصد کاهش بودجه صداوسیما را دارد، شایعه‌ای که خیلی زود توسط سخنگوی دولت تکذیب شد؛ اما نتوانست اختلاف دولتمردان و صداوسیما بر سر ساخت این سریال سرپوش بگذارد.


در همان زمان، کارگردان مجموعه تلویزیونی «گاندو» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا با اشاره به این که سریال «گاندو» نمونه کوچکی از پروژه نفوذ است، عنوان کرد: بحث نفوذ از چند سال پیش برای من دغدغه شده بود و احساس کردم با چنین اثری می‌توانیم این موضوع مهم را به تصویر بکشیم.



جواد افشار در ادامه گفت: متأسفانه در هیاهو و جنجال‌هایی که به‌ناحق علیه سریال ایجاد شد، وجوه فنی و ابعاد هنری این مجموعه مغفول ماند. من به ‌هیچ وجه این ادعا را ندارم که «گاندو» یک اثر کامل و بدون ایراد است. همانطور که پس از پخش سریال گاهی با خودم می‌گفتم ای کاش فرصت و تجربه بیشتری می‌داشتیم تا کار از آن‌چه که دیدیم باکیفیت‌تر می‌شد.


تولید فصل دوم در سکوت خبری


زمستان سال 99  مشخص شد سازندگان «گاندو» در سکوت کامل خبری در حال ساختن فصل دوم این سریال هستند. فصل دوم با همان نویسنده، کارگردان، تهیه‌کننده و بازیگران اصلی گاندوی ۱ ساخته شد. بازیگرانی همچون داریوش فرهنگ، وحید رهبانی، سوگل طهماسبی، علی افشار، خسرو شهراز، مجید نوروزی، پندار اکبری و نسرین نکیسا که در فصل دوم بازیگرانی همچون شهرام قائدی، حسن میرباقری، محمد مختاری، امیریل ارجمند، شهرزاد کمال زاده و بهمن دان نیز به آنها اضافه شدند.


گاندو در فصل دوم خود نیز نشان داد که اثری متفاوت و جسور است. این جسارت در محتوا و نزدیک‌شدن به خطوط قرمز در مسائل امنیتی حتی از فصل اول آن نیز بیشتر بود.این اثر در دسته سریال‌های ضدجاسوسی قرار می‌گیرد و خالقان آن تلاش کرده‌اند تا هم در محتوا و هم در فرم، عناصر هیجان، معما و حادثه را به‌طور هم‌زمان در سریال تعبیه کنند. با این‌حال به نظر می‌رسد با وجود برخی موفقیت‌ها به‌ویژه در نشان دادن گستردگی و مهارت اقدامات جاسوسی دشمن و البته هوشیاری مأموران امنیتی داخلی، این فرایند در برخی سکانس‌ها به شکلی اغراق‌آمیز درآمده و یا در وادی افراط‌ و تفریط می‌افتاد


برای نمونه حضور دائمی و همیشگی دوربین‌های امنیتی در مکان‌های مختلف و رصد همیشگی در یک مرکز امنیتی، بیشتر شبیه گونه‌های فانتزی از فیلم‌های ضدجاسوسی هالیوود است که همواره مورد انتقاد منتقدان قرار داشته است. به‌این‌ترتیب جایی برای توانمندی‌های انسانی در حل معماها و غلبه بر بحران‌ها باقی نمی‌ماند.


البته این موضوع منافاتی با جذابیت‌های داستان و ویژگی‌های مثبت فنی و ریتم مناسب «گاندو» در هر دو فصل آن ندارد. این سریال به خصوص در فصل اول توانست پیچیدگی‌های جریان نفوذ و جاسوسی در سطوح مختلف مدیریتی را به خوبی به تصویر بکشد. هرچند توقف یکباره سریال در قسمت سیزدهم و اعلام ادامه پخش آن در زمانی نامعلوم تا حد زیادی مخاطبان این مجموعه پلیسی را غافلگیر کرد. اتفاقی که باز هم «گاندو» این شکارچی متبحر و کاربلد را در قامت یک سریال جریان‌ساز و جذاب بر سر زبان‌ها انداخت.



نگاه جدید برنامه‌سازان تلویزیون به موضوعات راهبردی و امنیتی به ویژه درحوزه کارهای نمایشی و سریالی را باید غنمیت شمرد. البته پیش از این هم شاهد تولید و پخش سریال‌های امنیتی و پلیسی همچون خواب وبیدار، هوش سیاه، تعبیر وارونه یک رویا و.. بودیم اما چند سالی است که این روند با عمق و گستره بیشتری دنبال می‌شود که نمونه شاخص آن علاوه بر گاندو سر، مجموعه هایی همچون ترور خاموش و خانه امن به کارگردانی احمد معظمی است.




بیشتر بخوانید:


 روایتی از «خانه امن» در جهانی پرخطر




شرایط خاص کشور از حیث سیاسی و قرار گرفتن در بطن حوادث منطقه‌ای، پرداختن به این گونه سوژه‌ها را دارای اهمیت ساخته است. از سوی دیگر نباید از فعالیت همه‌جانبه سرویس‌های جاسوسی کشورهای غربی در منطقه نیز غافل شد. به نظر می‌رسد ده‌ها پرونده امنیتی بایگانی‌شده در وزارت اطلاعات موجود باشد که می‌تواند محور تولید سریال‌های جذاب قرار بگیرد.


انتهای پیام/۴۱۰۴/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب