در هر دقیقه یک تصادف در تهران رخ میدهد
به گزارش گروه جامعه خبرگزاری آنا، محمد رازقی صبح امروز در برنامه زنده «شهر امن» در استودیو پلیس پایتخت میزان تصادفات در تهران گفت: در شهر تهران در هر یک دقیقه یک تصادف اتفاق میافتد و از یک تصادف ساده داریم تا تصادفات شدید و هر ۱۵ دقیقه یک تصادف جرحی و هر روز تقریباً ۳/۱ هم میانگین تصادف فوتی در شهر تهران روی میدهد که متأسفانه این آمار بالاست و میبایست در این خصوص چارهاندیشی کنیم.
وی گفت: بیشترین علل تصادفات برمیگردد به عدم توجه کافی به جلو که بیشترین علل بروز تصادفات از نظر همکاران بنده در سر صحنه تصادفات نیز همین مورد است و علل بعدی عدم رعایت حق تقدم است و بهطورکلی اگر بخواهیم تصادف نکنیم باید قوانین و مقررات را رعایت نماییم.
معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ افزود: تقریباً نیمی از تصادفات ما مربوط به موتورسواران و ۲۵ درصد نیز مربوط به عابران پیاده است؛ لذا این گروه بیشترین کاربران ترافیک هستند که بیشترین نقش را در تصادفات دارند و اینها میبایست بیشتر قوانین و مقررات را رعایت نمایند و اگر بخواهیم دقیقتر راجع به این موضوع صحبت نماییم باید بگوییم که رعایت قوانین و مقررات از سوی این دو گروه میتوانند باعث کاهش جدی تصادفات در شهر تهران گردند.
وی گفت: با توجه به مراجعه صبحگاهی اکثر شهروندان به محل کار خود شاهد ترافیک در سطح شهر تهران هستیم که رفتهرفته در ساعت ۷ و ۷: ۳۰ دقیقه ترافیک به اوج کار خود میرسد و بعدازآن ترافیک رفتهرفته کاهش یافته و معابر تخلیه میگردد.
معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به نموداری از ترافیک شهر تهران گفت: اگر بخواهیم به الگوی ترافیکی شهر تهران اشاره کنیم، باید بگوییم که شروع بار ترافیکی شهر تهران از ساعت ۶ صبح است که آن لحظات ترافیک شروع شده و اوج بار ترافیکی از ساعت ۷ و ۷: ۳۰ دقیقه است و بعدازآن ترافیک رو به کم شدن است.
رازقی ادامه داد: مجدداً ترافیک شهر تهران از ساعت ۱۰ و ۱۱ شروع شده و بخش دیگری از ترافیک را در شهر تهران داریم و بین روز ترافیک تخلیه شده و بین روز در ساعت ۱۶: ۰۰ به بعد تا قبل از ایجاد محدودیتهای شبانه ترافیک به اوج خود میرسد و این ترافیک تقریباً برای هر روز هست.
وی گفت: شهروندان برای اینکه مدیریت خوبی داشته باشند و بتوانند ترددهای خود را کنترل و مدیریت نمایند و چه موقعی از منزل خارج شوند میتوانند مطابق این وضعیت و الگو رانندگی خود را کنترل و مدیریت نمایند.
وی به راکبان موتورسیکلت توصیه کرد که حتماً بهصورت ویژه قوانین و مقررات را رعایت نمایند و موتورسیکلت چون وسیلهای است که بهراحتی واژگون میگردد و راکب و راننده خود را بهراحتی در معرض خطر قرار دهد میبایست بیشتر به قوانین و مقررات توجه نمایند و آن را رعایت کنند.
وی گفت: عدم استفاده از کلاه ایمنی ضربات جبرانناپذیری را به راکبان موتورسیکلت در تصادفات وارد میآورد و کلاه ایمنی درصد بالایی از تصادفات جرحی و فوتی را کاهش دهد.
رازقی گفت: ما برای آنکه بتوانیم تصادفات موتورسواران را کنترل و کاهش دهیم طرحی با نام طرح موتوریار را در دستور کار خود داریم که بهعنوان مجازات جایگزین از آن نام میبریم و قبلاً کسی که تخلف میکرد مورد اعمال قانون قرار میگرفت و وسیله نقلیه وی منتقل به پارکینگ میشد و ازآنجاییکه دیگر آن طرح کارایی لازم را نداشت تصمیم به فرهنگسازی و افزایش انضباط ترافیکی طرح موتوریار را اجرا کردیم که بهعنوان مجازات جایگزین کسی که مرتکب تخلف میشود با انتخاب خودش در محل ارتکاب تخلف بهعنوان موتوریار حدود دو ساعت در کنار همکاران بنده حضور داشته باشد و نقش پلیس را ایفا نماید.
وی بیان کرد: در بحث موتورسواران متأسفانه سرعت غیر مجاز و عدم رعایت سرعت مطمئنه و حرکات مخاطرهآمیز از دلایل تصادفات موتورسواران است بنابراین رعایت سرعت میتواند تا حدود زیادی از تصادفات موتورسواران بکاهد که افزایش سرعتها میتواند بر شدت تصادف بیفزاید و تبعات جبرانناپذیری چون جرح و فوت را دنبال داشته باشد.
رازقی به رانندگان توصیه کرد: حتماً با توجه به وضعیت ترافیکی شهر تهران مدیریت سفر داشته باشند و زمانی از منزل خود خارج شوند که کمترین میزان ترافیک را در معابر و شهر تهران داشته باشیم.
انتهای پیام/۴۱۶۱/پ
انتهای پیام/