دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 ارديبهشت 1400 - 14:17
در آیین‌نامه جدید؛

نحوه برگزاری امتحانات مجازی دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام شد

آیین‌نامه جدید امتحانات مجازی دانشگاه‌های علوم پزشکی نیمسال دوم تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ اعلام شد. استفاده از وبکم و میکروفون به‌صورت نظارت آنلاین در آزمون‌های پایان‌ترم در حال بررسی است.
کد خبر : 582524
پایان نامه رساله آموزش مجازی

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، معاونت آموزشی وزارت بهداشت آیین‌نامه جدید امتحانات مجازی دانشگاه‌های علوم پزشکی نیمسال دوم تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ را اعلام کرد.


این آیین‌نامه به‌منظور یکنواخت‌سازی شیوه آزمون‌سازی، طراحی و بارگذاری سؤالات آزمون‌های پایان نیمسال دوم تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ در تمامی دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور ابلاغ شده است.


سؤالات حسب نظر اساتید مربوطه می‌تواند به‌صورت چند گزینه‌ای، تشریحی و یا به‌صورت تلفیقی طراحی شود.


برای هر سؤال ۵۰ ثانیه وقت لحاظ شود


در خصوص سؤالات چند گزینه‌ای برای هر سؤال ۵۰ ثانیه وقت لحاظ شود. اساتید با توجه به زمان مذکور در طراحی سؤالات سختی و تاکسونومی سؤال و زمان لازم برای خواندن سؤال و گزینه‌ها را در نظر بگیرند.


زمان ۵۰ ثانیه میانگین است و ممکن است برخی سؤالات ۴۰ ثانیه و برخی ۶۰ ثانیه زمان لازم داشته باشند. زمان تخصیص‌یافته برای پاسخ دادن به‌کل آزمون باید در شروع آزمون به اطلاع دانشجو برسد.


هر سؤال در یک صفحه ظاهر خواهد شد و حداکثر زمان توقف بر روی هر سؤال ۵۰ ثانیه خواهد بود ولی زمان عبور از هر سؤال به سؤال بعدی در اختیار دانشجو خواهد بود و دانشجو می‌تواند با تسریع در پاسخ به سؤال و ذخیره کردن زمان مازاد به آن‌وقت ذخیره شده را برای بازگشت به ۱۰ درصد از سؤالات با پاسخ‌گویی به سؤالات ارفاقی استفاده کند.


یکی از دو حالت زیر در برگزاری آزمون باید فراهم باشد:


الف) امکان بازگشت به سؤالات ماقبل در کل برای حداکثر ۱۰ درصد سؤالات برای دانشجو فراهم باشد.


ب) معادل ۱۰ درصد تعداد کل سؤالات، سؤال اضافه به‌عنوان سؤال ارفاقی طراحی شود.


این حالات صرفاً در چارچوب کل زمان تخصیص داده شده به آزمون قابل استفاده خواهد بود و دانشجو می‌تواند از زمان‌های ذخیره برای این حالت‌ها استفاده کند.


زمان حداکثر یک ساعته برای کل آزمون پیشنهاد می‌شود


برای به حداقل رساندن احتمال بروز مشکلات فنی و اختلال در وضعیت اتصال برخط دانشجویان، سؤالات آزمون‌ها از نظر تعداد و زمان لازم برای پاسخگویی به‌گونه‌ای طراحی شوند که آزمون در یک زمان بهینه به پایان برسد در این رابطه، زمان حداکثر یک ساعته برای کل آزمون پیشنهاد می‌شود.


علاوه بر زمان کلی آزمون تعیین‌شده از سوی استاد مربوطه، ۳ دقیقه وقت شناور برای احتمال بروز تأخیر کوتاه‌مدت در اتصال دانشجو به سامانه آزمون‌ها لحاظ شود.


سؤالات چند گزینه‌ای نباید نمره منفی داشته باشد.


ترتیب چیدمان سؤالات و گزینه‌ها باید به‌صورت تصادفی طراحی شود


ترتیب چیدمان سؤالات و نیز چیدمان گزینه‌های سؤالات باید به‌صورت تصادفی طراحی شود. اساتید در طراحی سؤالات دقت نظر لازم را داشته باشند و از قرار دادن گزینه‌های نظیر هر دو، هر سه، هیچ‌کدام «الف، ب و…» خودداری کنند.


در خصوص سؤالات تشریحی باید دانشجو بتواند پاسخ سؤال را در سامانه تایپ یا به‌صورت عکس بارگذاری کند. در خصوص این سؤالات، زمان مناسب بر اساس نظر استاد، بر مبنای زمان لازم برای تایپ و یا نگارش یا بارگذاری پاسخ سؤال تنظیم شود.


قبل از شروع آزمون‌ها و یا در ابتدای ورود دانشجو به سامانه باید مشخصات و شماره تماس کارشناسان آزمون برای تماس دانشجو در صورت بروز مشکل اطلاع‌رسانی شود.


اجرای آزمون مجدد به‌صورت حضوری یا آنلاین تصویری (شفاهی) در صورت بروز خطای نرم‌افزاری


در صورت بروز هرگونه خطای نرم‌افزاری یا اختلال موردی در وضعیت اتصال برخط دانشجو، دانشجو باید سریعاً به کارشناس اطلاع دهد و حداکثر تا ۴۸ ساعت با ارسال مدارک و مستندات به معاون آموزشی دانشکده درخواست بررسی کند تا پس از تأیید شورای آموزشی دانشکده آزمون مجدد به‌صورت حضوری یا آنلاین تصویری (شفاهی) تنظیم و اجرا شود.


در صورت لزوم و با تشخیص معاون آموزشی دانشکده آزمون برگزار شده باید از نظر عدم مغایرت IP به تأیید کارشناس پشتیبانی فنی برسد و در صورت وجود مغایرت بررسی لازم انجام شود.


تمام دانشجویان و به‌ویژه دانشجویان جدیدالورود در زمینه آزمون‌های برخط توجیه شوند.


پیگیری برقراری ارتباط صوتی - تصویری با دانشجویان در حین آزمون (نظارت آنلاین) از طریق سامانه آزمون


برقراری ارتباط صوتی - تصویری با دانشجویان در حین آزمون (نظارت آنلاین) از طریق سامانه آزمون در دست اقدام و پیگیری است و در صورت بهره‌برداری از امکان مذکور به‌کارگیری آن در آزمون‌ها اطلاع‌رسانی می‌شود.


معاونت آموزشی وزارت بهداشت در این آیین‌نامه اذعان کرده است برگزاری آزمون‌ها به‌صورت مجازی و غیرحضوری دارای نواقص اجتناب‌ناپذیری هستند که با هر نوع برنامه‌ریزی خاصی امکان بروز برخی از آن‌ها وجود خواهد داشت بنابراین اساتید با توجه کافی در زمینه توزیع مناسب سؤالات بر اساس تاکسونومی و روش‌های ارزشیابی تکوینی در طول‌ترم می‌توانند بخشی از این نواقص را برطرف کنند.


همچنین در این آیین‌نامه تأکید شده است دانشگاه‌های علوم پزشکی پیگیری و برنامه‌ریزی لازم برای واکسیناسیون دانشجویان را داشته باشند تا هر چه سریع‌تر شرایط برای حضور فیزیکی دانشجویان و امکان برقراری کلاس‌ها و امتحانات حضوری فراهم شود.


انتهای پیام/۴۰۴۰/

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب