دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 دی 1394 - 11:16
دادستان کل کشور در جمع خبرنگاران اعلام کرد:

ورود دادستانی به عنوان مدعی‌العموم در بحث آلودگی هوا

دادستان کل کشور با بیان اینکه یکی از حقوق عامه مردم این است که هوای سالم داشته باشند، گفت: دادستانی کل کشور با کسانی که به نحوی در ایجاد هوای آلوده نقش داشته‌اند برخورد می‌کند.
کد خبر : 59206

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی در حاشیه نشست مشترک پلیس فتا و قضات رسیدگی‌کننده به پرونده جرایم رایانه‌ای و اینترنتی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه فضای سایبر امکانات بسیاری را برای تبادل اطلاعات و توسعه و تسهیل ارتباطات برای کاربران به وجود آورده است، اظهار کرد: این فضا باید مدیریت شود تا ناامن‌کنندگان نتوانند حریم خصوصی افراد را مورد تعرض قرار دهند. از این فضا برای بروز جرائم از جمله قاچاق موادمخدر، قاچاق کالا و پولشویی استفاده می‌شود و ما باید با هوشیاری و مدیریت تلاش کنیم تا نگذاریم فضای سایبر آلوده به ناامنی شود.


وی با بیان اینکه تمام کسانی که از فضای سایبر استفاده می‌کنند دغدغه ناامنی نیز دارند افزود: تروریست‌ها نیز از این فضا استفاده می‌کنند به عنوان مثال می‌توان داعش را نام برد که در فضای مجازی ناامنی را به وجود آورده است. ما درخواست داریم دست‌اندرکاران توسعه زیرساخت و وزارت ارتباطات با حساسیت و افزایش امنیت توسعه زیرساخت‌ها را دنبال کنند زیرا اگر کسی به حریم خصوصی‌اش تعرض شود به طور حتم کامش تلخ خواهد شد.


دادستان کل کشور با بیان اینکه فضای مجازی انحرافات مختلفی را در فضای فکری، اخلاقی، اجتماعی و اقتصادی به وجود آورده است، عنوان کرد: همکاری پلیس فتا و بخش‌های مختلف دولت و دستگاه قضایی و همکاری مستمر و مداوم این ارگان‌ها می‌تواند از ناامنی جلوگیری کند. اگر جرمی ایجاد شده باشد، باید با این جرم برخورد مناسب و سریع صورت گیرد.


رئیسی با بیان اینکه پلیس فتا در این زمینه فعال است اضافه کرد: مرکز فوریت‌های فضای سایبر باید به صورت برخط با تمام کاربران همانند سامانه 110 در ارتباط باشد که این سامانه با تلاش پلیس فتا نیز ایجاد شده است و دستگاه قضایی، دادستانی، فرمانده ناجا و رئیس پلیس فتا نیز با همکاری یکدیگر این فضا را مدیریت می‌کنند.


با جرائم انتخاباتی در فضای مجازی برخورد قاطع داریم


وی با بیان اینکه با جرائم انتخاباتی در فضای مجازی به صورت قاطع برخورد خواهیم کرد، اضافه کرد: پلیس این فضا را دنبال می‌کند و با کمک دادسراها از تخلفات انتخاباتی در سراسر کشور در فضای مجازی جلوگیری می‌شود.


رئیسی با بیان اینکه در ارتباط با تخلفات انتخاباتی در فضای مجازی ستاد پیشگیری از تخلفات در سراسر کشور وجود دارد تصریح کرد: این ستادها در مراکز تمام استان‌ها فعال هستند و دادستانی کل نیز مسئولیت نظارت بر آنها را برعهده دارد. در این ستادها با همکاری معاونت پیشگیری از جرم قوه‌قضائیه از وقوع هرگونه جرم جلوگیری می‌شود.


وی ادامه داد: در این ستاد کمیسیون پیشگیری وجود دارد که از تخلفات انتخاباتی در فضای سایبری جلوگیری می‌کند و تخلفات انتخاباتی را در این فضا پیگیری خواهد کرد.


ستاد پاسخ به استعلامات در دادستانی کل فعال شده است


رئیسی با بیان اینکه دادستانی به عنوان یکی از مراکز چهارگانه نظارتی به استعلامات کاندیداهای انتخاباتی رسیدگی می‌کند اضافه کرد: ستادی را در دادستانی کل تحت عنوان ستاد پاسخ به استعلامات فعال کرده‌ایم که مسئولیت این ستاد با معاون امنیتی سیاسی دادستان آقای بختیاری است. درخواست استعلامات از سوی وزارت کشور و شورای نگهبان به دادستانی ارسال می‌شود و دادستان‌ها در شهرستان‌های مختلف سوابق کاندیداها را بررسی کرده و پاسخ خود را سریعا به شورای نگهبان و وزارت کشور اعلام می‌کنند.


هوای آلوده تهدیدکننده حق عمومی مردم است


رئیسی با بیان اینکه هوای مناسب برای شهروندان یک حق عمومی است و یکی از حقوق عامه مردم به حساب می‌آید تصریح کرد: یکی از حقوق عامه شهروندان این است که هوای سالم داشته باشند و در واقع هوای آلوده تهدیدکننده حق عمومی مردم است و وظیفه دولتمردان و دستگاه قضایی است تا این موضوع را پیگیری کنند.


دادستان کل کشور ادامه داد: سازمان بازرسی کل کارگروهی را تشکیل داده تا بررسی شود آیا مسئولان مربوط وظایف خود را در خصوص مقابله با آلودگی هوا انجام داده‌اند یا خیر. دادستانی به عنوان جایگاه حقوق مدعی مردم است و به این موضوع رسیدگی می‌کند و به طور حتم با کسانی که به نحوی شرایط آلودگی هوا را ایجاد کرده‌اند برخورد می‌شود.


حجت‌الاسلام رئیسی توضیح داد: در رسانه‌ها به نوعی شهرداری‌ها و محیط‌زیست را مسئول رسیدگی به آلودگی هوا می‌دانند اما به دور از فرافکنی باید گفت همه مسئولان در کشور در این خصوص وظیفه برعهده دارند و رسیدگی به موضوع آلودگی هوا متعلق به یک بخش خاص نیست. اگرچه حفاظت محیط‌زیست وظیفه اصلی را در خصوص رسیدگی به وضعیت آلودگی هوا برعهده دارد. ما نیز از طریق سازمان بازرسی کل و دادستانی کشور این موضوع را دنبال می‌کنیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته