حمایت آموزش و پرورش از ایدههای کارآفرینی دانشآموزان
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، سیدمصطفی آذر کیش، با حضور در برنامه «پرانتز باز» در خصوص رشتههای مهارتمحوری که منجر به ایجاد شغل میشود، بیان کرد: ما یکسری مهارتهای عمومی داریم و یکسری مهارت تخصصی. مهارتهای عمومی بیشتر در حوزه زندگی کاربرد دارد و مهارتهای تخصصی در حوزه کسبوکار. مهارتهایی که دانشآموزان در دوره متوسطه دوم در شاخه فنی و حرفهای و کار و دانش، آموزش میبینند؛ چون شغلمحور و حرفهمحور است قطعاً منجر به اشتغال آنها در بازار کار خواهد شد و هر چه این مهارتها، متناسب با نیاز بازار کار انتخاب بشود، احتمال اشتغال آن ضریب بیشتری خواهد داشت.
وی افزود: در برنامه درسی ملی سه گروه دانشآموز تعریفشدهاند: یک گروه از دانشآموزان، دانشآموزانی هستند که پس از پایان دوره متوسطه، وارد بازار کار میشوند. عمدتاً دانشآموزانی که در کار و دانش هستند، مشمول این گروه از دانشآموزان میشوند. بخشی از دانشآموزان در گروه دوم قرار میگیرند که مقرر است بعد از دوره کاردانی بهعنوان تکنسین وارد بازار کار بشوند و گروه سوم دانشآموزانی هستند که مقرر است بعد از پایان تحصیلات عالی وارد بازار کار شوند.
آذر کیش اضافه کرد: اخیراً قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی و حرفهای و مهارتی مصوب شد که در آن هشت سطح برای ورود به بازار کار و صنایع حرفهای در نظر گرفتهشده؛ این هشت سطح از کارگر نیمه ماهر، کارگر ماهر، تکنسین، کمک تکنسین، کارشناس، کارشناس ارشد و کارآفرین تشکیلشده است. هرکدام از این سطحها برای پوشش بخشی از اشتغال، موردنیاز کشور است. برهمیناساس ما در کنار نخبگان علمی کشور در رشتههای ریاضی، تجربی و انسانی، نخبههای مهارتی را هم معرفی میکنیم.
وی در خصوص مهارتآموزی دانشآموزان رشتههای نظری عنوان کرد: آموزش و پرورش در برنامه درسی ملی در حوزه تربیت و یادگیری بهخصوص در حوزه کار و فناوری به این دغدغه پاسخ داده است. درسی با عنوان کار و فناوری از دوره ابتدایی وارد مجموعه دروس شده است. در دوره متوسطه اول در سه سال این درس به همراه درس هنر استمرار دارد، که بچهها میتوانند مهارتی را یاد بگیرند. همچنین در دوره متوسطه دوم برای دانش آموزان شاخه نظری درسی به نام کارآفرینی و نوآوری را داریم. لذا از خانوادهها میخواهیم که قبل از اینکه مدرکگرایی و ورود به دانشگاه برایشان در اولویت باشد روی مهارتآموزی بیشتر فرزندان خود تأکید داشته باشند.
این کارشناس با اشاره به حمایت آموزش و پرورش از نوجوانان کارآفرین تصریح کرد: کارآفرینان نیاز به حمایت دارند. نیاز دارند بتوانند در قالب حمایتهای مادی و معنوی قرار بگیرند ولی عمدتاً خود کارآفرینان در کسبوکار در ورود میکنند که باعث ارزشآفرینی شود. یکی از نتایج کارآفرینی اشتغال است کارآفرینی در اقتصاد کشور دارای اثربخشی و کارایی بسیار بالایی خواهد بود به همین خاطر وزارت آموزش و پرورش یک وام 50 میلیونی تومانی برای این دانش آموزان در نظر گرفته است.
پرانتز باز برنامهای است با رویکرد بررسی اخبار نوجوانان که بهصورت هفتگی با اجرای محمودرضا قدیریان و فاطمه رضاپور و 6 دبیر خبر نوجوان در روزهای دوشنبه و جمعه ساعت 71 روی آنتن شبکه امید میرود.
در این برنامه علاوه بر بخش گفتگو با مهمانان و گزارش میدانی که به گفتگو با نوجوانان درباره موضوع اصلی برنامه میپردازد، بخش دیگری در نظر گرفتهشده که نوجوانان سنین 13 تا 20 سال میتوانند بهعنوان خبرنگار افتخاری با برنامه همکاری داشته و گزارشهای تصویری و ویدئویی خود را برای پخش، به برنامه ارسال کنند.
عوامل تولید این برنامه عبارتنداز: تهیهکننده: محمود فلاح پرویزی، مدیر تولید و جانشین تهیهکننده : سعید احمدی، سردبیر: حسین شکیب راد، کارگردان: بهرام امانی. اجرا: محمودرضا قدیریان، فاطمه رضاپور، دبیران خبر: محسن محبی، سید ابوالفضل سیروسنژاد، محمد میرزازاده، ساناز احسانی، زهرا محبوب، و محیا شفاعت.
مخاطبان این برنامه میتوانند با شماره 09036883202 در پیامرسان بله و سروش با روابط عمومی برنامه در تماس باشند و در اینستاگرام صفحه پرانتز باز را با نشانی parantezbaz_tv دنبال کنند.
انتهای پیام/4009/
انتهای پیام/