دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
حقیقت‌فرد:

مهم‌ترین زیرساخت لازم برای پژوهش منابع انسانی است/ تبیین ۳ تفکر اشتباه درباره پژوهش

عضو استعدادهای درخشان باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی گفت: مهم‌ترین زیرساخت پژوهش، منابع انسانی است که باید این زیرساخت از مدرسه شکل بگیرد و به دانشگاه انتقال یابد.
کد خبر : 582641
آروین حقیقت فرد

به گزارش خبرنگار حوزه پژوهش و پایان‌نامه گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، آروین حقیقت فرد، عضو استعدادهای درخشان باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم افتتاحیه آنلاین سومین جشنواره پروژه‌های دانش‌آموزی فرهیختگان جوان دانشگاه آزاد اسلامی که امروز در واحد علوم و تحقیقات برگزار شد، اظهار کرد: در کشورهای در حال توسعه سه نوع تفکر اشتباه نسبت به مقوله پژوهش وجود دارد. تفکر اول، دید تأمین همه نیازهای کشور از خارج یا دید وابسته است و در این گفتمان اساساً به پژوهش و نوآوری نیازی دیده نمی‌شود.


وی افزود: آسیب این دید به پژوهش، قطع ارتباط میان دانشگاه با جامعه است و دانشگاه در بهترین حالت تنها محل تربیت تکنسین‌ها می‌شود. همچنین تفکر دوم، دید افلاطونی به پژوهش است. در واقع این تفکر بیان می‌کند که فرد دانشگاهی باید کار پژوهشی خود را در قالب آثار علمی و کتب انجام دهد و پس از پایان پژوهش، آن‌ها را در قفسه بگذارد و علم تنها برای علم مدنظر است. همچنین آسیب این تفکر، قطع ارتباط دانشگاه با جامعه غیردانشگاهی به ویژه قشر دانش‌آموز است.


عضو استعدادهای درخشان باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: ایرادات دو تفکر اول منجر به تفکر سومی شده که انتظار حل مشکلات روز جامعه به شکل لحظه‌ای را از پژوهش دارد. این تفکر انتظار دارد پژوهش امروز، مشکل امروز ما را حل کند درصورتی‌که پژوهش علاوه بر دانش و خلاقیت دانشمندان، به زمان و برنامه‌ریزی برای تعیین نقشه راه برای حل مشکلات در آینده دارد.


حقیقت‌فرد خاطرنشان کرد: تفکر درست‌تری که نسبت به پژوهش وجود دارد این است که پژوهش باید در مسیر پاسخ به یک سؤال جهانی یا منطقه‌ای، زیرساخت نیز بسازد. در واقع مهم‌ترین زیرساخت پژوهش، منابع انسانی است که باید این زیرساخت از مدرسه شکل بگیرد و به دانشگاه انتقال یابد که این امر موجب می‌شود که دانش‌آموزان فیلسوف یا دوستدار دانایی، بار بیاوریم.


وی ادامه داد: جشنواره‌هایی مانند جشنواره فرهیختگان جوان با ارائه طرح‌های پژوهشی و به نتیجه رساندن آن‌ها باعث تولید زیرساخت انسانی می‌شوند. امیدوارم این منابع انسانی از مرحله دانش‌آموزی تا پس از دکتری در محیط باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان شناسایی شوند و پرورش پیدا کنند که ثمره آن را کشور عزیزمان ببیند.


یادآور می‌شود، آروین حقیقت فرد، عضو استعدادهای درخشان باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی است که در سن ۱۱ سالگی وارد دانشگاه شده است.


انتهای پیام/۴۱۱۸/

انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
روژينا
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۵
۰
كاش اينم مينوشتيد از هزاران دانشجو پول گرفتند و كار نكردن كلي هم چيزها ي ديگه
هلدینگ شایسته