مروری بر مسئله بینالمللی حجاب
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ حجاب یکی از نشانههای تأثیر میزان نفوذ دین اسلام در سایر جوامع است و دلیل آن اینکه برخی محققان غربی به نگارش کتاب در زمینه حجاب روی آوردهاند، به عنوان مثال میتوان به کتاب «فمینیسم در آمریکا» و کتاب «دختران به عفاف روی میآورند» اشاره کرد که نویسندگان آمریکایی آنها را نوشتهاند و البته از این نمونه کتابها فراوان است.
امروز وقتی از حجاب سخن میگوییم علاوه بر مسئله درون دینی یا ملی با یک مسئله بینالمللی مواجه هستیم به اینصورت که حتی برخی کشورهای به اصطلاح آزاد و مدعی دموکراسی هم با موضوع حجاب درگیر هستند و مانع از حضور دختران و زنان محجبه در دانشگاهها میشوند.
حجاب در کشور ما بهعنوان امری که هم پشتوانه دینی و قانونی دارد مورد تأکید فراوان قرار گرفته و به لحاظ عقلی کتب متعددی در تبیین ابعاد آن نوشته شده است، بهطوریکه میتوان ادعا کرد به لحاظ نظری مشکل حل نشدهای در باب حجاب وجود ندارد. مشهورترین این کتابها «مسئله حجاب» شهید مطهری است که بارها به چاپ رسیده است.
چرا با موجی از بدحجابی مواجه هستیم؟
اما سؤالی که مطرح است اینکه چرا حجاب بهخصوص در جامعه ما جایگاه خود را پیدا نکرده است و با موجی از بدحجابی مواجه هستیم؟
در پاسخ باید به این نکته توجه کرد که این فقط حجاب نیست که اینگونه مورد بیمهری قرار گرفته، بلکه بسیاری از مسائل دینی، کم و بیش همینگونه است. در واقع باید گفت دینداری مردم ما آسیب دیده و مسئله حجاب هم از این امر مستثنی نیست.
سؤالی که مطرح میشود اینکه آیا ممکن است یک امر فوقالعاده مطلوب مانند دین خدا اینگونه مورد بیمهری قرار گیرد؟ برای پاسخ به این سؤال به این مثال توجه کنید. شاهد بودهایم کسانی که به برخی بیماریهای جسمی مبتلا شدهاند، ذائقهشان نسبت به غذا تغییر کرده و از لذیذترین غذاها نیز احساس تنفر کردهاند.
در واقع ورود یک ویروس یا میکروب در جسم انسان ذائقه او را تغییر میدهد. در امور فوق طبیعی مانند نماز، حجاب، روزه و ... نیز همینگونه است. اگر ذائقه کسی تغییر کند، جای امور مطلوب و نامطلوب تغییر میکند.
اما اینجا این سؤال مطرح میشود که دلیل تغییر ذائقه در مسائل دینی و معنوی چیست؟ علت را باید در نفوذ سبک زندگی غربی و تأثیر آن در زندگی ما جستوجو کرد، به همین دلیل رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب به این نکته مهم اشاره کردند که سبک زندگی غربی آثار زیان باری برای ما داشته است.
آری ما امروز به قول «مکلوهان» نظریهپرداز مشهور رسانه در دهکده جهانی زندگی میکنیم و نمیتوان از آثار سبک زندگی غربی مصون ماند، همینطور که اسلام هم در جوامع غربی تأثیر فراوان داشته است.
با توجه به آنچه بیان شد معلوم میشود که حجاب مسئلهای نیست که مستقل از سایر تکالیف و وظایف دینی لحاظ شود و به مسئله حجاب باید در زمینه سبک زندگی نگاه کرد. در واقع امروز با دو سبک زندگی مواجه هستیم که در تقابل با یکدیگر قرار دارند و باید این دو سبک زندگی را همراه با مزایا و معایبش مطالعه و معرفی کرد.
ویژگیهای سبک زندگی الحادی
یک طرف سبک زندگی الهی و توحیدی است که در این سبک زندگی ایمان به خدا، توکل به او، توسل به اولیای او، امداد و حمایت الهی، عنایت خداوند به مؤمنان و در نتیجه آرامش در زندگی تحقق مییابد؛ البته این مزایا برای مؤمنان در صورتی محقق میشود که مؤمنان تکالیفی را که خداوند برای بشر لحاظ کرده است، رعایت کنند، تکالیفی که قطعاً به نفع خود انسانهاست. آری رعایت دستورات الهی در مورد حلال و حرام، محرم و نامحرم، پاک و نجس و مانند اینها در سبک زندگی اسلامی، مسلمانان را برخوردار از الطاف الهی میگرداند.
از سوی دیگر، سبک زندگی شرکآمیز و الحادی است که امروز در سبک زندگی غربی متبلور است، در این سبک زندگی، خدایی هم اگر وجود دارد کاری به کار انسانها ندارد. در این سبک زندگی همه چیز با عقل بشری و عقل ابزاری سنجیده میشود.
در این سبک زندگی حلال و حرام، نه با فرمان خدا که با سلایق انسانها رقم میخورد. خوب و بد را انسانها تعیین میکنند. غذای مجاز و غیرمجاز علم بشری را تعیین میکند. روابط انسانها به صلاحدید عقل بشری واگذار میشود، آزادیهای جنسی، روابط آزاد، همجنسگرایی، روابط نامشروع با حیوانات، تبرج و خودنمایی و ... همه و همه محصول این تفکر و این سبک زندگی است.
در این سبک زندگی انسان از حمایتهای خداوند برخوردار نیست، در این سبک زندگی انسان رها شده است. پوچی، بیهدفی، زندگی دنیایی، غرق شدن در شهوات، پناه بردن به مشروبات الکلی تنها گزینههای پیش روی انسانهایی است که این سبک زندگی را پذیرفتهاند.
امروز برای معرفی حجاب به نسل جوان باید سبک زندگی توحیدی را با همه لوازمش معرفی کرد، البته آنگونه که شایسته مکتب متعالی اسلام است.
مجتبی جعفری معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهینشهر
انتهای پیام/۴۰۷۸/۴۰۶۲/
انتهای پیام/