دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 تير 1400 - 13:43
رئیس پلیس راهور ناجا:

با فرسودگی ناوگان حمل و نقلی که ۱۰ سال نوسازی نشده مواجهیم

رئیس پلیس راهور ناجا گفت: بیش از ۸۰ درصد از وسایل نقلیه عمومی در سن فرسودگی قرار دارند که متأسفانه در ۱۰ سال گذشته نیز نوسازی صورت نگرفته است.
کد خبر : 594866
هادیانفر

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری آنا، سردار سید کمال هادیانفر، پس از بازدید از ناوگان حمل و نقل عمومی در آزادراه تهران - قم گفت: جابه‌جایی مسافران با اتوبوس همچنان بیشترین سهم در ناوگان حمل و نقل عمومی و سفرهای بین شهرها را دارد و به همین دلیل نیز یکی از جدی‌ترین دغدغه‌های ما ایمنی و امنیت جابه‌جایی مسافران توسط اتوبوس‌ها است.


وی با بیان اینکه بیش از ۱۵ هزار دستگاه اتوبوس برای جابه‌جایی مسافران بین‌شهری فعالیت می‌کنند، درباره سهم اتوبوس‌ها از تصادفات جاده‌ای در کشور گفت: ما آمار تصادفات سه ماهه نخست سال جاری را بررسی کردیم که نشان‌دهنده آن بود که سهم اتوبوس‌ها در تصادفات در مقایسه با ۳۶ میلیون وسیله نقلیه‌ای که در جاده‌های کشور تردد می‌کنند کمتر از یک درصد است که این موضوع نشان‌دهنده حرفه‌ای بودن رانندگان این ناوگان است.


هادیانفر درباره علل وقوع تصادفات گفت: ۸۲ درصد علل تصادفاتی که رخ می‌دهد مربوط به چهار عامل تخطی از سرعت مطمئن، سبقت غیرمجاز، عدم توجه به جلو در حین رانندگی و خستگی و خواب‌آلودگی است.


رئیس پلیس راهور ناجا بر ضرورت استفاده از کمربند ایمنی برای مسافران ناوگان حمل و نقل عمومی در جاده‌ها نیز تأکید کرد و گفت: بستن کمربند ایمنی جزء مسائل مهمی است که باید به آن توجه شود و در حوادث اخیر ما دیدیم، سرنشینانی که از کمربند ایمنی استفاده کرده بودند کمترین آسیب ممکن را در تصادف دیدند.


هادیانفر در پاسخ به پرسشی پیرامون فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی در کشور نیز گفت: بیش از ۸۰ درصد از وسایل نقلیه عمومی در سن فرسودگی قرار دارند که متأسفانه در ۱۰ سال گذشته نیز نوسازی صورت نگرفته است در حالی که قانون هوای پاک، دولت را موظف به نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کرده است. انتظار می‌رود دولت آینده به موضوع نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی اهمیت داده و تأمین قطعات مرغوب و ارزان را در اولویت قرار دهد.


رئیس پلیس راهور ناجا درخصوص حمل بار توسط اتوبوس‌ها گفت: طبق پروتکل‌های بهداشتی اعلام شده اتوبوس‌ها باید از ۶۰ درصد ظرفیت خود استفاده کنند و دولت برای جبران ضرر وارد شده، باید کمک‌هزینه‌ای را در نظر می‌گرفت که برخی رانندگان برای جبران هزینه‌ها سعی نکنند از جابه‌جایی کالا و بار بهره ببرند. در هر صورت پلیس برای اجرای صحیح قانون و جلوگیری از حوادث احتمالی موظف به اعمال قانون برای متخلفان است.


انتهای پیام/۴۱۶۱/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته