دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

پبشنهاد نفت 40 دلاری در بودجه سال 95/ وزیر نفت:‌ نمی‌توانیم از قبل علائم بدی به بازار بدهیم

وزیر نفت درباره پیشنهاد 35 دلاری قیمت نفت در بودجه سال 95 گفت: قیمتی پیشنهاد می شود که نزدیک‌ترین عدد به بازار باشد.
کد خبر : 58639

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، بیژن زنگنه در حاشیه چهارمین جشنواره نفت و رسانه در جمع خبرنگاران عنوان کرد: قیمتی که برای بودجه تا کنون مطرح شده ٤٠ دلار است.


وی با بیان اینکه باید دید در بازار چه اتفاقی می‌افتد، افزود: ما نمی‌توانیم از قبل علائم بدی به بازار بدهیم بنابراین سعی شده است قیمت نزدیکترین عدد به بازار باشد.


زنگنه درباره تحقق درآمدهای نفتی در بودجه امسال نیز اظهار کرد: تا چندماه اول امسال که قیمت نفت روی ٥٤ دلار بود و رقم صادرات هم کمی بیشتر از رقمی بود که در مجلس در نظر گرفته بودند.


وی درباره برقراری اجلاس اضطراری اوپک تصریح کرد: زمانی که اجماع و توافقی در میان اعضای اوپک صورت نگرفته هر تصمیم‌گیری به ضرر بازار است بنابراین باید از قبل اجماع صورت گیرد.


این عضو کابینه دولت یازدهم با بیان اینکه تصمیم‌ها درباره قیمت نفت اوپک در مراکز بالاتر از وزارت نفت کشورها گرفته شده است، اظهار کرد: زمانی‌که وزیران به اجلاس می‌آیند، تصمیم درباره قیمت‌ها از قبل در کشورشان گرفته شده است.


وی در رابطه با تصمیم‌گیری در تغییر قیمت بنزین تاکید کرد: تاکنون هیچ تصمیمی در این‌باره گرفته نشده و تعیین نرخ بنزین در اختیار دولت است و در دولت هم هیچ بحثی در این خصوص مطرح نبوده است.


وی در پاسخ به این سوال که در صورت کاهش نرخ فوب خلیج فارس آیا قیمت بنزین نیز کاهش می‌یابد، گفت: در این باره نباید تنها به قیمت بنزین توجه کنیم برای مثال قیمت گازوئیل براساس فوب باید بالای ١٢٠٠ تومان باشد اما گازوئیل ما اکنون ٣٠٠ تومان و نفت سفید نیز ١٥٠ تومان در کشور عرضه می‌شود.


زنگنه درباره آزادسازی نرخ بنزین نیز تاکید کرد: نمی‌توان تنها یک قیمت را آزاد کرد اما دولت هم فعلا برنامه‌ای برای آزادسازی نرخ بنزین ندارد.


وی ادامه داد: از سوی دیگر اکنون قیمت‌ها بیش از ٢٠٠ تومان زیر قیمت فوب خلیح فارس است بنابراین باید قیمت هم سنگ شده را در این باره در نظر گرفت.


وزیر نفت درباره برندسازی در کشور نیز گفت: با توجه به اینکه نزدیک به چهارهزار جایگاه در کشور داریم و نمی‌توان به صورت دقیق به نظارت و کنترل این چهارهزار جایگاه پرداخت بنابراین باید شرکت‌هایی باشند تا بتوانند این جایگاه‌ها را تحت پوشش خود قرار دهند.


وی تصریح کرد: اینکه زمانی که شرکت‌هایی برای تحت پوشش قرار دادن جایگاه‌ها ایجاد شوند، می‌توانیم فرآورده را از انبار نفت به آنها تحویل داده و حمل‌ونقل و مخزن‌داری را به آنها منتقل کنیم و همچنین می‌توانیم از این شرکت‌ها بخواهیم استانداردها را رعایت کنند و کیفیت خدمات در پمپ بنزین‌ها، اچ.اس.ای و رعایت مسائل زیست محیطی را از طریق آنها را بالا ببریم.


زنگنه به رعایت استاندارد اچ.اس.ای در جایگاه‌های سوخت اشاره کرد و افزود: اکنون نمی‌توانیم از جایگاه‌های بنزین بخواهیم که یک مامور اچ.اس.ای در جایگاه خود مستقر کند زیرا این کار برای جایگاهدار صرفه اقتصادی ندارد.


وی ادامه داد: زمانی‌که شرکتی ایجاد شود که به عنوان مثال ٥٠ جایگاه را تحت پوشش خود قرار دهد در آن صورت می‌توان برای این جایگاه‌ها یک مامور اچ.اس.ای تعیین کرد.


این عضو کابینه دولت یازدهم با بیان اینکه هیچ صحبتی با شرکت‌های خارجی برای برندسازی در جایگاه‌ها نشده است، خاطر نشان کرد: برندها بر روی کیفیت و اچ.اس.ای کار خواهند کرد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته