ایجاد کارگروههای کارآفرینی و اشتغال در دانشکدههای دانشگاه شهید بهشتی
فریبرز مسعودی، مدیر فناوری و نوآوری پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی در گفتوگو با خبرنگار حوزه پژوهش و پایاننامههای گروه دانشگاه خبرگزاری آنا درباره فعالیتهای این پارک گفت: پارک علم و فناوری زمینهساز زیرساختهای لازم برای فناوری و نوآوری در دانشگاه است. در این راستا سعی کردهایم فعالیتها را از حوزه فیزیک پارک فراتر ببریم و موضوعات را علاوه بر پارک در دانشکدهها و پژوهشکدهها هم مطرح کنیم تا از پتانسیلهای علمی و تجهیزاتی آنها استفاده کنیم و اعضای هیئت علمی و دانشجویان را بیشتر با مسائل فناوری و نوآوری درگیر کنیم لذا اخیرا مراکز نوآوری و فناوری در دانشکدهها تاسیس شده که در این راستا چند موضوع مهم قابل ذکر است.
مسعودی ادامه داد: یک موضوع این است که مراکز جدید ایجاد شده بتوانند هدفمند کار کنند و در این مدتی که در خدمت پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی هستم سعی کردهایم که زیرساختهای لازم علمی را ایجاد کنیم یعنی اساسنامهها و آییننامههای فعالیتهای شرکتها در دانشکدهها و پژوهشکدهها را تدوین کنیم که نسبت به گذشته متفاوت باشد و بتوانیم بیشتر از پتانسیلهای آنها استفاده کنیم در این راستا کارگروههای کارآفرینی و اشتغال را در دانشکدهها و پژوهشکدهها پیشبینی کردیم که بتواند الویتهای پژوهشی کاربردی آن واحدها را تعیین کند و در همین راستا شرکتها به صورت هدفمند راهاندازی شوند.
مدیر فناوری و نوآوری پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی در پاسخ به این سوال که الویت دانشکدهها و پژوهشکدهها بر چه اساسی تعیین میشود گفت: این الویتها براساس اسناد بالادستی و سند چشمانداز علمی کشور و سند چشمانداز وزارت علوم و برنامههای راهبردی دانشگاه و سابقه و توانمندی واحدها است که در سالهای متمادی ایجاد شده و از همه مهمتر نیازهای جامعه است تا برنامهها و تجربیات موجود را بر نیازهای جامعه منطبق و اهداف کاربردی را تعیین کنیم، سپس در راستای اهداف کاربردی شروع به فعالیت کنیم. این اهداف یا به شکل خدمات دانشبنیان یا اگر به شکل ساخت و تولید است به شرکتها سپرده شود تا با پشتوانه علمی دانشکدهها و پژوهشکدهها، شرکتهای دانشبنیان به عنوان بازوهای تجاری آنها را عملی کنند.
وی افزود: به عنوان مثال در دانشکده علوم زمین دانشگاه یکی از اهداف راهبردی ما کانیها و سنگهای صنعتی یا به عبارت ملموستر گوهرشناسی است. یکی از نیازهای جامعه ما در این حوزه این است که مردم میخواهند بدانند جواهری که دارند اصل هست یا نه؟ چون دانشگاه دارای سابقه چهل ساله در کانیشناسی و سنگشناسی است تجربه آن را با نیازهای جامعه منطبق کردیم و قطب و مرکز گوهرشناسی کشور را در دانشکده علوم زمین به عنوان بازوی علمی راه انداختیم و شرکتهای دانشبنیانی ایجاد شد که کارهای شناسایی را انجام دهند. به عنوان مثال شرکت توسعه دانش و هنر گوهرشناسی زیر نظر علمی مرکز و قطب گوهرشناسی به صورت تخصصی فعالیت میکند و کار آزمون را برای مردم و صنعت انجام میدهد این کار را برای سایر واحدهای دانشگاه هم انجام میدهیم.
مسعودی در پایان گفت: هدف از ایجاد قطب و هسته این است که بتوانیم از توان و پتانسیل سایر دانشکدهها و پژوهشکدها در داخل و خارج دانشگاه استفاده کنیم به عنوان مثال روی مبحث گوهرشناسی دانشکدههای مختلف فیزیک، شیمی و ... کار و در انواع روشهای شناسایی به ما کمک میکنند. در بیرون دانشگاه هم ارتباط خوبی با صنعتکاران که باتجربه داریم به عنوان مثال صنعتگران حوزه طلا و جواهر در زمینه گوهرشناسی به ما کمک میکنند. این نوع فعالیت در دیگر رشتههای علوم پایه و فنی و مهندسی در حال اجرا و گسترش است. این اقدام نوین پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی در حال انتقال به دیگر پارکهای علم و فناوری است.
انتهای پیام/۴۱۶۲/
انتهای پیام/