دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 خرداد 1400 - 13:12
تحلیلگر امور راهبردی سوریه در گفت‌وگو با آنا:

انتخابات برای مردم سوریه نبردی تمام‌عیار برای حفظ دستاوردهای مقاومت است

برپایی کمپین‌های انتخاباتی در حمایت از بشار اسدتحلیلگر امور راهبردی سوریه گفت: از نظر مردم سوریه انتخابات تنها فرایندی سیاسی مانند آنچه در هر کجای دنیا اتفاق می‌افتد نیست، بلکه نبردی است تمام‌عیار که آن‌ها باید با تمام ظرفیت برای حفظ دستاوردهای ارتش عربی سوریه و نیروهای مقاومت در آن بجنگند.
کد خبر : 584002
انتخابات سورریه

به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا، انتخابات ریاست جمهوری سوریه امروز (چهارشنبه) با حضور مردم این کشور در حوزه‌های رأی‌گیری آغاز شد.  در این دور از انتخابات ریاست جمهوری، رأی‌دهندگان از میان سه نامزد یعنی بشار اسد رئیس‌جمهور کنونی، عبدالله سلوم عبدالله، معاون سابق حزب سوسیالیست و از مخالفان داخلی و نیز محمود احمد الراعی، دبیر کل جبهه دموکراتیک سوریه انتخاب خواهند کرد.


وزارت کشور سوریه اعلام کرد حدود ۱۸ میلیون سوری صلاحیت شرکت در انتخابات ریاست جمهوری را دارند. برای بررسی روند برگزاری انتخابات سوریه و نیز تحولات داخلی این کشور با صفاء قدور، تحلیلگر امور راهبردی سوریه گفت‌وگو کرده‌ایم که در زیر تقدیم می‌شود.


آنا: فضای عمومی انتخابات ریاست جمهوری سوریه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟


قدور: با وجود تلاش‌های هدفمند سیستماتیک برای تحریف، خدشه وارد کردن به روند انتخابات و ادعاهای دروغین مبنی بر غیرقانونی بودن و به رسمیت نشناختن آن از سوی نیروهای شر و دشمنان، ملت سوریه مصمم هستند از این حق خود با کمال اطمینان استفاده کنند و علاقه‌ای به شنیدن و توجه به ادعاهای مغرضانه ندارند. آن‌ها خوب می‌دانند مشروعیت آن چیزی است که به رئیس‌جمهور منتخب خود اعطا می‌کنند؛ تنها مردم سوریه هستند که حق دارند او را به رسمیت بشناسند یا نشناسند، زیرا مبنای مشروعیت برگزاری انتخابات طبق اراده و خواست مردم این کشور است و نه بر مبنای ادعا و دیکته‌های خارجی.  


انتخابات برای مردم سوریه نبردی تمام‌عیار برای حفظ دستاوردهای مقاومت است


از زمانی که بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه اعلام کرد قصد دارد برای دوره‌ای دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود، موجی از شادی با برپایی کمپین‌های ملی و تجمعات در حمایت از بشار اسد، تمام استان‌های کشور را فراگرفته است.


آنا: پیش‌بینی شما از میزان مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری سوریه چیست؟


قدور: انتظار مشارکت گسترده در این انتخابات را دارم، زیرا مردم سوریه پس از بیش از ۱۰ سال جنگ ناعادلانه که همه چیزشان را هدف قرار داد، از اهداف پشت‌پرده ضربه زدن به سوریه کاملاً آگاه شده‌اند. مردم سوریه اکنون بیش از هر زمان دیگری در حفاظت از میهن خود در برابر اقدامات بیهوده نیروهای استکبار جهانی، اتباع و مزدورانشان تلاش و با هدف خنثی کردن نقشه‌های دشمنان در انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کنند.


از نظر مردم سوریه انتخابات تنها فرایندی سیاسی مانند آنچه در هر کجای دنیا اتفاق می‌افتد نیست، بلکه نبردی است تمام‌عیار که آن‌ها باید با تمام ظرفیت برای حفظ دستاوردهای ارتش عربی سوریه و نیروهای مقاومت در آن بجنگند تا بتوانند بر گروه‌های تروریستی و حامیانشان از جمله نیروهای شر جهانی پیروز شوند و دموکراسی واقعی را به‌عنوان الگویی برای جهان ارائه کنند.  


آنا: آیا در مناطق تخریب‌شده و بحرانی مشکلاتی در زمینه برگزاری انتخابات وجود دارد؟


قدور: خیر، در مکان‌های تخریب‌شده وجود ندارد، زیرا مردم این مناطق ازجمله شهروندانی هستند که بیشترین خسارت‌ها را از وحشی‌گری و جنایت‌های گروه‌های تروریستی متحمل شده‌اند، بنابراین بیشتر مشتاق برگزاری انتخابات در سایه قانون اساسی و انتخاب مجدد بشار اسد به‌عنوان رئیس‌جمهور هستند. آن‌ها ایمان دارند در زیر حاکمیت وی است که حقوق، امنیت و آرامششان تضمین می‌شود و امکان بازسازی مناطق تخریب‌شده وجود دارد.




بیشتر بخوانید:


آغاز انتخابات ریاست جمهوری در سوریه




تنها مشکل در مناطقی است که به‌وسیله نیروهای اشغالگر ترکیه و آمریکا کنترل می‌شوند، زیرا این دو کشور از همه روش‌های تهاجمی برای برهم زدن انتخابات سوءاستفاده می‌کنند و همچنین به‌دنبال جلوگیری از مشارکت سوری‌های مقیم کشورهایشان در انتخابات خارج از کشور هستند. بنابراین، آن‌ها اجازه نداده‌اند و نخواهند داد شهروندان سوری در مناطق تحت اشغال در روند انتخابات شرکت کنند.  


می‌خواهم در اینجا به نکته بسیار مهمی بپردازم و آن، این است برخی از شهروندان سوری که دارای اراده قوی هستند و به سرزمین سوریه عرق ملی دارند، برای ابراز وفاداری خود به رئیس‌جمهور و نشان دادن پایبندی خود به حاکمیت کشورشان، به مناطق تحت کنترل دولت سوریه نقل مکان می‌کنند و منتظر ارتش سوریه می‌مانند تا برای نجاتشان از ظلم و بی‌عدالتی بشتابند؛ این اشغالگری نفرت‌انگیز و ناپسند است.  


آنا: اوایل بحران سوریه بیشتر تحلیلگران معتقد بودند حکومت دمشق بیش از دو هفته یا دو ماه دوام نمی‌آورد و سقوط خواهد کرد، ولی اکنون دولت سوریه از بحران عبور کرده است و با وجود شرایط دشوار، دومین انتخابات خود را برگزار می‌کند. این چه پیام روشنی برای کشورهای غربی، آمریکا و کشورهایی دارد که در کنار دولت و ملت سوریه نبودند؟  


قدور: پافشاری دولت سوریه بر حق حاکمیت خود طبق قانون اساسی حاوی چندین پیام است که عبارتند از؛  


نخست، اینکه دولت سوریه که بر تروریسم بین‌المللی پیروز شد، دوران توسعه و آبادانی خود را آغاز کرده است. ملت سوریه همه گلوله‌ها، بمب‌ها، موشک‌های نفرت‌انگیز، اقدامات جنایتکارانه و وحشی‌گری دشمنان در سر بریدن، حفر گورهای جمعی، جنایت علیه زنان باردار، خارج کردن جنین از رحم زنان حامله، آتش زدن و مثله کردن اجساد را با اراده ملی درهم شکستند. آن‌ها ثابت کردند طوفان‌ها و ناملایمات مرعوبشان نکرده، بلکه بر میزان پایبندی به سرزمین مادری و رهبرشان، بشار اسد افزوده شده است.


انتخابات برای مردم سوریه نبردی تمام‌عیار برای حفظ دستاوردهای مقاومت است
هواداران بشار اسد


دوم، اینکه ملت سوریه تأکید خود بر استقلال و حق حاکمیت کشورشان را اثبات کردند، چه اینکه روند انتخابات بدون هیچ‌گونه دخالت خارجی، بدون تأخیر و در زمان مقرر قانون اساسی سوریه انجام می‌شود. انتخابات همچنین تحت نظارت کمیته قانون اساسی سوریه و به‌وسیله نمایندگان مردم در مجلس الشعب برگزار می‌شود.


سوم، اینکه سوریه مهد تمدن‌ها و خاستگاه ادیان است. در برابر دشمنان مقاوم و استوار هستند و دشمنان هر چقدر شرط بگذارند، هزینه کنند و بخواهند تا هویتشان را از بین ببرند و با از بین بردن تمدن تاریخی شام، ویژگی‌های آن را از بین ببرند، ناکام خواهند ماند.


تمام تلاش و توطئه‌های دشمنان دمشق زیر چکمه‌های ارتش سوریه، سپاه پاسداران ایران و حزب‌الله قرار گرفت. البته مردم مؤمن عرب سوریه نیز رؤیاهای خود را زیر پا می‌گذارند و امیدوارند با پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، کشور پیروزی میدانی دیگری به دست آورد و بشار اسد به‌عنوان قهرمان شجاع و مقاوم ملت در برابر چشمان جهانیان تاجگذاری کند.  


آنا: مشابه چنین انتخابات آزادی در بعضی از کشورهای عربی وجود ندارد. چه پیامی در پس برگزاری‌ این انتخابات وجود دارد؟                                    


قدور: پیام ویژه آن به کشورهای عقب‌مانده، تابع و عادی‌سازان روابط با سازمان‌های تروریستی، قاتل و وحشی نشئت‌گرفته از دامان وهابی‌ها و اخوان‌المسلمین این است که پیروزی سوریه، پیروزی برای کل محور مقاومت است که به تهدیدی برای موجودیت همه رژیم‌های متخاصم منطقه تبدیل شده‌اند. بهترین موضوع برای اثبات این مدعا موفقیت‌ها و پیروزی مقاومت فلسطین در برابر رژیم صهیونیستی در نبرد «شمشیر قدس» است.


امنیت ملی و منافع ملت‌ها بر مبنای ظلم و ستم، تروریسم، افراط‌گرایی و محاکات پوچ نیست، بلکه از خواست مردم نشئت می‌گیرد و مردم سوریه امروز در درک و ارائه مفاهیمی که از زندگی اجتماعی همچون حاکمیت، پایداری، ظلم‌ستیزی و عزتمندی، قادرترین افراد هستند.



مردم سوریه قادرند به کشورهای عربی درس دموکراسی و چگونگی مشارکت در تعیین سرنوشت ملی بدهند.



بگذارید مردم صبور و ثابت‌قدم سوریه در زمینه مواردی که کشورهای عربی پیش‌تر هرگز درباره آن‌ها چیزی نشنیده‌اند مانند انتخابات، آزادی بیان، حقوق مدنی، کشورداری و تمدن درس بیاموزند تا از وحشت و ترس خارج شوند، زیرا آن‌ها فقط با ظلم، افراط‌گرایی، تبعیت بی‌چون و چرا، تحقیر، بی‌آبرویی و صدور تروریسم آشنا هستند.  
 
آنا: از زمان آغاز بحران سوریه برخی از کشورهای منطقه در محاسبات خود نسبت به دمشق اشتباهاتی انجام دادند و اکنون به‌دنبال برقراری روابط با دولت اسد هستند. نظرتان درباره سفر هیئت‌های امنیتی و سیاسی به دمشق برای بازگشت روابط با سوریه چیست؟  


قدور: بله، تلاش‌ها و تماس‌های مستقیم و غیرمستقیم برخی از کشورهای جهان و منطقه که در جنگ علیه سوریه شرکت کرده‌اند، تازه واردان عرصه سیاست و کشورهایی که پایین‌ترین سطح روابط سیاسی را به دمشق ندارند، وجود دارد. قطع ارتباطات‌ دیپلماتیک ابزاری است که حاکمان برخی کشورهای منطقه زمانی بنا به تصمیم ائتلاف آمریکایی-صهیونیستی و بدون هیچ فکر و منطقی اتخاذ کرده بودند.  


انتخابات برای مردم سوریه نبردی تمام‌عیار برای حفظ دستاوردهای مقاومت است
دیدار خالد مشعل، مقام ارشد حماس با بشار اسد


سوریه از بطن ماجرا آگاه و میان حاکمان بی‌اراده و پیاده نظامان خارجی با مردمی که هیچ گناهی ندارند، تمایز قائل است. سیاست اصولی سوریه دست بالاتر از مواضع شرم‌آور (حکّام عرب) است و درهای خود را به روی هر کسی که می‌خواهد مواضعش را اصلاح کند، به راه صحیح بازگردد و از رفتار مستقل خود در راستای منافع ملی‌ سوریه استفاده کند، باز نگه داشته است.  
                                          
آنا: درباره تحولاتی که در سرزمین‌های اشغالی رخ داد، خبری منتشر شد که یک موشک‌ از خاک سوریه به دیمونا اصابت کرد. این حمله چگونه توانست محاسبات رژیم صهیونیستی را برهم بزند؟


قدور: موشک سوریه که به عمق سرزمین‌های اشغالی اصابت کرد، باعث به‌ وجود آمدن سردرگمی بزرگی در میان مقام‌های ارشد رژیم صهیونیستی و طرفدارانشان، یعنی محور شرارت و تجاوز شد. این حمله موشکی پیامی قاطع داشت که موشک‌های مقاومت قادر به تخریب تأسیسات اتمی دیمونا و سایر مناطق حیاتی این رژیم در عمق سرزمین‌های اشغالی هستند.  


همچنان نشان داد سامانه پدافند هوایی رژیم صهیونیستی موسوم به گنبد آهنین، گنبدی مقوایی است که نمی‌تواند جان حرامزاده‌ها را نجات دهد. زمان عیاشی صهیونیست‌ها گذشته است و باید پاسخ قاطعی به تجاوزات مکرر صهیونیست‌ها به خاک سوریه نشان داد. اکنون ساعت به وقت سوریه می‌چرخد، زمانی هستیم که به ماجراجویی صهیونیست‌ها واکنش نشان داده می‌شود. زمان دیگر به کام صهیونیست‌ها نیست و اکنون سوریه و محور مقاومت هستند که اگر تصمیم بگیرند، می‌توانند با دقت و اطمینان به هدف خود دست یابند.


آنا:  در دوران بازسازی سوریه قرار داریم. این کشور چه بسترهایی برای مشارکت ایران در روند بازسازی دارد؟  


قدور: فرصت‌های زیادی برای مشارکت در روند بازسازی سوریه وجود دارد. به محض اخراج جنایتکاران تروریست و وحشی‌ها از خاک سوریه بلافاصله بسیاری از مناطق بازسازی شدند. علاوه بر این، پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، اولویت سوریه بازسازی است تا روند توسعه، عمران و آبادانی کشور را زیر نظر بشار اسد، رئیس‌جمهور این کشور ادامه دهد.


جمهوری اسلامی ایران  شریک قوی و واقعی کشورمان است، همان‌طور که در نابودی تروریسم شریک ما بود، در بازسازی نیز شریکمان خواهد بود و این، همان چیزی است که حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در تماس تلفنی با بشار اسد در در سال ۲۰۱۷ و پس از نابودی داعش بر آن تأکید کرد.


آنا: نقش شهید قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس را در نابودی تروریسم داعش در سوریه چگونه ارزیابی می‌کنید؟  


قدور: شهید برجسته مقاومت،  قاسم سلیمانی، نقش اصلی و اساسی را در نابودی تروریسم در سوریه و عراق داشت؛ او فرماندهی نظامی است که در تاریخ معاصر اسلام نمونه او یافت نمی‌شود. فرماندهی که حامل پرچم حق و دفاع از مظلومان و مستضعفان بود و با آن، مرزهای زمان و مکان را درنوردید. حاج قاسم مدام در تپه‌ها و میدان نبرد این سو و آن سو می‌رفت و مدام میان جبهه‌های سوریه و عراق جابجا می‌شد. با پشت میز نشینی میانه خوبی نداشت و مانند بسیاری از فرماندهان جهان از اتاق عملیات به نیروهایش دستور نمی‌داد، بلکه در وسط میدان بود.  


انتخابات برای مردم سوریه نبردی تمام‌عیار برای حفظ دستاوردهای مقاومت است


شهید سلیمانی از واقعیت‌های میدانی نبردها باخبر بود، نقشه‌های راهبردی طراحی می‌کرد و فرمانده میدانی آگاه و خبره‌ای بود. او همیشه از پیاده‌روی در میانه نبردها خودداری می‌کرد، مگر اینکه همواره در جبهه پیش‌قراول بود و سربازان پشت سرش بودند.


ما ملت سوریه زندگی خود را مدیون این فرمانده بزرگ، خانواده گرامی‌اش و جمهوری اسلامی ایران هستیم، زیرا او برای خلاصی ما از شر جنایات و بی‌رحمی داعش و سایر گروه‌های تروریستی جانش را فدا کرد.  


انتهای پیام/۴۰۳۳/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته