وزارت آموزش و پرورش تلاش مضاعف معلمها در شرایط کرونایی را جبران کند/ در روند آموزش غیرحضوری دانش آموزان پایه اول ابتدایی آسیبهای جدی میبینند
حمیده محبی در گفتوگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه جامعه خبرگزاری آنا در ارزیابی چالشهای به وجود آمده در نظام آموزش و پرورش به دلیل شیوع کرونا گفت: در حال حاضر شیوع کرونا و آموزش غیرحضوری درسهای عملی را تحت تاثیر قرار داده است. علاوه بر این شرایط مذکور به روند آموزش درسهای علوم پایه نیز تاثیر منفی گذاشته است. در حقیقت به نظر میرسد با توجه به شرایط کرونایی در مورد درسهای علوم پایه اعم از ریاضی، فیزیک، شیمی و غیره که در زمره درسهای اصلی رشتههای تخصصی قرار دارند، تفهیم به خوبی صورت نگرفته، دانش آموزان به صورت سطحی این دروس را فراگرفتند و از نظر یادگیری در سطح پایینی قرار دارند.
این کارشناس حوزه آموزش و پرورش با اشاره به سایر آسیبهای آموزش مجازی افزود: علاوه بر این در روند آموزش غیرحضوری دانش آموزان پایه اول ابتدایی آسیبهای جدی میبینند هر چند که معلمهای ابتدایی از طریق فیلم گرفتن از خود حین تدریس تلاش کردند کیفیت آموزش را ارتقا دهند، اما این آسیب همچنان پابرجاست. تلاشهای معلمهای ابتدایی برای افزایش کیفیت آموزش در حالی صورت میگیرد که معلمهای دوره متوسطه برای جبران ضعف دانش آموزان در درسهای علوم پایه چنین اقدامی را انجام ندادند و این ضعف به قوت خود باقی مانده است.
محبی در ادامه خاطرنشان کرد: در مجموع با توجه به اینکه زمان آموزش افزایش پیدا کرده، این انتظار میرود که تلاش مضاعف معلمها در شرایط آموزش از راه دور، جبران و اضافه کاری برای آنها در نظر گرفته شود. چرا که برخی مواقع معلم تا پاسی از شب جواب سوالات دانشآموزان را میدهند و رفع ابهام میکنند. بنابرانی با توجه به اینکه وزارت آموزش و پرورش تلاش مضاعف معلمها در ایام آموزش از راه دور را جبران نکرده و حتی اضافه کاری به آنها نداده است، لذا پاسخ شایسته به این تلاش معلمها در آنها انگیزه تدریس با کیفیت بالاتری را ایجاد میکند.
وی در دسترس نبودن وسایل الکترونیکی برای همه دانش آموزان را یکی از ضعفهای آموزش در شرایط کرونایی دانست و ادامه داد: طرحی تحت عنوان تبلت دانشآموزی را مطرح کرد که بسیاری نسبت به آن انتقاداتی وارد کردند اما اگر همان زمان اعتبارات به سرانه دانشآموزی مدارس داده میشد، بهانهها برای شرکت نکردن دانشآموزان در کلاسهای غیرحضوری، از آنها گرفته میشد.
محبی در واکنش به ایده اعطای طرح رایگان شاد به دانشآموزان در ایام تعطیلات تابستانی یادآور شد: اگر حضور دانشآموزان توسط والدین کنترل شود، این طرح مناسب به نظر میرسد اما ممکن است برای دانشآموز آسیبهای فضای مجازی را به دنبال داشته باشد.
انتهای پیام/۴۱۵۸/
انتهای پیام/