برای کاهش تلفات سوانح جادهای باید حمل و نقل عمومی را گسترش داد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا داود کشاورزیان در حاشیه سمپوزیوم ارتقای ایمنی حمل و نقل در دانشگاه آزاد اسلامی سمنان و در گفتوگو با خبرنگاران ضمن اعلام این مطلب افزود: «امروزه در کشورهای پیشرفته بیشترین سهم سفرهای کاری را شبکه ریلی بر عهده دارد اما در ایران بیشترین سهم به حملونقل جادهای اختصاص دارد.»
وی گفت: «ایران یک درصد از جمعیت دنیا را داراست، اما سهم ایران از تعداد خودروهای ثبت شده و تلفات سوانح رانندگی جهان نیز ۱.۴ درصد است.»
کشاورزیان افزود: «در سالهای اخیر حملونقل شخصی و استفاده از خودروی شخصی در کشور رو به افزایش است که در نتیجه افزایش تلفات سوانح جادهای را به دنبال دارد.»
وی کاهش تلفات سوانح جادهای را نیازمند همکاری و تعاملی همگانی دانست و افزود: «اولویت اول سازمان راهداری، تامین سخت افزاری و نرم افزاری ایمنی حمل و نقل جادهای در کشور است.»
رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور استفاده از تجهیزات پیشرفته و هوشمند نظارتی و کنترلی، آماده کردن راهها، آشکارسازی نقاط حادثه خیز و... را از اقدامات ضروری برای افزایش ایمنی حملونقل در کشور عنوان کرد.
وی با اشاره به متوسط سن ناوگان حملونقل عمومی در کشور گفت: «متوسط سن ناوگان حملونقل عمومی اتوبوس در کشور ۱۲ سال و در حملونقل بار ۱۷ سال است.»
کشاورزیان با بیان اینکه متوسط سن ناوگان حملونقل مینی بوس در کشور حدود ۲۴ سال و بسیار بالاست، تصریح کرد: «مالکان مینی بوسها به لحاظ اقتصادی شرایط ضعیفی دارند و بهرهبرداران آن از اقشار ضعیف جامعه هستند که برای کمک به نوسازی این بخش، پرداخت یارانه بیشتر در دستور کار قرار دارد.»
رییس سازمان راهداری و حملونقل جادهای کشور با توجه به بالا بودن حجم تصادفات در محورهای استان سمنان در مقایسه با متوسط کشور، استقرار استراحتگاه و مجتمعهای بین راهی، کنترل سرعت خودروها با حضور پررنگتر پلیس و کنترل رفتارهای پرخطر رانندگان را موثرترین راهکارهای کاهش تصادفات و تلفات در جادههای استان سمنان دانست.
کشاورزیان به برجام و رفع تحریمهای اقتصادی علیه ایران اشاره و خاطرنشان کرد: «امیدواریم بااجرای برجام، تحریم ورود خودروهای پیشرفته حمل و نقل اروپایی به ایران برداشته شود تا کشور از این ناوگان که با فناوری و امکاناتی بهتر و مناسب برای سرنشینان همراه است، بهرهمند شود.»
استان سمنان هشت هزار کیلومتر بزرگراه، راه اصلی، فرعی و روستایی دارد که چهار هزار و ۲۰۰ کیلومتر از این میزان، راههای اصلی استان هستند.
انتهای پیام/