دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 تير 1400 - 10:29
دفتر وکالت آنا/۱۱۴

در چه شرایطی ارث به بازماندگان تعلق نمی‌گیرد؟

با توجه به اینکه محرومیت از ارث یکی از ابزارهایی است که پدر در برخورد با فرزند از آن استفاده می‌کند، این پرسش مطرح می‌شود که در چه شرایطی ارث به بازماندگان تعلق نمی‌گیرد؟
کد خبر : 591092
قضائی



به گزارش خبرنگار قضائی گروه جامعه خبرگزاری آنا،‌ ارث عبارت است از مالی که بعد از فوت شخص به بازماندگان و وارثان او تعلق می‌گیرد. اما نکته مهم در مورد ارث این است که تقسیم ارث پس از ادای حقوق و دیونی که بر عهده میت قرار داشته، امکانپذیر است. بنابراین ابتدا باید هزینه‌های کفن و دفن میت، بدهی‌های مالی و وصیت او انجام شود، بعد از آن باید ارث تقسیم شود.


یکی از مسائل مطرح در مورد تقسیم ارث، این است که چه کسانی در دایره وراث قرار می‌گیرند و ارث میان آنها توزیع می‌شود. بر این اساس وراث به سه دسته پدر و مادر و اولاد و اولاد اولاد، اجداد و برادر و خواهر و اولاد آنها و اعمام و عمات و اخوال و خالات و اولاد آنها دسته‌بندی می‌شوند.


مطابق قانون مدنی هیچکس نمی‌تواند برای بعد از فوت خود دیگری را از ارث محروم کند چراکه که قواعد ارث قوانین امری هستند، لذا اینکه پدری فرزند خود را به محروم شدن از ارث تهدید کند، از نظر قانونی امر پذیرفتنی نیست. البته در مورد محروم شدن وراث از ارث برخی استثنائاتی وجود دارد که عبارتند از:


قتل: یکی از مواردی که موجب انگیزه قاتل برای ارث بردن محسوب می‌شود، قتل پدر یا مادر برای بردن ارث است. قانون‌گذار برای جلوگیری از قتل‌های با انگیزه مالی، قتل را مانع ارث دانسته و در صورت قتل، قاتل ارث نمی‌برد.


کفر: کافر از مسلمان ارث نمی‌برد. اگر میان ورثه مسلمان همه کافر باشند و فقط یک نفر مسلمان باشد، همه ارث به آن مسلمان تعلق می‌گیرد، حتی اگر در طبقه پایین‌تر ارث قرار داشته باشد.


ولادت ناشی از زنا: دختر یا پسری که مادر و پدر آن‌ها ازدواج شرعی انجام نداده‌اند، از آنها ارث نمی برند.


لعان: معنای لعان نفرین زن و شوهر نسبت به هم است. به این ترتیب که مرد به همسر خود اتهام زنا می‌زند، در محضر دادگاه قیام می‌کند و می‌گوید خدا را شاهد می‌گیرم که در ادعای خود صادق هستم و لعنت خدا به من اگر دروغ بگویم. در مقابل زن قیام می‌کند و می‌گوید: به خدا سوگند که دروغ است که مرد در ادعای خود صادق نیست و اگر راست بگوید خدا مرا لعنت کند.


نکته قابل توجه این است که بعد از لعان ازدواج و محرمیت از بین می‌رود و فرزند به دنیا آمده نیز از پدری که او را نفی می‌کند، ارث نمی برد.


انتهای پیام/۴۱۵۸/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته