دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 فروردين 1394 - 12:00
رییس دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد

حمایت از پژوهش هایی که به تولید ناخالص ملی ایران کمک می‌کند/ وعده میرزاده به نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی

دکتر میرزاده در «هم اندیشی ملی چهره های استعدادهای درخشان، نخبگان و اعضای فعال باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان» گفت: فعالیت های اقتصاد دانش بنیان، توسعه زیربناهای پژوهشی، ایجاد شهرک های علم و فناوری و مراکز رشد از اولویت های دانشگاه آزاد اسلامی است.
کد خبر : 12667

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر میرزاده در این جلسه با تأکید بر اینکه عامل اصلی توسعه هر کشوری، نیروهای انسانی متخصص آن است، گفت: در رأس نیروهای انسانی متخصص، نخبگان و استعدادهای درخشانی هستند که می توانند سرنوشت یک کشور را رقم بزنند و موجبات تعالی و توسعه آن کشور را فراهم کنند.


وی با بیان اینکه خوشبختانه در ایران مخصوصاً پس از انقلاب اسلامی توجه ویژه ای به توسعه علمی و فناوری کشور شده، تصریح کرد: در اوایل انقلاب تعداد مقالات ISI ایران حدود 500 مقاله بود، اما امروز شاهد توسعه علم و فناوری بسیار بالایی در کشور هستیم که این پیشرفت به خاطر وجود روحیه عزت مندی و استقلال طلبی است که پس از انقلاب اسلامی در مردم به وجود آمده است.


وی افزود: توسعه علمی و فناوری پس از انقلاب به حدی بوده که تنها دانشگاه آزاد اسلامی بیش از 52هزار مقاله فهرست شده و نمایه شده در پایگاه های بین المللی دارد.


میرزاده با بیان اینکه ایران در حال حاضر در بسیاری از رشته ها در پوسته اول و در برخی رشته ها در پوسته دوم علم جهانی قرار دارد و جزو 20 کشور اول دنیاست، گفت: این موضوع نشان می دهد که بعد از انقلاب به توسعه زیربناها و زیرساخت های علمی و پژوهشی توجه ویژه ای شده است.


وی افزود: بسیاری از دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور نیز پس از انقلاب اسلامی ایجاد شده یا توسعه پیدا کرده اند.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه ایران توانسته در تولید جهانی علم جایگاه بالایی داشته باشد، اظهار داشت: این جایگاه باعث عزت و افتخار کشور است و باید بتوانیم از این علم، استفاده جدی کنیم.


دانش ثریایی ایرانیان پرچم مقدس کشور را در کنار پرچم قدرت های جهانی قرار داد


دکتر میرزاده با بیان اینکه علم همیشه با ایجاد قدرت برای ملت ها همراه است، گفت: این توانایی ناشی از دانایی و دانش ثریایی ایرانیان بود که باعث شد کشورهای پیشرفته با ایران وارد مذاکره هسته ای شوند و پرچم مقدس کشورمان در بین پرچم کشورهای پیشرفته جهان قرار گیرد.


وی خاطرنشان کرد: تاجی که بر سر ایرانیان قرار گرفته، به دلیل دانشی است که دانشمندان ایرانی کسب کرده اند. ما در راه کسب دانش هسته ای، شهدای زیادی دادیم و این نشان می دهد که دانش می تواند اهمیت و عظمت داشته و باعث عزت و استقلال شود.


دکتر میرزاده با اشاره به آیه «یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ» گفت: خداوند نیز در قرآن کریم به مسئله دانش و کسب دانش توجه جدی کرده است. در چند جای قرآن می بینیم که مسئله علم باعث شده ملائک به انسان سجده کنند و این موضوع نشان دهنده اهمیت انسان عالم است.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: رأفت، عزت و عظمت یک انسان به دین و دانش اوست که البته این دانش باید یک دانش نافع باشد.



دانشگاه آزاد اسلامی به توسعه زیرساخت های ایران کمک شایانی کرده است


وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی با همت آیت الله هاشمی رفسنجانی تأسیس شد و یکی از افتخارات و دستاوردهای بزرگ انقلاب است، گفت: این دانشگاه به توسعه زیربناهای ایران کمک بسیاری کرد به طوری که نزدیک به 5میلیون فارغ التحصیل مربوط به همین دانشگاه است و تقریباً 50درصد از بار آموزش عالی ایران از اوایل انقلاب برعهده دانشگاه آزاد اسلامی بوده است.


وی تأکید کرد: این دانشگاه دارای دانشجویانی است که در مجموع از حیث IQ و EQ و SQ بالاتر از دانشجویان سایر دانشگاه‌ها هستند و دلیل این موضوع این است که دانشجویان ما خود را در پژوهش ها و برنامه های اجتماعی به خوبی نشان داده اند و علاوه بر بهره هوشی بالایی که دارند، از بهره هوش هیجانی و هوش معنوی هم برخوردارند.


برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی در 31 اردیبهشت


میرزاده با اشاره به برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی در 31 اردیبهشت ماه، گفت: از همه واحدهای دانشگاه و خصوصاً باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دعوت شده که همه امکانات، پژوهش ها و نمونه های تحقیقی خود را در این نمایشگاه عرضه کنند. در نمایشگاه مذکور از صاحبان صنایع، سرمایه گذاران بخش خصوصی و کسانی که علاقمند به تکیه بر دانش ایرانی و پژوهش های جوانان پژوهشگر ما هستند، دعوت شده که از نمایشگاه بازدید کنند.


تجاری سازی تحقیقات برای تبدیل علم به ثروت در دانشگاه آزاد اسلامی


وی با تأکید بر اینکه اصل کار در دانشگاه آزاد اسلامی، تجاری سازی تحقیقات برای تبدیل علم به ثروت است، اظهار داشت: از باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان می خواهم با حضور جدی، همه جانبه و مجهز خود در این نمایشگاه، با صاحبان صنایع و سرمایه گذاران بخش خصوصی تعامل جدی برقرار کنند.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه گفت: در کشورهای پیشرفته دنیا، دانشگاهها بیشترین اعتبارات خود را از محل خدمات و صنعت به دست می آورند. به عنوان مثال دانشگاه استنفورد آمریکا موفق شده بیش از 2هزار میلیارد دلار در سال 2011 از کارهای تحقیقاتی و کمک فارغ التحصیلانش درآمد داشته باشد.


وی افزود: دانشگاه MIT نیز نزدیک به 3میلیون و 300هزار شغل ایجاد کرده و با پژوهش های خود 25هزار و 800 شرکت تأسیس کرده و چهاربرابر تولید ناخالص ملی کشور ما یعنی نزدیک به 2هزار میلیارد دلار درآمد داشته که این امر نشان دهنده تأثیر بالای یک دانشگاه بر توسعه اقتصادی کشور است.


دکتر میرزاده با تأکید بر اینکه در ایران استعدادهای جوان و نخبه های زیادی داریم، تصریح کرد: اگر با یک برنامه عملیاتی و منسجم، از این استعدادها حمایت کنیم، می توانیم علاوه بر اشتغال فارغ التحصیلان، به تولید ناخالص ملی و اقتصاد دانش بنیان کمک کنیم.



هر پژوهشگری که می تواند به تولید ناخالص ملی ایران کمک کند، باید مورد حمایت قرار گیرد


وی با اشاره به سند علم و فناوری که اخیراً مقام معظم رهبری ابلاغ فرموده اند، گفت: در این سند مقرر شده که تا سال 1404 اقتصاد ایران به جایی برسد که 50درصد از این اقتصاد، دانش بنیان باشد. به این معنی که هر پژوهشگری که می تواند به تولید ناخالص ملی ایران کمک کند، باید مورد حمایت قرار گیرد.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: ما نیز در این دانشگاه، باید در واحدها و باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان زمینه تشکیل شرکت های دانش بنیان را فراهم کنیم. دانشگاه آزاد اسلامی اخیراً با سیستم بانکی قراردادی امضا کرده که طبق آن می توانیم وام با بهره 12درصد به شرکت های دانش بنیان و پژوهشگران بدهیم.


وی با بیان اینکه در حال حاضر ایجاد شهرک های فناوری آزاد (شفا) در دستور کار دانشگاه آزاد اسلامی قرار دارد، گفت: در همین خصوص در مجاورت واحدها، زمینه برای ایجاد شرکت های دانش بنیان و مراکز رشد فراهم می شود.


وعده دکتر میرزاده به نخبگان


دکتر میرزاده در پاسخ به درخواست اعضای استعدادهای درخشان باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان مبنی بر حمایت های مادی و معنوی از باشگاه، اظهار داشت: همه واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی باید حتماً دارای باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان باشند و برنامه ای موازی با برنامه های معاونت پژوهشی برای استفاده از اعتبارات پژوهشی دانشگاه در پیش گیرند.


وی همچنین خطاب به استعدادهای درخشان گفت: تمام درخواست های شما در جلسات و محافل تصمیم گیری دانشگاه مطرح می شود تا بتوانیم حداکثر امکانات را برای توجه به استعدادهای درخشان و نخبگان دانشگاه فراهم آوریم.


میرزاده با بیان اینکه در سال 94 اعتبارات پژوهشی دانشگاه به شدت افزایش یافته و به 15درصد رسیده، تصریح کرد: دکتر زارع رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان با هماهنگی دکتر واشقانی معاون پژوهشی، برای توسعه فعالیت های پژوهشی باشگاه از این اعتبارات استفاده خواهند کرد. ما باید باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان را در سطح کشور توسعه دهیم و جایگاه آن را در واحدها تقویت کنیم.


وی همچنین با ابراز خرسندی از اینکه باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان که توسط هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی اداره می شود، منحصر به پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی نیست، اظهار داشت: اعضای باشگاه از دانشجویان دانشگاه های دولتی نیز هستند و ما باید با ارائه تسهیلات و وام های ارزان قیمت، زمینه جذب پژوهشگران بیشتری را فراهم کنیم.


وی تأکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی باید روز به روز به اقتصاد دانش بنیان، توسعه زیربناهای پژوهشی، ایجاد شهرک های علم و فناوری و مراکز رشد دامن بزند.


میرزاده با اشاره به اهمیت فعالیت های استعدادهای درخشان خاطرنشان کرد: طی بخشنامه ای از همه واحدهای دانشگاهی خواسته شده که تعهد خود را برای تأسیس مراکز رشد و شرکت های دانش بنیان و میزان کمکی که به باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان می کنند، اعلام کنند.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اهمیت آینده پژوهی گفت: آینده پژوهی به این معنی است که دانشمندان ایران بتوانند بازارهای دنیا را تسخیر کنند و دانشگاهها به سمت رشته های چندنظمی جدید بروند.


توسعه شرکت های دانش بنیان و تجاری سازی تحقیقات برای توسعه ملی


دکتر میرزاده در پایان خاطرنشان کرد: پیام دانشگاه آزاد اسلامی این است که برای توسعه ملی، کاهش وابستگی به بیگانگان و برای اثربخشی علم، دانش و پژوهش، راهی جز توسعه شرکت های دانش بنیان و تجاری سازی تحقیقات نیست و این کار تنها با حضور استعدادهای درخشان و نخبگان و توسعه پژوهش های آنها که منجر به محصول می شود، میسر است.


وی ابراز امیدواری کرد استعدادهای درخشان بتوانند با کمک به ایران، زمینه ساز حرکت های بزرگتری در تولید علم و فناوری شوند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته