پیگیر مطالبات نهادهای مردمپایه هستیم
به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا از اراک، پنجمین نشست بررسی نظام مسائل اجتماعی استان مرکزی در کارگروه تخصصی هیئت اندیشهورز علوم انسانی و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی با حضور حجتالاسلام مهدی عباسی مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان مرکزی، پیمان عینالقضاتی دبیر هیئت اندیشهورز استان و اعضای شورا در سالن جلسات حوزه ریاست دانشگاه برگزار شد.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی در این مراسم اظهار کرد: تقریباً اواخر تابستان سال گذشته بهعنوان خادم دوستان در سازمان تبلیغات منصوب شدم. فضای کاری قبل از سازمان از لحاظ محیطهای نخبگانی و کار بینالمللی متفاوت از استانی بود. میدان پهناور استان مرکزی و یک میلیون و ۴۰۰ هزار مخاطبی که دارای تنوع سنی و صنفی و قومی هستند ما را به این نتیجه رساند که هر بخش نیازمند برنامهریزی و طرحهای راهبردی خاص خویش است.
حجتالاسلام مهدی عباسی افزود: در این راستا برای سازمان تبلیغات استان یک چارچوب هویتی تعریف شد که کلیدواژه آن سازمان تنظیمگر فرهنگی بود؛ بنابراین سازمان با این تعریف دیگر وارد مقوله تصدیگری نشده و از اینکه بخواهد در فضای تصدیگری با سایر بخشهای فرهنگی مردم پایه رقابت کند یا حالت خودپردازی را در خدمات فرهنگی داشته باشد، پرهیز کردیم.
وی عنوان کرد: حلقه وصل نهادهای مردمپایه با نهادهای حاکمیتی از رویکردهای سازمان در یک سال گذشته بوده است که این رویه استمرار دارد. یعنی ما بهعنوان نمایندگان جریان دینی متکفل پیگیری مطالبات نهادهای مردم پایه مانند مسجد، هیئت و دارالقرآنها هستیم؛ بنابراین با این تعریف هویتی سازمان بهعنوان یک نهاد واسط بین بدنه ساختارهای فرهنگی کف جامعه و نهادهای حاکمیتی باید بتواند ارتباط برقرار کرده و اقدام به ارائه خدمات فرهنگی کند.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی ادامه داد: مقوله دوم پس از تعریف هویتی، مسئله گستره مخاطبان سازمان است. سازمان ما یک گستره عمومی را دربردارد و طیفهای مختلفی را دربر میگیرد. هر مخاطبی در فضای جمهوری اسلامی در ارتباط با سازمان است و در این میان تفاوتی بین شهروندان مسلمان و غیرمسلمان وجود ندارد. ابلاغ پیام مکتب اسلام و زمینهسازی ارتقای ایمانی صرفاً مربوط به شهروندان مسلمان و شیعه نیست.
عباسی تأکید کرد: ما پیگیری کردهایم عرصه میدانی وسیعتری را بتوانیم ایجاد کنیم و تلاش داریم از طریق صداوسیما برنامههای ترویجی داشته باشیم و از طریق نهاد رهبری وارد عرصه تبلیغی دانشگاهها شویم.
وی اضافه کرد: مقوله سوم تمرکز بر ساحتهای تحولی است. سه ساحت عینی که میتواند بیانگر وضعیت مطلوب باشد، ساختارها، سرمایههای انسانی و روندها و فرآیندهای فرهنگی است که ما به محض استقرار در استان در این سه ساحت تحلیل وضعیت خود را شروع کردهایم.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی بیان کرد: ما ساختارهای درونمحیطی و ساختارهای پیرامونی خود را بررسی کردهایم، مهمترین راهبردی که به ذهنمان رسید و اکنون پیگیر آن هستیم، چابکسازی ساختارهاست. در ساختارهای مرتبط با سازمان چند ساختار خاص داریم ازجمله مسجد، هیئات، دارالقرآنها و مؤسسات قرآنی، انجمنهای اسلامی و کانونهای فرهنگی تبلیغی.
عباسی بیان کرد: اگر دانشگاه بهعنوان یک محیط علمی در تحول ساختاری به ما الگو و ایده بدهد، که ما چهطور میتوانیم از حیث ساختاری مساجد پویایی داشته باشیم، استقبال میکنیم. ما در حال بهروز کردن بانک اطلاعات مساجد استان هستیم که بانک اطلاعات مساجد اراک به اتمام رسیده است و مبتنیبر آن دادهها برنامهریزیها انجام میشود.
وی یادآور شد: در بحث ساختار مسجد شیوهنامه مسجد را با دوستان ادارهکل اوقاف و سپاه استان زیرنظر نماینده ولیفقیه در استان تدوین کردهایم و گامهای عملیاتی این شیوهنامه با بحث اعطای حکم ائمه جماعات توسط سازمان و ساماندهی ارتباطات بین فعالان مسجد شروع شده است.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی متذکر شد: در بحث ساختار هیئت هم همکاران اتاق وضعیت فرهنگی سازمان ۸۰ مؤلفه برای پویایی و ارتقای سطح هیئات آماده کردهاند که از نظرات کارشناسی استادان و فرهیختگان دانشگاهی در راستای تبدیل این مؤلفهها به طرح کاربردی استقبال میکنیم.
این مقام مسئول اضافه کرد: چند روز گذشته اجتماعی از هیئتها داشتیم و جالب بود که تمام جوانان با تیپهای مختلف در این اجتماعات هیئتی حضور دارند و این جمع آمدن جوانان گرد محفلهای امام حسین بسیار مورد توجه مکاتب مختلف در کشورهای مختلف قرار میگیرد. هیئتها بهعنوان سرمایه اجتماعی شیعه باید محیط خود را برای رشد و ارتقا با کمک همه ظرفیتها فراهم آورند.
هیئت در جامعه ایران اسلامی ضریب نفوذ بالایی دارد
عباسی اظهار کرد: هیئت فوقالعاده در جامعه ایران اسلامی ضریب نفوذ دارد و من حاضرم این مسئله را بهصورت علمی به اثبات برسانم. دشمن متوجه این ضریب نفوذ شده و بنابراین سعی در ایجاد انحراف دارد. در زمینه هیئت هم بسیار نیاز به تحلیل و تفکر داریم و از کمک و نقد در این زمینه استقبال خواهیم کرد؛ چراکه اگر خود ما ورود نکنیم دشمن برای این مقوله اهمیت کارشناسی قائل است و زمینه نفوذ و از کار انداختن یا مردد کردن نسبت به کارکرد هیئت در جامعه را در دستورکار خود قرار میدهد.
وی افزود: بعد دیگری که در ساختارها ما به کمک شما احتیاج داریم، سناریونویسی برای مؤسسات و کانونهای فرهنگی است. سناریوی راهاندازی، سناریوی تثبیت و سناریوی رشد و ارتقا سه سناریویی است که بهصورت علمی دانشگاه میتواند ما را در تهیه و تدوین آن یاری رساند.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی گفت: دومین بعد مهم تحولی حوزه منابع و سرمایههای انسانی است. راهبرد اتخاذشده ما در این حوزه توانمندسازی فعالان فرهنگی استان است.
عباسی تأکید کرد: البته در منابع انسانی به یک طرح بلندمدت راهبردی برای ارتقا نیاز داریم زیرا طبق تحلیل انجامشده سرمایههای انسانی ما در نبرد فکری و فرهنگی از لحاظ کمیت و کیفیت متناسب با میدان مواجهه نیست.
وی در مورد برنامههای مربوط به سرمایههای انسانی بیان کرد: در ۱۱ شهر از شهرهای استان مرکزی نشست تحلیل تحولات جهان اسلام را برگزار کردهایم و این دوره همچنان در حال برگزاری است که مخاطبان آن هم فعالان فرهنگی طلبه و دانشجو و استادان خواهر هستند. همچنین ما تاکنون ۶ دوره اردوی مهارتافزایی و دانشافزایی را برای مبلغان و فعالان فرهنگی در اردوگاه امام خمینی(ره) لواسان برگزار کردهایم و چهار اردو هم طی مرداد و شهریور ویژه استادان دانشگاه و نوجوانان فعال فرهنگی برگزار میشود.
این مقام مسئول اضافه کرد: راهاندازی مرکز تخصصی تربیت مبلغ خواهران با عنوان کانون رویش و همچنین طرح جامع ولاء برای آموزش مبلغان برادر ازجمله کارهای انجامشده در استان در یک سال اخیر است. راهاندازی دوره مهارتافزایی و دانشافزایی ویژه استادان حوزه علمیه خواهران استان هم کارویژه بعدی با مشارکت نهادهای حوزوی بوده است.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی عنوان کرد: مقوله سوم در ابعاد تحول، روندها و فرآیندهای فرهنگی است و باید بدانیم چند فرآیندهایی در شهر و استان جاری است. روندها را بعد از شناسایی باید به کمک حوزه و دانشگاه آسیبشناسی شوند و راهکار مناسب به ما ارائه شود تا فرآیند مناسب فرهنگی در فضای استان در دستورکار نهادهای فرهنگی قرار گیرد.
عباسی بیان کرد: سه حوزه خاص وجود دارند که نیازمند تحقیقات دانشگاهی هستند، نخست حوزه تحقیق پژوهشهای بنیادین است و پس از آن حوزه تحقیقات راهبردی است که راهبردها را ارائه میدهد و سومین حوزه هم، حوزه تحقیقات کاربردی است که تاکتیکها را ارائه میدهد.
وی ادامه داد: در هر سه حوزه نیازمند ورود دانشگاههای استان در نظام مسائل فرهنگی هستیم. متأسفانه به نسبت نیاز جامعه میزان تحقیقات انجامشده این سه حوزه با یکدیگر همخوانی ندارد و خواهش ما این است فضای عینی جامعه را در نظر بگیرید و حجم تحقیقهای راهبردی و کاربردی در عرصه فرهنگ و مذهب را گسترش دهید.
به گزارش آنا، درپایان جلسه مقرر شد یک بازدید تخصصی از توانمندیهای سازمان تبلیغات کشور با حضور اعضای هیئت اندیشهورز دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی انجام شود.
انتهای پیام/۴۱۰۳/
انتهای پیام/