دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

هیتلر با «نبرد من» به آلمان باز می‌گردد

کتاب «نبرد من» نوشته آدولف هیتلر، رهبر آلمان نازی پس از 60 سال مجددا در آلمان منتشر می‌شود.
کد خبر : 59112

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از بی.بی.سی، شماری از ناشران آلمانی در نظر دارند کتاب نبرد من نوشته آدولف هیتلر، رهبر آلمان نازی را برای نخستین بار از زمان سقوط حکومت حزب نازی چاپ کنند.


با آغاز سال ٢٠١٦ میلادی، دوره شصت ساله محدودیت قانونی حق تالیف نبرد من که در اختیار دولت ایالت باواریا در آلمان بود منقضی می‌شود و ناشران در آلمان می‌توانند آزادانه این کتاب را منتشر کنند.


پس از شکست آلمان در جنگ دوم جهانی و از میان رفتن حکومت حزب نازی، نیروهای متفقین که موقتا اداره امور آلمان را در دست گرفته بودند، چاپخانه این حزب را همراه با تمامی حقوق قانونی آن به دولت ایالت باواریا واگذار کردند. از آن زمان به بعد، دولت ایالت باواریا به دلیل رعایت حال قربانیان حکومت هیتلر و جلوگیری از نفرت‌پراکنی سیاسی و نژادی، اجازه چاپ مجدد این کتاب را نمی‌داد.


با فرا رسیدن روز ١ ژانویه ٢٠١٦، حق چاپ این کتاب جنبه همگانی می‌یابد و انتشار آن نیازمند کسب اجازه از ایالت باواریا به عنوان دارنده حق تالیف نیست.


با آزاد شدن حق انتشار نبرد من، تعدادی از ناشران آلمانی گفته‌اند که در نظر دارند آن را منتشر کنند و انتظار می‌رود که نخستین چاپ آن در آلمان تا کمتر از ده روز دیگر در معرض فروش قرار گیرد. این ناشران گفته‌اند که نسخه‌های این کتاب را با حواشی و پاورقی‌های مفصل به قلم تاریخشناسان و سایر متخصصان منتشر خواهند کرد تا خواننده با زمینه قبلی اظهارات هیتلر و عواقب نظرات او هم آشنایی یابد.


در فرانسه، ترجمه جدیدی از این کتاب منتشر خواهد شد هر چند برخی از سازمان‌های مبارزه با تبعیض، محتوای به شدت یهودستیزانه این کتاب را مناسب ندانسته و با انتشار آن مخالفت کرده‌اند. در اتریش و هلند انتشار و فروش این کتاب و سایر آثار هیتلر منع قانونی دارد و آزاد شدن حق انتشار آن در آلمان تغییری در این وضع نمی‌دهد.


به گفته برخی پژوهشگران، هیتلر در نبرد من، برنامه‌های خود را به صراحت شرح داد اما کمتر کسی به آنها توجه کرد.


در بسیاری از کشورهای جهان، از جمله ایران، این کتاب چاپ و پخش شده است.


سازمان‌های یهودی در مورد انتشار این کتاب اختلاف نظر دارند. برخی معتقدند که نشر آن می‌تواند خوراک تبلیغاتی بیشتری در اختیار گروه‌های یهودستیز بگذارد در حالی که برخی دیگر می‌گویند که مطالعه این کتاب به خواننده امکان آشنایی با نظرات فردی را می‌دهد که دارای تعصب بیمارگونه بود اما توانست دیگران را با خود همفکر کند و میلیون‌ها نفر را تحت تاثیر قرار دهد. به گفته آنان، دسترسی به این کتاب هم برای پژوهشگران مفید است و هم می‌تواند هشداری در برابر تکرار وقایعی مانند ظهور و قدرت‌گیری عقایدی شبیه هیتلر باشد.


آدولف هیتلر کتاب نبرد من را در سال ١٩٢٤ و زمانی نوشت که در پی شکست «حرکت انقلابی» سال ١٩٢٣ برای سرنگونی دولت باواریا، محاکمه و زندانی شده بود. جلد اول کتاب در سال ١٩٢٥ و جلد دوم یک سال پس از آن منتشر و توزیع شد.


این کتاب آمیزه‌ای از زندگینامه فردی همراه با نظرات هیتلر در مورد لزوم نابودی یهودیان و اشغال سرزمین‌های دیگر به منظور دسترسی ملت آلمان به «فضای زیستی» بیشتر است. پس از آنکه هیتلر قدرت را به عنوان رهبر آلمان در دست گرفت، این کتاب در میلیون‌ها نسخه چاپ و به خصوص در آلمان و کشورهای اشغالی توزیع شد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته