لزوم قرائت و آموزش سوره مبارکه نور در جمع خانواده
به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا از کاشان، حجتالاسلام عباس ابن علی در همایش عفاف و حجاب از منظر آیتالله جوادی آملی مفسر بزرگ قرآن کریم که همزمان با گرامیداشت هفته عفاف و حجاب به همت بسیج اساتید دانشگاه کاشان برگزار شد، گفت: عفاف و حجاب سیرت و صورت متعامل و متعادل انسان فضیلتمحور است.
وی با اشاره به سیستم ایمنی بدن انسان اظهار کرد: در روح انسان هم سیستم ایمنی وجود دارد که باید مواردی که با فطرت با ساختار انسان سازگار نیست را پس بزند و با آنها مبارزه کند.
مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان دانشگاه کاشان اضافه کرد: روح و روان انسان یک سیستم خودکار ایمنی دارد که بیگانه را پس میزند و این انسان هرکس باشد دارای فطرت است، اما وقتی بعضی چیزها را پس نمیزند اتفاقی در درونش افتاده است.
ابن علی متذکر شد: امام خمینی(ره) در این باره میفرماید که ما دو فطرت داریم، نخست فطرت مخمور که در همه انسانها مشترک است و اگر غبارروبی و گردگیری نشود به فطرت مخروبه تبدیل میشود مانند پارچه سیاه که جلوی نور را گرفته است.
عفاف و حجاب محصول غیرت است
وی با بیان اینکه قرآن کریم دو هدف را تعلیم و تصدیع میکند و یکی از معارفی که قرآن کریم آمده، حجاب و عفاف است، این سؤال را مطرح کرد که لوازم عفاف و حجاب چیست؟ آیتالله جوادی آملی در این باره میفرماید که عفاف و حجاب محصول غیرت است.
مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان دانشگاه کاشان در ادامه توضیح داد: غیرت یک سیستم ایمنی است که در جسم و روح انسان وجود دارد، یعنی آنچه که مانع رشد اوست بهطور خودکار جسم انسان آن را پس میزند و روح ما هم باید بهطور خودکار چیزی که با رشد و سلامتی آن ناسازگار است پس بزند.
ابن علی گفت: غیرت دو بُعد دارد، نخست شخص غیور به حریم دیگری تجاوز نمیکند و دوم اینکه اجازه تجاوز به حریم خودش را هم نمیدهد و این دو باهم است، در عبارتی آیتالله جوادی آملی میفرمایند انسان غیرتمند هرگز به حریم دیگری تجاوز نمیکند، چراکه غیور یعنی غیرتمند و غیرتمند یعنی غیر زدا؛ غیر زدا یعنی وارد حریم غیر نمیشود و اجازه نمیدهد که دیگری وارد حریم او شود.
غیرت عامل عفاف و حجاب است
وی با یادآوری لزوم قرائت و آموزش سوره مبارکه نور در جمع خانواده یادآور شد: خداوند متعال غیرت که عامل عفاف و حجاب است را از کودکی آموزش و به پدر و مادر دستور میدهد که فرزندان شما حق ندارند در سه موقع وارد اتاق شما شوند؛ قبل از نماز صبح، نیمروز که تازه خسته از سرکار آمده و میخواهید استراحت کنید و سومین مورد بعد از نماز عشا و هنگام خواب.
مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان دانشگاه کاشان تأکید کرد: از ابتدا باید موضوع حریمداری را به کودکان آموزش دهیم، قرآن کریم میفرماید که برای کودکان حدی قرار دهید تا برخی کارها را انجام ندهد، درغیراینصورت وقتی تبدیل به عادت شد یکسری کارها را باید انجام دهد و نتیجه بهوجود آمدن این عادت، تکرار است و این آغاز رشد غیرت در وجود فرزند است.
عفاف و حجاب غیرتی فطری
ابن علی گفت: خداوند متعال در قرآن کریم میفرماید که انسان را با بهترین استعدادها آفریدیم و درست بوده که عفاف و حجاب و غیرت فطری است، اما باید آن را رشد داد.
وی با بیان اینکه باید حریم یکدیگر نگه داریم، تبیین کرد: نتیجه حریم نگه داشتن از کودکی در مسائل مختلف محیط زیستی، بهداشتی عفاف و حجاب در نوجوانی، جوانی و پیری است.
مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان دانشگاه کاشان گفت: در مقابل تفکر قرآنی، تفکر اباحیگری وجود دارد، به بیان آیتالله جوادی آملی عادتها بر فهم غلبه پیدا میکنند.
ابن علی تشریح کرد: عقل نظری مرکز فهم و استدلال بوده و عقل عملی مرکز عادت است و این عادتها هستند که عقل عملی ما را شکل میدهند، همانطور که اگر کسی آموزش نبیند عقل نظری او خوب کار نمیکند و نمیتواند مسئله ریاضی، فیزیک و شیمی را حل کند، همینطور اگر فردی عادتهایش شکل نگرفته باشد، عقل عملی او کار نمیکند.
وی عنوان کرد: قرآن کریم میفرماید که خداوند متعال ایمان را محبوب قلبهای شما قرار داد و در مقابل کفر، فسق، گناه و معصیت را ناپسند شمرد، حال اگر در جامعهای معصیت مورد پسند قرار گرفت، به چه دلیل است، آیا فقط تعلیم مشکل را حل خواهد کرد؟
مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان دانشگاه کاشان تشریح کرد: نباید عادت را کم بگیریم و امروز برخی متأسفانه مخالف عادتها هستند، در حالی که محصول آن عقل عملی است، یعنی خوبیها را میپسندیم و از بدیها بهطور خودکار بدمان میآید.
ابن علی بیان کرد: آیتالله جوادی آملی در پیامی به همایش علمی تخصصی حجاب و عفاف میفرمایند عفاف و حجاب سیرت و صورت متعامل انسان فضیلتمحور است، یعنی عفاف سیرت انسان و موضوعی درونی و کیفیت نفسانی است، بهعنوان مثال در درونم از گناه متنفرم و به این عفاف گفته میشود.
عفت یعنی سیرت انسان
وی عنوان کرد: محصول عفاف فقط حجاب نیست، هرچند که یکی از محصولات مهم آن حجاب است، کسی که عفت دارد حقی را از بین نمیبرد، عفت یعنی سیرت انسان که محصول آن عمل صالح است، عفت رابطه با نامحرم رعایت حجاب است یا عفت نانوا یعنی اینکه نام خوب دست مردم بدهد یا قصاب عفیف کسی است که گوشت خوب دست مردم میدهد یا عفت تعمیرکار ماشین آن است که ماشین را خوب تعمیر میکند.
مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان دانشگاه کاشان اظهار کرد: عفت ملکهای در درون انسان است که موجب میشود انسان به حق دیگران تجاوز نکند و اجازه تجاوز به حق خودش را هم ندهد.
این علی با بیان اینکه عفاف و حجاب سیرت و صورت متعامل و متعادل انسان فضیلتمحور است، بیان کرد: انسان عفیف حیثیت ارجمند خود را امانت خدا میداند.
حجاب حقالله است
وی با ابراز تعجب از بیان عدهای در زیرسؤال بردن حجاب و عفاف تشریح کرد: احترام، کرامت و عزت انسان از خداست و افرادی نمیتوانند حجاب را زیرسؤال ببرند، در حالی که حجاب حقالله است.
مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان دانشگاه کاشان در طرح این سؤال که آیا کسی میتواند از زیر سایه رعایت حجاب شانه خالی کند؟ مطرح کرد: خداوند متعال میفرمایند که هیچ واجبی نداریم، مگر اینکه برای ساختمان وجودی ما ضرورت دارد و هیچ حرامی نداریم مگر اینکه برای ساختمان وجودی ما مضر است.
ابن علی با بیان اینکه مگر میشود خدای ارحم الراحمین چیزی را بیتوجه به نتیجه آن واجب یا حرام کرده باشد! افزود: مستحب ضروری نیست، اما اگر باشد دوست داشتنیتر است و مکروه یعنی چیزی که ضرر دارد؛ اما ضرر آن اینقدر نیست، اگر نباشد خیلی بهتر است، انجام مکروهات روی دوام وجودی انسان تأثیر میگذارد.
وی با بیان اینکه وجود انسان بر پنج مبنای مهم واجب، حرام، مستحب، مکروه و مباح بنا شده است، اضافه کرد: مباح آن چیزی است که نه ضرر آنچنانی دارد نه نفع آنچنانی، اما اگر کسی هدفش رشد باشد حتی مباح را هم انجام نمیدهد؛ این است که آیتالله جوادی آملی میفرمایند عفاف و حجاب سیرت و صورت انسان فضیلتمحور است.
مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان دانشگاه کاشان با طرح این سؤال که چگونه بدانیم انسانی دنبال فضیلت و تقرب الهی است؟ گفت: باید دید این انسان دارای سیرت عفیف است یا خیر؟ بعد از سیرت باید دید به حجاب اهمیت میدهد؟
ابن علی تأکید کرد: واجبات از جمله حجاب حقالله است و خداوند متعال از باب مهربانی و لطف خود واجبات و محرمات را به ما آموزش داده است، همانطور که یک معمار خوب باید به کارگرها و بناها یاد بدهد که این ساختمان به چه لوازمی نیاز دارد.
انتهای پیام/۴۰۷۸/۴۰۶۲/
انتهای پیام/