اقتصاد، اشتغال و فرهنگ کار کلیدواژه مشترک نامگذاری سالها توسط مقام معظم رهبری
حسین سلمانی در گفتوگو با خبرنگار حوزه نظام دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا با تأکید بر حضور پرشور در انتخابات پیش رو بیان کرد: در آستانه یک رویداد سیاسی و اجتماعی به سر میبریم و در آینده نزدیک دولت سیزدهم جمهوری اسلامی آغاز به کار خواهد کرد و همگان شاهد این موضوع هستیم که محور اصلی تبلیغات و مناظرات نامزدهای ریاست جمهوری در دو حوزه اقتصاد و اشتغال است.
وی افزود: در مرور نامگذاری سالهای یک دهه اخیر از سوی مقام معظم رهبری از سال ۹۰ تاکنون به نکات مهم و کلیدی بر خورد میکنیم. سال ۱۳۹۰ جهش اقتصادی، (۱۳۹۱) تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی (۱۳۹۲) حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی (۱۳۹۳) اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی (۱۳۹۴) اقتدار ملی و اشتغال آفرینی (۱۳۹۵) اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل (۱۳۹۶) اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال (۱۳۹۷) حمایت از کالای ایرانی (۱۳۹۸) رونق تولید (۱۳۹۹) جهش تولید (۱۴۰۰) و سال پیش رو هم از سوی معظم له، تولید، پشتیبانی و مانع زداییها نام گرفت.
عضو هیئتعلمی دانشگاه فنی و حرفهای ادامه داد: کلیدواژه مشترک تمام این نامها در اقتصاد، اشتغال و فرهنگ کار است. مقام معظم رهبری دقیقاً در سال ۱۳۹۰ که درآمدهای ارزی کشور بیش از ۱۱۰ میلیارد دلار بوده است، با جهش اقتصادی به دنبال سیاستگذاری خاصی بودهاند که بعد از یک دهه مدیران اجرایی به اهمیت آن پی بردهاند.
وی گفت: منبع مالی دولتها در دنیا از فروش منابع و ذخایر یا از طریق ایجاد ارزشافزوده شامل تولید محصول، دانش فنی و فروش خدمات تأمین میشود. پس یکی از روشهای تأمین منابع مالی فروش خدمات فنی و مهندسی است و نیاز به تکنسین ماهر چه در داخل کشور و یا کشورهای همسایه مهمترین بخش فروش خدمات فنی و حرفهای است و این رسالت دانشگاه فنی و حرفهای و سایر بخشهای آموزش عالی مهارتی است.
سلمانی تصریح کرد: نیاز اصلی اقتصاد کشور اشتغال و ارزآوری هست. روشهای متعددی برای این امر توسط کارشناسان مطرح میشود اما آنچه که مغفول مانده اشتغال فراسرزمینی در کشورهای همسایه به منظور ایجاد یک شبکه مویرگی درآمد ارزی است.
وی خاطرنشان کرد: امروز درآمد یک تکنسین ماهر در کشورهای همسایه تا ده هزار یورو در ماه است و سهم ایران از این بازار گسترده در کشورهای همسایه اندک است. خصوصاً اینکه به دلیل بافت فرهنگی دانشجویان این دانشگاه که عموماً از قشر متوسط و محروم جامعه هستند وابستگی خانوادگی و عاطفی مانع از مهاجرت دائم این افراد میشود.
مدیرکل روابط عمومی دانشگاه فنی و حرفهای با اشاره بر تجربیات کشورهایی مانند چین و هندوستان بیان کرد: کشور چین در یک دوره چهلساله ۸۰۰ میلیون شغل ایجاد نمود که قسمت مهمی از آن فراسرزمینی بوده است. بازار کار کشورهای همسایه جنوبی ما در حال حاضر بیشتر در اختیار تکنسینهای ماهر هندی و افغانی است.
وی عنوان کرد: باراک اوباما در آخرین سخنرانی سالانه کنگره امریکا در سال ۱۳۹۴ اشاره کرده که برای رشد اقتصادی و برتری آمریکا نیازمند است که به آموزش مهارت محور توجه نماید و دو سال تحصیل در کالجها (آموزشکدههای فنی و حرفهای) را رایگان سازد و برای رسیدن به این هدف باید جنگید.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: همین مسیر را اقتصادهای نوظهور در کشورهای برزیل، هند، روسیه، کشورهای آسآن و چین نیز در سالهای اخیر میپیمایند. دلیل اقبال دانش آموزان در کشورهای نظیر کانادا، فنلاند، آلمان و غیره به سمت کالجها و انستیتوهای تکنولوژی همین نیاز بازار کار است، در حالی که در کشور ما ۵۰۰ هزار دانشآموز هر سال در رشته تجربی برای ۵ هزار صندلی دانشگاه در رشتههای پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی رقابت میکنند در حالی که همین رشتهها نیز با بحران اشتغال مواجه میباشند.
سلمانی افزود: در حال حاضر بیشتر از سرمایهگذاری اقتصادی به سرمایهگذاری فرهنگی نیاز داریم. سرمایهگذاریهای اقتصادی در آموزش و کارگاهها با توجه بهسرعت تولید تکنولوژی و فناوری در عین حال که ضرورتی مهم است اما همواره با محدودیت منابع مواجه است. اگر بتوانیم فرهنگ آموزشهای دوگانه را با صنایع که نمونههای موفق آن با همکاری شرکت جی پلاس و مجموعه گلدیران، سندیکا آسانسور ایران که در دانشگاه فنی و حرفهای رقم خورد در سراسر کشور پیاده نماییم گام بلند و ماندگاری برداشته میشود.
عضو هیئتعلمی دانشگاه فنی و حرفهای اشاره کرد: قدمت آموزش عالی مهارتی در ایران به ۱۷۵ سال قبل و شکلگیری اولیه آن توسط امیرکبیر و میرزا حسین سپهسالار در سال ۱۲۲۵ برمیگردد، تأسیس هنرستانهای صنعتی و هنرستانهای عالی که بعدها به انستیتو تکنولوژی و آموزشکدههای فنی و حرفهای تغییر نام یافت در ترویج گری آموزش مهارتی استفاده مطلوبی نشد.
وی گفت: در برخی از استانها حتی ساختمانهای نهاد حاکمیتی مانند دیوان محاسبات جهت توسعه آموزش مهارتی به دانشگاه فنی و حرفهای انتقالیافته است پس معتقدم برای توسعه فرهنگی و هدایت تحصیلی دانش آموزان نباید منتظر مجلس، دولت یا مسئول دیگری باشیم هر یک از ما میتوانیم مروج این اقدام باشیم تا از هدر رفت انرژی و زمان جوانان جلوگیری و با معضل اشتغال نه منفعلانه بلکه هوشمندانه برخورد کنیم.
انتهای پیام/۴۰۴۰/
انتهای پیام/